2022-09-28, 14:26
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Antar att det är samma som Coinbase eller Binance har med sina visakort. Grejen är väl att du kan fylla på dem med din krypto och använda på det sättet.

Precis. De köper krypto av dig och betalar ut pengarna till ett konto de själva tillhandahåller. Då kan de tjäna pengar på andra tjänster och kanske betala lite bättre för dina Bitcoin.
2022-09-28, 14:29
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
(som du köpt för dina "krypto")

Eller ännu värre: som du ”fått” för dina ”krypto”.
2022-09-28, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Precis. De köper krypto av dig och betalar ut pengarna till ett konto de själva tillhandahåller. Då kan de tjäna pengar på andra tjänster och kanske betala lite bättre för dina Bitcoin.

Så är det nog. Ett sätt för folk att köpa saker med sina bitcoin utan krångla själv med köp och sälj och överföringar.
2022-09-28, 14:32
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Så är det nog. Ett sätt för folk att köpa saker med sina bitcoin utan krångla själv med köp och sälj och överföringar.

Ett sätt för folk att snabbt sälja bitcoin för att köpa saker med den valuta som butiken tar emot.

Inget grundläggande fel på det! Men det är inte att ”handla med Bitcoin”.
2022-09-28, 14:43
Avslutad
Citat:
Ett sätt för folk att snabbt sälja bitcoin för att köpa saker med den valuta som butiken tar emot.

Inget grundläggande fel på det! Men det är inte att ”handla med Bitcoin”.

Jag ser det mer som att det måste bli så om det ska bli något närmare en värld med bitcoin standard. Precis som en guldstandard kan olika tjänster som är backade av bitcoin finnas för diverse ändamål.
2022-09-28, 14:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag ser det mer som att det måste bli så om det ska bli något närmare en värld med bitcoin standard. Precis som en guldstandard kan olika tjänster som är backade av bitcoin finnas för diverse ändamål.
Det finns inga likheter med någon hypotetisk guldstandard här, och de USD du handlar för med ditt Coinbase-kort är inte "backade av bitcoin". Varifrån har du fått det?
2022-09-28, 14:48
Avslutad
Citat:
Det finns inga likheter med någon hypotetisk guldstandard här, och de USD du handlar för med ditt Coinbase-kort är inte "backade av bitcoin". Varifrån har du fått det?

När det var en guldstandard gick ju inte folk runt och betalade med guld.

På samma sätt i en bitcoinstandard kommer ju inte alla behöva gå runt och betala med bitcoin på huvudkedjan.
2022-09-28, 14:54
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Jag vet inte om man kan säga att något är ”backat” av Bitcoin i en sån tjänst?

Förr i tiden (1800-tal) så var ju en sedel ”backad” av guld hos banken som gav ut den. Det betydde att man kunde gå med sedeln till banken och få motsvarande mängd i guld.

Jag ser inte riktigt något motsvarande förhållande här? Strike tar emot dina Bitcoin, betalar dig i USD till ditt konto hos Strike och lovar samtidigt butiken att betala ut beloppet, från ditt konto, i USD, till dem.
2022-09-28, 14:55
Avslutad
Citat:

Skickar du dina bitcoin till coinbase så är det ju dem som är grunden till att du får använda kortet. Det är ju inte för att du är en cool kille på flashback du kan använda det i butiker eller hur?
2022-09-28, 14:56
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
När det var en guldstandard gick ju inte folk runt och betalade med guld.

På samma sätt i en bitcoinstandard kommer ju inte alla behöva gå runt och betala med bitcoin på huvudkedjan.

Nej, exakt, man betalade med en skuldsedel.

Det som erbjuds av Strike är ju dock en helt vanlig betalning i helt vanliga dollar. Bara att de köper Bitcoin och genomför den betalningen snabbt.
2022-09-28, 14:57
Avslutad
Citat:
Jag vet inte om man kan säga att något är ”backat” av Bitcoin i en sån tjänst?

Förr i tiden (1800-tal) så var ju en sedel ”backad” av guld hos banken som gav ut den. Det betydde att man kunde gå med sedeln till banken och få motsvarande mängd i guld.

Jag ser inte riktigt något motsvarande förhållande här? Strike tar emot dina Bitcoin, betalar dig i USD till ditt konto hos Strike och lovar samtidigt butiken att betala ut beloppet, från ditt konto, i USD, till dem.

På samma sätt kan du gå till "kryptobanken" och få tillbaks dina bitcoin.
2022-09-28, 14:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Är det här en länk till strikes villkor för handlare:

https://strike.me/merchant-terms/

?

Ja eller nej?
Mailade frågan och fick svaret:

You are right! We do not charge any fees.

Strike does not charge fees for our services. When you make a transaction through the Strike app on the Bitcoin or Lightning network, your transaction is subject to a network fee. These fees are displayed to you when making the transaction. We have no control over network fees.

Nu kommer du såklart påstå att Strikes suppport OCKSÅ ljuger, men det kommer jag avfärda som argument.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in