2022-09-27, 18:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Hur ska dem leverera skiten på ett smidigare sätt?

I ledningen genom Belarus? Inte?
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
”Annandagens tidiga morgon 2012 vaknar svenskarna upp till en ny värld. Ett strömlöst och mörkt Sverige. En dag då allting förändras.

Sabotage mot den ryska gasledningen Nord Stream följt av en rysk militär storövning i Östersjön har plötsligt förvandlats till ett regelrätt anfall mot Sverige. Från Försvarets Radioanstalts lyssnarpost söder om Göteborg, till Faluns vintermörka skogar eller ett Malmö på gränsen till sammanbrott, och till ett iskallt Östersjön med ett vindpinat Gotland, får vi följa ett antal personers upplevelser under ett dygn som skakar Sverige”
https://books.google.se/books/about/Midvintermörker.html?id=Ym3KBAAAQBAJ&source=kp_boo k_description&redir_esc=y
Citera
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
...Känns som Ryssarna skulle vinna extremt lite på att förstöra sina egna ledningar, man tappar utpressning/förhandlingsutrymme helt och hållet gentemot omvärlden och man kan ju även använda en fungerande ledning som hjärntvättningsredskap lika t.ex genom att hävda att Västeuropa är de som förfryser/svälter sin befolkning och liknande.
Detta är centralt. Men jag tror ändå det är utfört av Ryssland, de tror att de kan terroriserar / hota / försvaga oss på något sätt på detta sätt. Det var lite som när de hotade Sverige att i
_inte_ gå med i NATO, gick sådär. Kommer nog bli samma resultat, inte så bra.
Senast redigerad av abcabc 2022-09-27 kl. 18:46.
Citera
2022-09-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Via en ledning i Östersjön?

Nej, via sina andra. Power of siberia som drar från samma resorvarer.
Citera
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Biden säger helt öppet att dessa gasledningar skall stoppas

Ja. Stoppa (andras) affärer kan man göra på många sätt som inte nödvändigtvis inbegriper fysiskt våld.

Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Senile Biden säger rakt ut att dessa gasledningar skall förstöras

Nej, det är snarare hur du behöver tolka vad han säger. Men det är inte vad han säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
North stream 1 var absolut inte avstängd när Biden intervjuades. Den användes senast i Augusti i år. Först 5 september i år annonserades tillsvidareavstängning av Gazprom.

Ja den har stängts av efter att Biden sa att den skulle stängas av. Så på något sätt hade han ju redan fått som han ville och då fanns det ju inget större skäl att spränga den. Det skulle bara innebär a en enormt stor risk om det skulle avslöjas på något sätt.
Citera
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
7 februari 2022.

Joe biden: if Russia invades, there will no longer be a nordstream 2. We will bring and end to it.

Journalist: but how will you do that exactly? Since the project is in Germanys control.

Joe Biden: i promise you we will be able to do that.

Ca 1:30 in i videon

https://youtu.be/OS4O8rGRLf8
Intressant att notera i denna video är att Scholz är helt med på vad Biden framhåller dvs. att han tillåter USA att förstöra gasledningen NS2 trots att han är medveten om att det medför stora ekonomiska problem för inte bara Tyskland utan även hela EU.
I vilket annat land som helst så hade denna gärning betecknats som landsförräderi.
Vi får se hur det går för "Fritzarna" denna vinter och hur mycket industri som kommer finnas kvar när vintern är över.
Citera
2022-09-27, 18:47
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Svårt att inte välja sida när ena sidan inte vill något hellre än att rånmörda dig, så att säga.

Jag tror inte Ryssar i allmänhet vill rånmörda oss.
Vi har faktiskt mycket gemensamt och skulle säkert i en parallell verklighet kunnat ha både bra och lönsamt samarbete med varandra.

Sedan så hetsar de flesta länder sina medborgare till att hata olika "fiender", vem som för tillfället ska hatas besräms på politiska och ekonomiska grunder, eller innan man går i krig (ett måste att demonisera fienden annars går det såklart inte att få vanligt folk att mörda andra på kommando).

I efterhand verkar hatet under olika perioder historiskt sett ofta vara svårt att förstå, just på grund av att det varit konstgjort och baserat på ren propaganda.

Att tro att just nuet på något sätt skulle vara annorlunda är enligt mig väldigt naivt.
Citera
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Fast det har vi väl vetat är planen sen valdagen?

Mja, det har väll absolut varit det mest troliga. Men inget som någon har "bekräftat".
Att maggan säger det betyder ju att dom är beredda att släppa fram honom. Kanske oavsett om SD får ministerposter eller inte. Har inte hört maggan kalla Ulf för statsminister innan. Har du?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag kan bara relatera till mig själv. Förra veckan knackade några barn på dörren och ville sälja köksredskap för en klassresa. Jag förklarade för ungjävlarna att de kan dra åt helvete och att jag inte vill finansiera deras nöjen.

Av allt de hade sälja köpte jag sedermera bara en potatisskalare och ett serveringsfat. För att förhindra ungarna att göra ännu mer pengar på min bekostnad valde jag i morse att spränga hela farstun i luften. Nu finns det inte längre någon dörr för blodiglarna att knacka på.

Det måste vara Ryssland som sprängde Nord Stream.

Du tror inte att Ryssland istället vill splittra Europa när kylan kommer, om du tror att Ryssland förstört ett av deras triumfkort så är du totalt utvecklingsstörd Det är sverige på order från usa, det finns ingen tvekan om att vi eller sossejävlarna bär ansvaret, jag hoppas inte Rysslands svar mot sverige blir för kraftigt
Citera
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte vad du menar. Tyskland får ingen gas från Ryssland för gasledningarna var avstängda innan de sprängdes. Vad är det du inte fattar?
Säger vem?

Jag har varit i oljebranschen. Jag vet hur det fungerar. Pengar styr allt. Och alla vet det. Utom vissa som tror på allt staten säger.

Sverige har importförbud emot rysk olja. Ändå så kör halva yrkesflottan på ryskt. Samma sak där, du tror säkert verkligheten är så att vi inte har någon rysk olja. Medan maffian skiter i huruvida det finns ett embargo.

Men visst, vill du ha din svartvita värld så får du väl leva i den.

https://www.expressen.se/nyheter/tva-lackor-pa-nord-stream-1/
Gasen räknas strömma ut i flera dagar. Låter det avstängt tycker du?
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Ryssland givetvis.

Finns ingen anledning. Ryssland vill exportera gas. Ukraina vill att hela Europa slutar köpa och i mina ögon är det bara USA som kan ha hjälpt Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in