2022-09-17, 06:20
Bannlyst
Hittade ingen egen tråd om denna film.

Jag såg om Karate Kid igår och det första som slår en är ju att den är jävligt ostig. Nästan alla är också verkligen urusla skådisar, speciellt killen i huvudrollen - Daniel-san. Om Pat Morita är bra i sin roll eller inte vet jag ärligt talat inte, svårt att dömma.

Filmen har också en hel del roliga/skumma scener, ett par favoriter:

- När Daniel-san ramlar på resturangen och alla överdrivet gapflabbar åt honom.
- När de ska fånga en fluga med chopsticks och man ser fiskelinan som flugan sitter i.
- Miyagis plötsliga extremt tragiska monolog om sitt förflutna.
- När Miyagi skrämmer bort de två fulla männen på stranden med en karate-move.
- Hur det ser ut som Daniel-san har en gurka upptryckt i röven när han går.
Med mera.

Men ändå så har den ju den där härliga 80-talskänslan och ett skönt soundtrack, tranan i slutet är också ikonisk. Så visst är det nog en klassiker, eller?

Vad tycker ni om Karate Kid egentligen? Uppföljarna? Hur bra var Pat Morita i sin roll egentligen? Samt andra diverse tankar om filmen?
Senast redigerad av Vattenkammad123 2022-09-17 kl. 06:33.
Citera
2022-09-17, 06:28
Medlem
TuffRobbans avatar
Jag var tonåring och helt i målgruppen då Karate Kid släpptes fast tyckte den var nördig eftersom jag redan hade Rocky och Rambo. Dock så ÄLSKAR jag serien Cobra Kaï och allt roliga woke VS 80s.
En grej som jag inte kände till då var att mobbing var en sådan stor grej i USA. Det verkar vara det enda dom pratar om i ungdomsfilmer.
Citera
2022-09-17, 06:38
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Egentligen så får man väl nästan säga att alla större filmer från den tiden är på ett sätt klassiker. Då var det inte som nu, vid 84 så hade inte ens många en video, så bio var enda alternativet.
Att titta på film krävde lite planering och pengar, jag var 14-15 då, man fick försöka skramla ihop lite pengar, det krävdes ju deposition när man hyrde moviebox, sen hitta någon butik som hade både box och filmen hemma.
Citera
2022-09-17, 07:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Egentligen så får man väl nästan säga att alla större filmer från den tiden är på ett sätt klassiker. Då var det inte som nu, vid 84 så hade inte ens många en video, så bio var enda alternativet.
Att titta på film krävde lite planering och pengar, jag var 14-15 då, man fick försöka skramla ihop lite pengar, det krävdes ju deposition när man hyrde moviebox, sen hitta någon butik som hade både box och filmen hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Jag var tonåring och helt i målgruppen då Karate Kid släpptes fast tyckte den var nördig eftersom jag redan hade Rocky och Rambo. Dock så ÄLSKAR jag serien Cobra Kaï och allt roliga woke VS 80s.
En grej som jag inte kände till då var att mobbing var en sådan stor grej i USA. Det verkar vara det enda dom pratar om i ungdomsfilmer.

Men vad är era åsikter om Karate Kid då Gillar ni Pat Morita?
Citera
2022-09-17, 08:10
Medlem
Dofternas avatar
Tycker det är en bra film som fick ett slut på mobbing internationellt. Att mobba är inte tufft, vilket många trodde innan Karate Kid kom till vita duken.

Att filmen sen fick Paolo Roberto att bli gängkriminell är en annan fråga.
Citera
2022-09-17, 08:13
Medlem
boonies avatar
Självklar klassiker
Citera
2022-09-17, 08:14
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenkammad123
Ja då, när man var 14 var man ju hänförd, trots det usla skådespeleriet,filmen var ju faktiskt bra för den tiden med den tidens tekniker.
Citera
2022-09-17, 08:14
Medlem
Det är en film som alla såg och som fortfarande alla vet vilken det är så på det sättet en klassiker.

Det är dessutom nog många som började träna karate och andra kampsporter på grund av filmen och satte ett kulturellt avtryck. Så klassiker, ja.
Citera
2022-09-17, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boonie
Självklar klassiker

Motivera gärna varför
Citera
2022-09-17, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ja då, när man var 14 var man ju hänförd, trots det usla skådespeleriet,filmen var ju faktiskt bra för den tiden med den tidens tekniker.

Vem tycker du var en usel skådis i Karate Kid?
Citera
2022-09-17, 08:22
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenkammad123

Helt neutral faktiskt. Var helt oväsentlig som inspiration för att bygga upp självförtroende, muskler, manlighet. Som sagt, hade Rocky III och Rambo redan varit banbrytande. Fast ser jag Karate Kid 1, 2 eller 3 på TV byter jag inte kanal. Dessutom verkar ju 60- åriga Ralf Maccio vara en helt underbar kille som aldrig åldras och utan minsta Hollywood skit/skandal. Alla andra verkar också ha skött sina liv exemplariskt.
Senast redigerad av TuffRobban 2022-09-17 kl. 08:26.
Citera
2022-09-17, 08:25
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tycker det är en bra film som fick ett slut på mobbing internationellt. Att mobba är inte tufft, vilket många trodde innan Karate Kid kom till vita duken.

Att filmen sen fick Paolo Roberto att bli gängkriminell är en annan fråga.

Menar du det? Har inte läst något roligare sedan en bartender sa till mig på fullaste allvar "Man måste vara bartender for att förstå filmen Cocktail med Tom Cruise".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in