Citat:
Ursprungligen postat av
GrevenFB
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...grund-av-svinn
Kunder fuskar (begår brott) i sådan stor omfattning vid självutcheckning att flera stora ICA-butiker nu väljer att ta bort systemet. Flertalet av butikerna ligger i områden med en hög andel invandrare.
En rundringning av SVT Nyheter Väst visar att fyra av totalt tolv ICA Maxi-butiker i Västra Götaland har valt att ta bort systemet det senaste året. Förutom Angered är det butikerna i Skövde, Högsbo och på Mölndalsvägen i Göteborg.
Kommer vi få se fler stängningar av självscanning-systemet i fler butiker framöver?
Hur enkelt är det att fuska och att komma undan med det?
Har du aldrig prövat själv?
Det är hur enkelt som helst, du slår in 3 varor istället för det 20 du plockat, personligen kan jag tycka att man spelar ett riskabelt spel med en väldigt hög insats om man medvetet fuskar på sin ”hemmabutik” där man är stamkund, torskar man och det är uppenbart så har du bränt dig för all framtid, det är en skam jag inte skulle vilja riskera att leva med.
Antagligen är detta polat till den socioekonomiska situationen i närområdet, hög arbetslöshet med mycket hyresrätter gör såklart att det kommer fuskas mer och oftare.
Å andra sidan fäller jag inga tårar för ”handlarna”, att det helt plötsligt över en natt blev påslag på uppåt 100% på vissa basvaror p.g.a inflationen är bara ren och skär lögn, och jag kan tycka att det är bra att dom får smaka själva på hur det är att bli rånade, speciellt när man kollar upp vad dom som driver en större ica eller liknande tjänare…