2022-09-29, 23:02
Medlem
Paijters avatar
Är föraren i stridsvagnen utslagen eller varför kör man fram och ställer sig i fientlig eld? https://twitter.com/UAWeapons/status/1575531759374147584?s=20&t=eAtTlWkwSOK6UZhiJQ9vaQ
Citera
2022-09-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ryssland satte in 200,000 från sina främsta förband med yrkessoldater och bästa utrustningen. VDV, spetznaz och marininfanteriet. Du tror att best case reservister och mest troligt tvångsrekryterade fyllon med exakt noll repetitionsutbildning kommer lyckas bättre? Dom har satt in T-64 för helvete, dom skrapar tunnan.

Kanske klarar dom att stabilisera fronten men mest troligt generalerna lera och vinter att frysa linjerna innan mobiliseringen får effekt

150 000 var/är fronttrupper, resten var tross och underhåll.
hur många DPR och LPR började med vet jag itne, men det har ju varit de i fronten tillsammans med Wagner.

ukr hade drygt 400 000 + plus terrodefence ochgränsvakter /poliser.

skapligt jobbat måste man erkänna faktiskt.

reservister har ju erfarenhet och träning, de räknar med 2-4 veckors träning vad jag läst från ryskt officellt håll.
det där svammlet om ovilliga tvångsrekryterade oav är ju rena projektioner.

känner en kille i Krivoy Rog som hävdar att det gick gäng och tvångsrekryterade random människor, typ "pekar på en kille och säger - du skall komma med oss."
drogmissbruk och fylla såklart... nazist marcher varje lördag med facklor och flaggor. Om nån tror att ryssland är som ukrainarna säger, orker, icke-människor och sånt bara för sitt medborgarskap eller språk, så ukraina en sju resor värre plats. allt som ryssland anklagas för har de redan gjort.

låter som alla borde ta detta med en nypa salt. Varför skulle ryssland tvinga in ovilliga om de kallar in 300 000 ur källan på 150 miljoner, där det finns en massa frivilliga att ta ifrån.

första steget i denna mobilisering, OM du får en inkallelse så är första steget att infinna sig vid mobiliseringsplatsen och där går man igenom vilken erfarenhet man har, expertis och sånt. Varför skulle de ta undermåliga då det finns otaliga?

håller helt med dig om att hösten kommer att innebära stiltje troligen. förutom flyg och artilleri/missiler då såklart.

Det kanske ger ukraina fler möjligheter att offra folk.
Citera
2022-09-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Sista först. Ukrainas bästa är att slåss till sista man om det behövs. Som dom själva säger, slutar Ukraina slåss slutar Ukraina finnas. Slutat Ryssland slåss blir det fred.

Ikväll skriver ryska källor att Lyman är inringat. Bra gjort av en offensiv som tagit slut enligt dig. Ukraina gjorde en väldigt snabb framryckning genom Kharkiv och det var naturligt med en paus för att konsolidera och vårda förbanden innan man fortsätter.

Vad gäller offensiven i söder tyder det mesta att den är till för att binda ryska förband och låsa dom i ett utsatt läge. Det verkar funka alldeles utmärkt.

Säger inte att Ukraina inte tar förluster, klart dom gör det är krig men allt talar för att dom slåss smart och framgångsrikt. Ryssland däremot herregud vilken clownshow

lyman har varit "inringat på tre håll sedan några dagar, ryssarnas artilleri tar hand om ukr soldater som rusar fram utan vidare skydd eller träning för sådana här strider. Ryssland för fram förstärkningar, kan ju vara så att de håller uikraina på plats

Detta är ett litet område som de fortfarande håller viss press på ryssarna, offensiven lyckas först då de återtagit alla förlorade områden sa väll ukrainahitler? ukr har faktiskt lyckats skrapa ihop lite arty-understöd där som verkar ha givit viss effekt. Frågan är hur mycket som finns kvar och om de kommer att lyckas retirera med dessa snart.

offensiven i söder, kan mycket väl vara som du säger, men den kostade dem mycket i liv och utrustning. den kan lika gärna vara tvärt om, som det varit i över 6 månader att det är ryssarna som fortsätter fixera ukr trupper där än.

clownshowen ligger på andra sidan enligt mig, vansinniga frontalanfall, utan tunga vapen eller tillräckligt artilleri, försöker anfalla, men når inte ens fram eller kan hålla det de tar. Förutom då i öst, där kan nog ryssarna förluster finnas.
i övrigt så arbetar ryskt arty och flyg på avstånd... det drabbar inte infanteriet så mycket.

ulrainas bästa är såklart att söka fred nu, ge upp luhansk och donetsk, som har gjort tydligt att de inte vill vara med på denna resa och har betalat priset för detta under 8 år, och fortsätter än idag, typ ukr HIMARS och franska Ceasar beskjuter staden donetsk dagligen, i bostadsoimråden där det itne finns militär eller militära mål - klart östra ukraina inte vill ha med kiev att göra efter detta.

