2022-09-27, 14:35
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Vad grundar du detta på?
Det har varit en väldigt stabil nedgång, snabbare än vad man brukar prata om när man jämför med bubblan i USA t.ex. Så varför skulle det inte fortsätta gå ned när marknaden har visat sig vara oerhört svag?
Visst finns det ställen där marknaden gått ner någon procent, men enstaka procent i enstaka områden utgör ingenting i det stora hela. Det blir inte billigare förens folk förlorar jobben och inte kan betala.
Citera
2022-09-27, 14:39
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Ja det är banne mig inte så fett att bo i BRF längre när avgiften höjts med 50%. Det blir ju en härlig kalas-smäll när den höjda avgiften gör att priserna sjunker. För vem vill både köpa dyrt och betala hög avgift? Där har vi nog en rejäl prispressarmekanism.
Folk kommer fortsätta köpa. Alla vet att BRF avgiften kommer gå ner när elpriserna sänks igen. Och ingen kommer vilja sälja så priset på lägenheterna kommer knappt sjunka nånting. Snarare öka pga a lilla utbudet som kommer att finnas då.
Citera
2022-09-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Folk kommer fortsätta köpa. Alla vet att BRF avgiften kommer gå ner när elpriserna sänks igen. Och ingen kommer vilja sälja så priset på lägenheterna kommer knappt sjunka nånting. Snarare öka pga a lilla utbudet som kommer att finnas då.

Vet inte om du är okunnig eller trollar. Elpriserna påverkar avgiften marginellt i majoriteten av föreningarna eftersom de har fjärrvärme. Det är de högre räntorna som avses.
Citera
2022-09-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du lämnade bostadsmarknaden, vad innebär det?
Du bor på gatan, hotell, hemma hos mamma?

För mig och säkert de flesta andra innebär det att man inte äger någon bostad längre....dvs. man hyr. På Bostadsförmedlingen i Sthlm ligger 2r och uppåt i innerstaden med hyfsad hyra på över 20 års kötid. Skulle gissa att många som tar de bostäderna lämnar ett ägt boende. Vet åtminstone några i min bekantskapskrets som gjort så.
Citera
2022-09-27, 15:20
Medlem
Citat:
Visst finns det ställen där marknaden gått ner någon procent, men enstaka procent i enstaka områden utgör ingenting i det stora hela. Det blir inte billigare förens folk förlorar jobben och inte kan betala.
mja generalisera inte sådär, det finns fler parameter som kan leda till att man vill sälja bostaden, som inte nödvändigtvis har med att man har förlorat jobbet att göra. Alltså det krävs inte X och Y för att att det ska hända det räcker med Y (att man inte kan betala) därtill är det en hel del parametrar som kan leda till att man inte kan betala bland annat att man förlorar jobbet.

Exempel på varför man väljer att sälja?
* Hög belåningsgrad och räntan stiger.
* Litet kassaflöde in och elkostnaderna blir för höga (exempel pensionärer).
* Eget kapitalet minskar snabbt i värde och man vill gå ut innan den är helt försvunnen.

...
Senast redigerad av nightwolfer 2022-09-27 kl. 15:24.
Citera
2022-09-27, 15:21
Medlem
Har märkt en ny trend bland mecklarna nu. Två hus jag varit på men inte är intresserade av att köpa har jag ändå spelat halvintresserad av för att se vart vinden blåser.

Mecklarna ringer och säger att det "pågår förhandlingar" med 1-2 familjer "kring utgångspriset" och säger att jag måste skynda mig med ett bud om jag vill vara med.

När jag frågar efter bud finns inga men de "pratar kring utgångspriset". Jag avvaktar och får senare sms om att affären snart är klar och detta är sista chansen.

2-3 veckor senare och husen är fortfarande osålda, har visningar varje helg och har inga publicerade bud
Citera
2022-09-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har märkt en ny trend bland mecklarna nu. Två hus jag varit på men inte är intresserade av att köpa har jag ändå spelat halvintresserad av för att se vart vinden blåser.

Mecklarna ringer och säger att det "pågår förhandlingar" med 1-2 familjer "kring utgångspriset" och säger att jag måste skynda mig med ett bud om jag vill vara med.

När jag frågar efter bud finns inga men de "pratar kring utgångspriset". Jag avvaktar och får senare sms om att affären snart är klar och detta är sista chansen.

2-3 veckor senare och husen är fortfarande osålda, har visningar varje helg och har inga publicerade bud
Kan nog räkna med mycket sånt närmsta tiden. Många kommer väl till slut bara dra tillbaka försäljningen. Men jobbigt för de där det är ett par som skiljer sig.
Citera
2022-09-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Kan nog räkna med mycket sånt närmsta tiden. Många kommer väl till slut bara dra tillbaka försäljningen. Men jobbigt för de där det är ett par som skiljer sig.

De husen jag kollar på har ofta pantbrev på 2-3 msek och skulle även i denna marknad få långt över 10 msek. De klarar sig bra oavsett.
Citera
2022-09-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De husen jag kollar på har ofta pantbrev på 2-3 msek och skulle även i denna marknad få långt över 10 msek. De klarar sig bra oavsett.
Tänker mest att får de ut 6m i vinst så är det 3m per skalle och riskerar bli stort steg ned från villa till mindre lägenhet i innerstan
Citera
2022-09-27, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Tänker mest att får de ut 6m i vinst så är det 3m per skalle och riskerar bli stort steg ned från villa till mindre lägenhet i innerstan

Generellt har dessa personer höga löner/pensioner. De kommer få ut minst 6 msek per skalle i ren vinst. Det ger en ganska trevlig lgh för en person i innerstan.

De som säljer med förlust och var högt belånade får det ju jobbigt däremot.
Citera
2022-09-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
De kollapsar oavsett.

Återvandring = hundratusentals bostäder lediga över en natt.

Ingen återvandring = Sverige är ett muslimskt land inom 30 år och då spelar det ingen roll vad bostäder är värda.

jo det är sant
Citera
2022-09-27, 18:44
Medlem
Citat:
Det har gått ner överallt? Det är ju ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in