2022-09-27, 05:00
Medlem
MAGAWAGAs avatar
Vad innebr kosmisk biljard?

Citerar artikel frn AB

Nasa frsker knuffa en stor asteroid ur sin bana.
Klockan 01.15 kraschade farkosten Dart in i himlakroppen.
Det r ett mycket komplicerat spel av kosmisk biljard, sger astronomen Alan Fitzsimmons till The Guardian.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ovanfor-jorden

Jag undrar verkligen hur astronomernas utrkningar ser ut och hur de kommit fram till denna summa. Det knns vldigt mycket som ngot som bara dragits rakt frn rven.
Citera
2022-09-27, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAGAWAGA
Jag undrar verkligen hur astronomernas utrkningar ser ut och hur de kommit fram till denna summa. Det knns vldigt mycket som ngot som bara dragits rakt frn rven.

Det r s NASA jobbar, och har alltid gjort.
Citera
2022-09-27, 05:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Citerar artikel frn AB

Nasa frsker knuffa en stor asteroid ur sin bana.
Klockan 01.15 kraschade farkosten Dart in i himlakroppen.
Det r ett mycket komplicerat spel av kosmisk biljard, sger astronomen Alan Fitzsimmons till The Guardian.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ovanfor-jorden

De testar sig ju fram fr att se om det fungerar.
Citera
2022-09-27, 05:30
Medlem
MAGAWAGAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De testar sig ju fram fr att se om det fungerar.

Detta svarar absolut ingenting om min frgestllning. Varfr just kosmisk biljard varfr inte t.ex tv kosmiska biljarder eller kosmisk triljard etc?

Hur har de rknat fram detta?
Citera
2022-09-27, 05:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Detta svarar absolut ingenting om min frgestllning. Varfr just kosmisk biljard varfr inte t.ex tv kosmiska biljarder eller kosmisk triljard etc?

Men idiot

Biljard. Du vet. Spelet biljard. Man slr bollar mot varandra.
Citera
2022-09-27, 05:32
Medlem
Dr Wolfs avatar
Antingen r du en idiot eller s vet du inte vad ett biljard r...
Citera
2022-09-27, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nja.

Tanken r inte direkt att kra en rymdfarkost in i en asteroid och direkt se hur asteroidens bana kommer att avvika
frn den bana den hade tidigare i frhllande till solen eller jorden.

Asteroiden man ska krocka med heter Dimorphos.

Dimorphos roterar i en bana runt en lite strre asteroid som heter Didymos.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...ymos_Sizes.jpg

Tanken r att man ska frontalkrocka med Dimorphos i dess bana runt Didymos,
s att Dimorphos hastighet i rotationen runt Didymos kommer att sjunka ngot.
Dimorphos hastighet berknas sjunka med ca 0,4 mm per sekund.
Nr Dimorpos hastighet sjunker minskar dess centrifugalkraft och Dimorphos kommer
att trilla ner i en bana som ligger nrmare Didymos.
Denna lgre bana kommer att gra att tiden det tar fr Dimorphos att runda Didymos
kommer att bli ca 10 minuter kortare n de ursprungliga 11,93 timmarna.

https://upload.wikimedia.org/wikiped..._Didymos_B.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=_v4n44qGZ_Q

Frn Jorden kommer man efter ngra mnader i teleskop kunna se hur mycket omloppstiden har frndrats
genom att se att Dimophos ligger fre den ursprungliga "tidtabellen".

r 2024 kommer man att skicka man upp en ny rymdfarkost, Hera, som anlnder till
Dimorphos 2027 s att man kan studera nrmare vad som har hnt.

S det hela r lite finurligare n att bara kasta en sten p ett godstg.

Smllen vid krocken motsvarar ca 2 ton TNT.
Hiroshimabomben ca 15 000 ton TNT.

Det r antagligen mycket skrare att bara frlita sig p den smllen n att
  • frska sikta rtt
  • bromsa in och slsa bort all den nyttiga rrelseenergin man har
  • slsa bort ungefr lika mycket energi till p sjlva bromsningen
  • mjuklanda skert p ngot bra stlle
  • rikta raketmotorn t rtt hll
  • starta och hlla liv i raketmotorn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Double...direction_Test

N, det r precis som att kasta tegelsten p ett godstg.

