Citat:
Ursprungligen postat av
Zukunfter
Det där är iochförsig lite sorgligt. Det sorgliga ligger i att folk känner till Shakespeare vid namn men kan knappt nämna någon av hans pjäser. De kan knappt peka ut i vilket land han levde eller i vilket århundrade. Jag gissar dock på 1600-talet. Folk är inte allmänbildade men nog fan kan de en massa ful-kultur. Jag kan en massa sådan ful-kultur jag också. Såg Karate Kid på bio 1984 och den filmen var såklart helt suverän, tyckte jag då och tycker jag nu. Såg tvåan också och uppskattade även den.
Varför det är klassiker för en själv: grynig bild? Ljudet? Reklamen på bio före filmen. Att man köpte biljetter med sedlar, kronor och ören. Man gick i skolan i ett Sverige och i en västvärld man tyckte om, då.
Kul med ett svar.
Jag insåg att det inte var lätt att få igång en tråd om Karate Kid år 2022 på FB, men det har ändå gått hyffsat.
Vad tyckte du om med tvåan? Själv tyckte jag storyn var lite kass och chozen överspelade något enormt. Climaxet där Sato sitter i en liten kojja mitt i stormen som faller sönder tyckte jag var komiskt, de kunde ju till och med se kojjan från bunkern de gömde sig i. Sen klippte Miyagi en fet trä-pelare på mitten och räddade Sato och de blev vänner direkt, trots att Sato hade väntat i tiotals år på att göra upp med Mr Miyagi. Men visst, han räddade ju hans liv trots allt.
Riktigt ostigt manus men som sagt det är en gammal film så sånt får man ta.
Lite trivia förresten den spelades inte in på Okinawa utan på Hawaii.
Kan du inte ge trean en chans? Hade varit kul med lite färska impressions.
Den kändes för mig mer som en komedi, garvade flera gånger.