Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Men snälla Inspiratoeren, har du inte lyssnat på vad hon säger i sitt ”kraftfulla tal”? Du förstår ju engelska och kan väl lägga ihop två och två?
Greta anklagar politikerna för att de inte genomför ”unprecedented changes in all aspects of society” (eller om hon sa ”areas”, samma innebörd blir det). Hon har bevisligen inte funderat över vad det är hon kräver eller vad hennes ”uproot the system” skulle innebära i praktiken för vanliga människor; Massarbetslöshet, social oro, folk tvingas gå från hus och hem, kanske en ny Hitler dyker upp vid horisonten… Den globala temperaturen, då? Den blir kanske några tiondelar lägre år 2100. Kanske.
När Greta sätter igång och vevar med sina floskler har jag mer än en gång undrat om hon har ett tresiffrigt IQ. Jo, det är möjligt att hon har men i så fall beror alla hennes dumheter på att hon dels är väldigt ung och dels har blivit manipulerad/hjärntvättad av andra som är lite smartare och mer slipade än hon.
Men när hon lyckas dra ner vuxna som vid det här laget borde kunna tänka logiskt och kritiskt - ja, vad ska man säga?
Jag har ju berättat om, att Biden har gett som gott råd, att folk kan vara med om större reformer, så länge de egna plånböckerna inte drabbas i större omfattning. Han tillade, att när de gör det blir det däremot mycket känsligt! Var förstås ett gott råd från en verkligt erfaren politiker.
Eftersom Greta klarar att lösa svårare astrofysiska problem, är det ingen tvekan om att hon har en begåvning långt över genomsnittet. Det finns dock de som retas med Greta och säger, att det gäller att använda en ovanligt hög begåvning på rätt sätt.
Konsekvenstänket är inte fullt utvecklat förrän i 25-årsåldern, vilket ibland märks på Greta.
Nu är hon redan igång för ett större möte den 1/10 i Stockholm på temat solidaritet. Så det kliar i Gretas nyfikna händer att hålla i en mikrofon! Se Gretas Instagram!
Jag hade velat att hon först hade vilat ett tag, hon blev ju slutkörd under Bokmässans inledning. Många vill nu att hon ska engagera sig för demokrati och yttrandefrihet i Iran. Många drar i hennes omtänksamma händer!
Jag har sedan mycket länge betonat till Greta och F4F att det är väldigt viktigt med oberoende noggranna livscykelanalyser och konsekvensstudier av förslagen.
Greta tror på det hon gör, men som alla med makt och inflytande måste även hon granskas och ifrågasättas.
Jag har sagt till Greta, att om hon blir folkvald i framtiden, tror jag att hon kommer att ta det lugnare. Greta svarade retsamt, att det var en intressant tanke att ha henne i riksdagen!