OM nu, ponera OM, ryssarna skulle lyckas förlora detta och retirera - vad skulle hända med de boende i dessa oblast?
ukraina har vair utsatt för detta tidigare, Stephan banderas härjade vilt under andra världskriget mot civilbefolkningen, vi alla vet vilekn ideiologi han anammat. Ryssland kommer ihåg, troligen alla som bor i ukraina oxå, de vet vad som väntar dem.

slutar ukraina slåss så blir det oxå fred, de kan ge upp det de förlorat och områden som inte vill vara med, samt att de kanske får behålla odessa. och givetvis ha en befolkning i landet kvar som skall återuppbygga och betala tillbax lend lease...
Citera
2022-09-29, 23:56
Medlem
HRTs avatar
En Ukrainsk befälhavare har uttalat sig negativt nyligen om den ryska mobiliseringen.
Sa: Tiden för De professionella soldaterna är över så nu sätter vi in amatörer.
De har satt sig i ett beroende av länder som Iran och Nordkorea.

Det säger inte lite.
Heder till Ukraina, Död åt ryssen.
Citera
2022-09-30, 00:02
Medlem
HRTs avatar
[quote=plastdunkk|81831254]

HAHAHA, får fan ont i magen av allt idiotiskt du skriver.!
Putin själv har gått ut i media idag och sagt att det skett många fel vid mobiliseringen och att dessa ska rättas till. Detta säger han för att han mött ett stort motstånd till hans mobiliseringsplan och att 200 000 ryssar flytt landet.
Citera
2022-09-30, 00:05
Medlem
[quote=HRT|81831479]
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk

HAHAHA, får fan ont i magen av allt idiotiskt du skriver.!
Putin själv har gått ut i media idag och sagt att det skett många fel vid mobiliseringen och att dessa ska rättas till. Detta säger han för att han mött ett stort motstånd till hans mobiliseringsplan och att 200 000 ryssar flytt landet.

nope, han säger det för att det skett misstag, och de skall rättas till, det är därför den ansvarige omplacerades redan första dagen.
att 200 000 ryssar flytt landet av 150 miljoner, är nog inte så farlig om man ser till helheten, sedan är det nog många som kommer från andra regioner som lämnar för att fara hem, ryssland har itne stängt sina gränser.
det sista du skriver är din egen uppfattning, vad du tror. Vilket är OK sååklart.

tyckte du skrev i går att att du inte skulle lägga mer tid på mig.. .men ok, jag är glad att diskutera och se om det är något jag missat ( vem vet, jag kanske hittar nått
Citera
2022-09-30, 00:11
Medlem
HRTs avatar
[quote=plastdunkk|81831503]
Citat:
Ursprungligen postat av HRT

nope, han säger det för att det skett misstag, och de skall rättas till, det är därför den ansvarige omplacerades redan första dagen.
att 200 000 ryssar flytt landet av 150 miljoner, är nog inte så farlig om man ser till helheten, sedan är det nog många som kommer från andra regioner som lämnar för att fara hem, ryssland har itne stängt sina gränser.
det sista du skriver är din egen uppfattning, vad du tror. Vilket är OK sååklart.

tyckte du skrev i går att att du inte skulle lägga mer tid på mig.. .men ok, jag är glad att diskutera och se om det är något jag missat ( vem vet, jag kanske hittar nått

Jo om du sett nyheterna ikväll så har nu finska gränsen som skulle vara öppen till midnatt stått tom hela kvällen. Anledningen är att ryssarna har stängt på sin sida för att göra en gallring (att inte vapenföra män) ska lämna. Reportern sa gränsen var öppen men helt tom. En stor container hade dessutom satts upp på ryska sidan.
jag skrev så och du har rätt jag ska inte skriva till dig mer, det är bara för helt obegripligt hur du kastar ur dig dynga här och får vara kvar på forumet.
Citera
2022-09-30, 00:11
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:

låter som alla borde ta detta med en nypa salt. Varför skulle ryssland tvinga in ovilliga om de kallar in 300 000 ur källan på 150 miljoner, där det finns en massa frivilliga att ta ifrån.

första steget i denna mobilisering, OM du får en inkallelse så är första steget att infinna sig vid mobiliseringsplatsen och där går man igenom vilken erfarenhet man har, expertis och sånt. Varför skulle de ta undermåliga då det finns otaliga?

