2022-09-26, 09:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tveksamt detta att alltid hänvisa till de första förhören som de viktigaste. De första samtalen med viktiga vittnen är ju bara referat sammanfattade på nån A4. Frånvaron av senare lämnad info i dessa säger ingenting. Vi vet inte vad vittnen sagt och inte vid dessa tillfällen, vilka frågor de fått och vad de för egen räkning betonar. Det är spaningsuppslag för vidare utredning. Den som tagit emot informationen har avgjort vad som är intressant att sätta på pränt och hur resonemangen kort ska transkriberas. Det är inte nån sorts noga avvägda och framsynta koncentrat av allt som sen kan visa sig vara av betydelse som vissa försöker få det till. Med Lisbeth hålls ju ö h t inget regelrätt förhör och hon menar själv att hon sovrar i informationen baserat på vem hon pratar med så där är det extra problematiskt att göra bedömningar av vad som är sent tillkommen information.

Det är väl närmast ett axiom i MOP-sammanhang att ju tidigare vittnesuppgift desto bättre och att tidig uppgift alltid har företräde framför senare. Denna praktik är inte grundlös, utan har nog gott vetenskapligt stöd.

Men saken kan kanske nyanseras, särskilt om tidiga förhör knappt är några sådana, utan snarare snabb och osorterad uppgiftsinhämtning. Dock, finns exempelvis uppgiften glasögon i ett första summariskt förhör och sedan saknas i ett längre mer strukturerat uppföljande sådant, så krävs det mycket starka skäl för att anta den senare utsagan.

Förutom att tidiga utsagor nog oftast är mer tillförlitliga, så innebär att sådana alltid ges företräde en objektiv princip för urval av uppgifter att se till i första hand. Möjligheten att plocka uppgifter för att passa en på förhand given uppfattning undanröjs i viss mån i och med denna presumtion.
Citera
2022-09-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är väl närmast ett axiom i MOP-sammanhang att ju tidigare vittnesuppgift desto bättre och att tidig uppgift alltid har företräde framför senare. Denna praktik är inte grundlös, utan har nog gott vetenskapligt stöd.

Men saken kan kanske nyanseras, särskilt om tidiga förhör knappt är några sådana, utan snarare snabb och osorterad uppgiftsinhämtning. Dock, finns exempelvis uppgiften glasögon i ett första summariskt förhör och sedan saknas i ett längre mer strukturerat uppföljande sådant, så krävs det mycket starka skäl för att anta den senare utsagan.

Förutom att tidiga utsagor nog oftast är mer tillförlitliga, så innebär att sådana alltid ges företräde en objektiv princip för urval av uppgifter att se till i första hand. Möjligheten att plocka uppgifter för att passa en på förhand given uppfattning undanröjs i viss mån i och med denna presumtion.

För all del. Det jag mest reagerar på är somligas benägenhet att godtyckligt diskvalificera (för den egna uppfattningen icke-önskvärd) information om den inte förekommer i det första förhöret. Som vi knappt vet nånting om.

Och det populära misstänkliggörandet av ett vittne som bygger på sin berättelse allteftersom, vilket så klart är själva poängen med fördjupade förhör.
Citera
2022-09-26, 20:46
Medlem
Roerligs avatar
Tidtabeller SL 1986

Tunnelbanan https://easyupload.io/o5lsa0

Pendeltåg https://easyupload.io/bpdp8c

Är väl främst referensmaterial. Ett par saker kan man notera.

-Pendeltåg från Västerhaninge ankommer Stockholm C på minuttal .22 och .52. Makarnas tunnelbanetåg på väg till biografen avgår T-centralen kl. 20.45. CA hade således förmodligen hunnit med en tidigare avgång än makarnas om han satt upp spegeln hos brodern på mordkvällen och var på väg hem via byte vid T-Centralen. Om han inte hade något ärende på Centralstationen.

