2022-10-03, 21:06
Medlem
Varför skulle man självscanna? Varför ska jag göra personalens jobb. Har självscannat två gånger när det var nytt och båda gångerna fått riva upp allt för en perfekt inspektion som tog massa tid. Det tar massa tid när
Man ska runt med scannern i butiken. Man måste gå på helspänn så man inte glömmer scanna nån skit. Det går ju snabbare i en vanlig kassa där personalen får göra jobbet,

Svensken ska inte låta Ica mfl köra
Med dem på detta sätt. Kräv en mängd bemannade kassor instället och något jon som packar påsarna. Inte fan tror jag maten blir så mycket dyrare för det.
Citera
2022-10-03, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...grund-av-svinn

Kunder fuskar (begår brott) i sådan stor omfattning vid självutcheckning att flera stora ICA-butiker nu väljer att ta bort systemet. Flertalet av butikerna ligger i områden med en hög andel invandrare.
En rundringning av SVT Nyheter Väst visar att fyra av totalt tolv ICA Maxi-butiker i Västra Götaland har valt att ta bort systemet det senaste året. Förutom Angered är det butikerna i Skövde, Högsbo och på Mölndalsvägen i Göteborg.
Kommer vi få se fler stängningar av självscanning-systemet i fler butiker framöver?
Hur enkelt är det att fuska och att komma undan med det?

Har du aldrig prövat själv?

Det är hur enkelt som helst, du slår in 3 varor istället för det 20 du plockat, personligen kan jag tycka att man spelar ett riskabelt spel med en väldigt hög insats om man medvetet fuskar på sin ”hemmabutik” där man är stamkund, torskar man och det är uppenbart så har du bränt dig för all framtid, det är en skam jag inte skulle vilja riskera att leva med.

Antagligen är detta polat till den socioekonomiska situationen i närområdet, hög arbetslöshet med mycket hyresrätter gör såklart att det kommer fuskas mer och oftare.

Å andra sidan fäller jag inga tårar för ”handlarna”, att det helt plötsligt över en natt blev påslag på uppåt 100% på vissa basvaror p.g.a inflationen är bara ren och skär lögn, och jag kan tycka att det är bra att dom får smaka själva på hur det är att bli rånade, speciellt när man kollar upp vad dom som driver en större ica eller liknande tjänare…
Citera
2022-10-04, 09:38
Medlem
Inte mycket stölder och svinn av fläskkött. Vad beror det på?
Citera
2022-10-23, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Varför skulle man självscanna? Varför ska jag göra personalens jobb. Har självscannat två gånger när det var nytt och båda gångerna fått riva upp allt för en perfekt inspektion som tog massa tid. Det tar massa tid när
Man ska runt med scannern i butiken. Man måste gå på helspänn så man inte glömmer scanna nån skit. Det går ju snabbare i en vanlig kassa där personalen får göra jobbet,

Med dem på detta sätt. Kräv en mängd bemannade kassor instället och något jon som packar påsarna. Inte fan tror jag maten blir så mycket dyrare för det.

Håller med dig.
Handlar varor på min lokala butik.

Ska jag göra deras jobb!?
ALDRIG!
Citera
2022-10-23, 08:01
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen

I början hade jag med avstämningar. Vi handlar bara på Ica och har nog inte haft en helavstämning på 2år. Delavstämningar förekommer ett par ggr per år.

Citat:
Ursprungligen postat av Jsjsusi
Håller med dig.

ALDRIG!

Handlar ibland på ett mindre Ica där finns det ej.

Men t.ex behövde handla i fredags efter jobbet. Jag gick igenom tog mina varor o la i min påse och gick ut. I de vanliga kassorna var de säkert 20pers i kö på varje.
Vem vill stå i kö i frivilligt ?

Att få ett bra flöde är viktigt för mig. Att slippa behöva packa om 2 gånger samt stå i kö förstår jag inte hur någon vill.
Citera
2022-12-14, 12:13
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man får dessutom koll på priserna och slipper kassörskor som slår in kilopriset som styckpris för äpplen de inte känner igen och gissar på (vilket hänt mig som fick betala 40 kr/st för två äpplen)

Du slipper också eventuella tjuvar som plockar varor på din sida av varubandet. Detta har hänt mig ett flertal gånger när jag har handlat. En eller flera varor saknades i kassarna vid hemkomsten och när jag kollade kvittot så hade varorna debiterats.

Kassabiträdet på Hemköp lyckades slå in alla varor från kunden innan mig på mitt konto. När jag skulle betala så krävde han mig på 900+ kr för 1 liter mjölk, 1 liter filmjölk, 1 paket flingor samt 1 limpa. Det har hänt flera gånger att jag har betalat för något extra i just den butiken.
Citera
2022-12-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jsjsusi
Håller med dig.

ALDRIG!

Det går du inte. Betydligt enklare med att scanna själv. Man ser vad grejerna kostar så priset blir rätt direkt vid hyllan och sen går man förbi kön. Smidigt ju.
Citera
2023-02-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Då låter det som Costco är något för dig. De öppnar ju snart sin första butik i Sverige och man måste vara medlem där för att få handladär. Medlemskapet kostar 500kr.

https://www.costco.se/
Sämsta butiken jag handlat i blev tom. Stoppad för att visa kvitto samtidigt som den otrevliga personen öppnade min påse. Kändes som en våldtäkt inget samtycke från mig iaf.
Sen fick jag gå. Skit trist

E
Citera
2023-02-23, 23:06
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Inte mycket stölder och svinn av fläskkött. Vad beror det på?

varför ska man sno nått billigt när man ändå ska sno ?
Citera
2023-03-02, 14:12
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
varför ska man sno nått billigt när man ändå ska sno ?
Varför strunta i att "sno" om man ändå tänkt "sno"? Tänker på varför fläskköttet är orört i dom butiker som plockar in/låser in sitt nötkött på kvällen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in