För att man redan förbrukat de frivilliga? En mobilisering är i grund tvångsbelagd.

Man har misslyckats med mobiliseringen p.g.a att de olika oblasterna/"kommunerna" ålagts krav att X antal skallar ska finnas tillgängliga, och då har man tagit lite allt möjligt. Detta för att man från försvarsministeriet inte har full kontroll på processen.

Hela den här mobiliseringen görs för att de inte kan få tag i fler frivilliga, inte ens via fängelserekrytering? Nu är det inte 150 miljoner utan närmare 140 miljoner, en befolkning som minskar demografiskt och har hög medelålder. Den faktiska rekryterbara gruppen är alltså väsentligt mindre.

Sedan är man i Ryssland inte särskilt sugen på att dö för moderlandet. Det har funnits ett kontrakt mellan stat och befolkning att staten får göra lite som den vill sålänge det inte kostar massa Ryssars liv och hälsa. Kontentan blir helt enkelt att Kreml har få mänskliga resurser att använda sig av. Och tidigare har man alltid valt det alternativ som har låg politisk kostnad på hemmaplan, t.ex att man inte gick vidare in i Ukraina -14, Georgien -08 eller fotfolk i Syrien.
Senast redigerad av Guesswhoiam 2022-09-30 kl. 00:15.
Citera
2022-09-30, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
För att man redan förbrukat de frivilliga? En mobilisering är i grund tvångsbelagd.

Man har misslyckats med mobiliseringen p.g.a att de olika oblasterna/"kommunerna" ålagts krav att X antal skallar ska finnas tillgängliga, och då har man tagit lite allt möjligt. Detta för att man från försvarsministeriet inte har full kontroll på processen.

Hela den här mobiliseringen görs för att de inte kan få tag i fler frivilliga, inte ens via fängelserekrytering? Nu är det inte 150 miljoner utan närmare 140 miljoner, en befolkning som minskar demografiskt och har hög medelålder. Den faktiska rekryterbara gruppen är alltså väsentligt mindre än ryssland

Sedan är man i Ryssland inte särskilt sugen på att dö för moderlandet. Det har funnits ett kontrakt mellan stat och befolkning att staten får göra lite som den vill sålänge det inte kostar massa Ryssars liv och hälsa. Kontentan blir helt enkelt att Kreml har få mänskliga resurser att använda sig av. Och tidigare har man alltid valt det alternativ som har låg politisk kostnad på hemmaplan, t.ex att man inte gick vidare in i Ukraina -14, Georgien -08 eller fotfolk i Syrien.

det är din teori, kanske du har rätt.... förutom att du missat hela det ryska stödet (det finns alltid några som inte vill såklart)varje oblast i ryssland ger ca 2000 per oblast.
Det gäller fortfarande reservister, inte kreti och pleti, fastän några verkar ha slunkit igenom, oavsett hur du räknar och tänker, så har ukraina dränerat sin egen rekryteringspool, de bästa soldaterna har redan gått åt, ukraina hade väl 45 miljoner innevånare? fängelse är rensade, utländska cs:go spelare verkar inte vara intresserade längre, vi räknar nog lite olika 45 miljoner är mindre än 140 miljoner.
ukraina har ju tappat några miljoner, ryssland har väl tagit emot 2 milj, dryga det antalet har passerat genom polen osv..
Du har även missat synen vad ryssland anser vara brödrar och systrar. Ukraina är bröder och systrar.
samt tredje punkten, inställningen mot nazismen och hotet mot den ryska nationen och folket från den regimen samt NATO.

du har applicerat kievregimens tankar och liknande ang rekrytering på ryssland.
ang fängelserekryteringen var den selektiv om jag missminner mig, inte som ukrainas att man släppte ut alla möjliga mörkermän...
Citera
2022-09-30, 05:32
Medlem
[quote=HRT|81831559]
Citat:

Jo om du sett nyheterna ikväll så har nu finska gränsen som skulle vara öppen till midnatt stått tom hela kvällen. Anledningen är att ryssarna har stängt på sin sida för att göra en gallring (att inte vapenföra män) ska lämna. Reportern sa gränsen var öppen men helt tom. En stor container hade dessutom satts upp på ryska sidan.
jag skrev så och du har rätt jag ska inte skriva till dig mer, det är bara för helt obegripligt hur du kastar ur dig dynga här och får vara kvar på forumet.

ja komnstigt, nästa som att jag har en poäng ibland mot alla marcus oscarssons här

jag har ännu inte sett något officiellt besked om att ryssland har stängt gränsen. de är inte lika hårda som ukraina hittills, men det kanske kommer. Undras om de inte måste föklara krig för att få göra sådant, kan inte deras regler ang. detta precis som en fullständig mobilisering. Men det skulle stämma om de gör det, om man ser till vilka nu lagar putin skrev in i veckan, ang desertering och sådant.

just nu, eller sedan igår hörde jag att någon har sett spår om att de skall gå över från SMO till någon form av terrorist-bekämpning, kanske olika regler.

jag har besvarat varje förvirrad fråga jag hunnit med, med mina ståndpunkter - då kanske det itne räcker med att försöka rapportera och liknande? Gäller inte yttrandefrihet på forumet? eller åsiktsfrieht och sådant?

ni behöver ju en motpart så ni inte tror att alla delar er msm-propaganda
Citera
2022-09-30, 07:15
Medlem
[quote=plastdunkk|81832645]
Citat:
Ursprungligen postat av HRT

ja komnstigt, nästa som att jag har en poäng ibland mot alla marcus oscarssons här

jag har ännu inte sett något officiellt besked om att ryssland har stängt gränsen. de är inte lika hårda som ukraina hittills, men det kanske kommer. Undras om de inte måste föklara krig för att få göra sådant, kan inte deras regler ang. detta precis som en fullständig mobilisering. Men det skulle stämma om de gör det, om man ser till vilka nu lagar putin skrev in i veckan, ang desertering och sådant.

just nu, eller sedan igår hörde jag att någon har sett spår om att de skall gå över från SMO till någon form av terrorist-bekämpning, kanske olika regler.

Citat:
jag har besvarat varje förvirrad fråga jag hunnit med, med mina ståndpunkter - då kanske det itne räcker med att försöka rapportera och liknande? Gäller inte yttrandefrihet på forumet? eller åsiktsfrieht och sådant?

ni behöver ju en motpart så ni inte tror att alla delar er msm-propaganda

Förvirrad? Ja det är tydligt vilka som är frivilligt förvirrade här. Yttrandefrihet i all ära men att någon upprepar korkade och osanna saker ska ju inte lämnas obemött. Men nu kan vi sluta med det för det är tydligt att du fortsätter att upprepa dig trots att varje vettig person enkelt ser att du förvrider sanningen om allt i kriget:
.
Citat:
Ryska mobilisering är egentligen frivilligt. Knappt nån flyr landet. Ryssland har 150 miljoner potentiella soldater att välja ifrån. Ryssland vinner redan lätt. Ukraina går på sina sista soldater och fordon
.
Bland annat dravel alltså.

Vi får väl helt enkelt avvakta och se hur det går för mobiliseringen och om det gör någon skillnad.
Citera
2022-09-30, 07:31
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
[quote=plastdunkk|81832954]
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe

Bra sagt. Kunde inte sagt det bättre själv.

Efter alla förvirrade rysstroll som blivit beordrade att sprida Kreml propaganda i den här tråden tror jag nog att Plastdunken tar priset som det mest trolliga trollet hittills.

Det tar emot men det är nästan så jag hoppas att Putin gör något riktigt dumt snart så Nato kan få en ursäkt att avsluta detta nu. Blir mer och mer uppenbart att detta krig enbart kommer kunna sluta med en konfrontation mellan väst/Nato och Ryssland. Ryssland måste falla sönder till sina minsta beståndsdelar och börja om från början. Bäst vore förstås en revolution i Ryssland men jag har gett upp om det nu. Dom vill verkligen köra linan ut verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in