-Sista avgång från Stockholm C mot Västerhaninge med vidare anslutning till Tungelsta (stugan) är kl. 00.10. Till Handen kl. 00.40.
Citera
2022-09-28, 13:55
Medlem
Roerligs avatar
Bild på figurant i konfrontation några veckor efter mordet som pekades ut av Lisbeth:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veAAyl/michael-62-jag-pekades-ut-som-palmes-mordare
Citera
2022-09-28, 14:51
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Bild på figurant i konfrontation några veckor efter mordet som pekades ut av Lisbeth:

Intressant. Med lite fantasi går det väl att läsa in både CP och CA, men inte gärna SE.
Citera
2022-09-28, 15:26
Medlem
Hellbastards avatar
Om jag minns rätt hade väl John Ausonius alibi, men det finns ju en hel del profilmässiga likheter mellan honom och CA. Det slog mig att konstapeln som Roerlig just länkade till faktiskt också är rejält porträttlik Lasermannen:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:John_Ausonius.jpg
Citera
2022-09-28, 16:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Intressant. Med lite fantasi går det väl att läsa in både CP och CA, men inte gärna SE.

Har inte läst artikeln i fulltext (än). Jag antar hon måste sagt att nr. 5 är svinlik och inte bara att han är mest lik.

Ausonius satt inlåst på Kumla, tror jag. Vilket kollades mer än en gång. Men det är väl lite likt.

Man kan notera att figuranten är 26 år vid konfrontationen.
Citera
2022-09-28, 17:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Om jag minns rätt hade väl John Ausonius alibi, men det finns ju en hel del profilmässiga likheter mellan honom och CA. Det slog mig att konstapeln som Roerlig just länkade till faktiskt också är rejält porträttlik Lasermannen:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:John_Ausonius.jpg

Jag har också hört det, men har ingen källa. Någon som vet Ausonius alibi?
Fotografiet där är ju från 1986 och då maskinrummet på biografen Astoria.
Citera
2022-09-28, 19:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har också hört det, men har ingen källa. Någon som vet Ausonius alibi?
Fotografiet där är ju från 1986 och då maskinrummet på biografen Astoria.

I Gellert Tamas ”Lasermannen” beskrivs det sammanfattningsvis ungefär enligt följande.

Lennart G (som senare kommer att utreda CA) och Paul J är utlånade från PU till utredningen om Lasermannen i det resurskrävande arbetet med att gå igenom Nissan Micror.

LG presenterar en person för PJ som fått tre kallelser om att ta kontakt med polisen eftersom han hyrt aktuell typ av bil utan att svara (jfr CA som vid denna tid fått tre kallelser om att lämna in sitt vapen). PJ känner igen personen som en Stannerman och som tidigare varit aktuell i PU (tror man kallade honom ”Grandmannen”). Man fick tips om Ausonius/Stannerman 1988 och ju mer PJ tog reda på om honom, desto mer intressent blev han. Och han hatade Socialdemokratin och framförallt Olof Palme. Man tyckte även att han stämde in på signalementen.

Det kom dock fram att han satt inlåst på Kumla på mordkvällen. PJ hade svårt att acceptera detta och for till Kumla två gånger och kollade permissionslistor. Men han satt där 28/2.

Man kan förstå att Ausonius befanns intressant. Och givet det som senare händer framstår han som den mest tänkbart rimliga typen av person i scenariot GM får syn på en oeskorterad statsminister på väg till biograf och går då och hämtar en revolver han har tillgång till.
Citera
2022-09-28, 19:59
Medlem
omigas avatar
John Ausonius jagas och åker dit samma sommar 1992 som Christer påstår att han sålde vapnet. Vapnet en S&W 27 6 tum, kastas i sjön under Lidingöbron. Vapnet fiskas upp och kan knytas till Ausonius via en egenhändigt utformad ljuddämpare samt en viss typ av skit-ammunition. Christer påstår att han sålde vapnet tillsammans med omladdad skit-ammunition "...som spred som bara fan". Om vi leker med tanken att det var Christer:s vapen som kommit på avvägar, så kan PU inte gärna koppla ihop det med Christer, MOP eller något annat OPV-vapen (senast) efter augusti 1993, med tanke på att det då var Hämmerlin 61575 som stod upptagen i vapenregistret. Ett halmstrå, men jag måste naturligtvis gräva fram Ausonius vapennummer när jag får tid. Eller posta gärna här om ni hinner före.
Citera
2022-09-28, 21:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
I Gellert Tamas ”Lasermannen” beskrivs det sammanfattningsvis ungefär enligt följande.

