[quote=jonjonesHW|81672752]
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag undviker det inte. Lite tråkigt att diskutera "Rysslands militära flopp i Ukraina" om man inte får använda siffror. Har du dessa höga beviskrav så får du återkomma till diskussion ett par år efter krigsslutet, förutsatt att Ryssland har en ny mer öppen regim annars kanske du aldrig någonsin kan diskutera detta krig.
Jag borde ha formulerat de jag skrev bättre, såklart man kan diskutera siffror men man måste också inse att 200,000+ döda ryssar inte är realistiskt. Ett land i krig har all anledning till att spela upp siffror. Men om man kollar objektiva sidor så borde siffrorna ligga nånstans mellan 75k-90k döda ryssar och ukrainarna nånstans i 50k.
Ukraina själva uppger 53000 dödade ryssar.
Dokument läkta från Ryssland för några veckor sedan visade att dom betalat ut ersättning till efterlevande för 48000 dödade soldater. Så det skulle möjligen kunna antyda att Ukrainas siffror är underdrivna, då Ryssland ej betalar ut pengar för det stupade soldater som lämnats kvar i Ukraina.
50000 stupade ryska soldater bör dock medföra att dom har runt 200000 sårade soldater.
Ukrainas förlustsiffror bör rimligtvis vara mycket lägre då dom ej är den anfallande parten.