Lennart G (som senare kommer att utreda CA) och Paul J är utlånade från PU till utredningen om Lasermannen i det resurskrävande arbetet med att gå igenom Nissan Micror.

LG presenterar en person för PJ som fått tre kallelser om att ta kontakt med polisen eftersom han hyrt aktuell typ av bil utan att svara (jfr CA som vid denna tid fått tre kallelser om att lämna in sitt vapen). PJ känner igen personen som en Stannerman och som tidigare varit aktuell i PU (tror man kallade honom ”Grandmannen”). Man fick tips om Ausonius/Stannerman 1988 och ju mer PJ tog reda på om honom, desto mer intressent blev han. Och han hatade Socialdemokratin och framförallt Olof Palme. Man tyckte även att han stämde in på signalementen.

Det kom dock fram att han satt inlåst på Kumla på mordkvällen. PJ hade svårt att acceptera detta och for till Kumla två gånger och kollade permissionslistor. Men han satt där 28/2.

Man kan förstå att Ausonius befanns intressant. Och givet det som senare händer framstår han som den mest tänkbart rimliga typen av person i scenariot GM får syn på en oeskorterad statsminister på väg till biograf och går då och hämtar en revolver han har tillgång till.

Tack! Kumla var det ja. Och nu såg jag även det avsnittet i Wikipedia-artikeln.

(Ber om ursäkt för lite Off Topic)
Citera
2022-09-28, 23:52
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
John Ausonius jagas och åker dit samma sommar 1992 som Christer påstår att han sålde vapnet. Vapnet en S&W 27 6 tum, kastas i sjön under Lidingöbron. Vapnet fiskas upp och kan knytas till Ausonius via en egenhändigt utformad ljuddämpare samt en viss typ av skit-ammunition. Christer påstår att han sålde vapnet tillsammans med omladdad skit-ammunition "...som spred som bara fan". Om vi leker med tanken att det var Christer:s vapen som kommit på avvägar, så kan PU inte gärna koppla ihop det med Christer, MOP eller något annat OPV-vapen (senast) efter augusti 1993, med tanke på att det då var Hämmerlin 61575 som stod upptagen i vapenregistret. Ett halmstrå, men jag måste naturligtvis gräva fram Ausonius vapennummer när jag får tid. Eller posta gärna här om ni hinner före.
Ausonius revolver var en 2" S&W m/36 i kaliber .38 Special som han köpt i Sydafrika under en av sina safariresor, vilka han finansierade genom att begå diverse bankrån.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/brottslingarna-som-falldes-av-otur-och-klumpighet/

Ammunitionen var det inget fel på, men revolvern presterade dåligt eftersom han hade försökt sätta på en ljuddämpare som egentligen var ägnad för gevär i kaliber .22.
Han hade alltså egenhändigt borrat upp ljuddämparen för att passa .38, men (lyckligtvis) så blev uppborrningen ett misslyckande vilket gjorde att utgånghastigheten försämrades avsevärt, vilket troligtvis räddade många liv.

Att ingen ännu tänkt på att fiska upp Ausonius .22 Erma-gevär eller eventuellt Christer A:s revolver från Gamla Lidingöbron är en gåta.
Senast redigerad av kato85 2022-09-28 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in