Sikta rtt? Det behver man inte gra nu menar du?
P vilket stt r rrelseenergin nyttig om du har andra planer n att krocka in i fremlet?
Finns dessutom inget som sger att du mste bromsa bort allting fr att landa p fremlet.

Man mste ven skicka upp ytterligare en sond fr att titta hur det gick.

N, idn r som hmtad frn en grottmnniska.
Citera
2022-09-27, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Tanken r helt korrekt. En tegelsten mot ett godstg - i rtt tid - r exakt vad som krvs.

Det man ska testa med DART r om man kan styra om asteroiden eller om den helt sonika kommer svlja det delta-v som tegelstenen fr med sig genom att t.ex brista, eller att delar av det lmnar resten.

En asteroid p vg att trffa jorden om, sg, 2 r behver inte mycket fr att nu inte trffa oss. Vikten av ett pappersark i 2 r .. att ka dit och stta upp en raketmotor tillhr inte dom enklare lsningarna, speciellt som vi inte vet ifall asteroiden r massiv eller en ls samling grus.

S testet behvs. Men det finns som alltid en risk med det, ven om man valde en som inte var trolig att trffa oss ven *efter* en lyckad trff.

Jag vill hvda att testet inte alls behvs.
Man kan rkna ut allting med en dator istllet fr att skicka upp tv sonder varvid den ena skall frstras.
Det hr handlar om att man vill leka.
Det ger bra PR att NASA arbetar fr jordens skerhet o man kan visa upp ngot hftigt.
Att visa massa traktormatat datapapper med siffror p r inte lika cowboy och d fr man troligen inte anslag i den storleksordningen man vill ha.
Citera
2022-09-27, 07:07
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Men idiot

Biljard. Du vet. Spelet biljard. Man slr bollar mot varandra.
Exakt.

Berkningarna bygger p celest mekanik, Newtons lagar du vet. Inga konstigheter om man rknat rtt eller fr mnga kroppar inblandade. Elementr fysik.
Citera
2022-09-27, 07:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag vill hvda att testet inte alls behvs.
Man kan rkna ut allting med en dator istllet fr att skicka upp tv sonder varvid den ena skall frstras.
Det hr handlar om att man vill leka.
Det ger bra PR att NASA arbetar fr jordens skerhet o man kan visa upp ngot hftigt.
Att visa massa traktormatat datapapper med siffror p r inte lika cowboy och d fr man troligen inte anslag i den storleksordningen man vill ha.

Nja, man vill bland annat se hur stor krater som uppstr och frska uppskatta hur mycket av stenarna p ytan som frsvinner ut i rymden. Man vet ju inte hur lst sammansatt asteroioden egentligen r och dess dragningskraft r s liten s att 2 ton TNT borde skapa ett stenmoln med minst 100 meter i diameter och en krater som r 30-40 meter djup. Med tanke p att asteroioden bara r 300 meter stor s r det frgan om ett rejlt hl i den.
Citera
2022-09-27, 07:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag tycker vi ska tminstone kolonisera Mars frst innan vi brja med sdana hr saker men jag hller med om att vi mste chansa ibland annars kommer vi inte kunna utvecklas men jag tycker vi borde sprida riskerna dock och inte satsa alla pengar p en hand.

Kolonisera Mars kommer vi inte gra de nrmsta 50 ren och det kommer kosta biljoner dollar. Detta projekt kostade bara ngra f miljarder och kommer frhoppningsvis ge stor kunskap om hur man i framtiden frhoppningsvis kan ndra riktning p objekt som riskerar att krascha mot jorden. Bra gjort NASA!
Citera
2022-09-27, 07:24
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Media har inte frsttt, t.ex Expressen, utan pstr att den var "p vg mot jorden" vilket r fullstndigt fel. Lite synd att ingen kontrollerar vad dom pstr. Detta R inte nnu en Spaceguard-liknande teknologi. Inte frrn vi lrt oss vad detta egentligen gjorde, vilket krver bde hubble och JWST fr att se vilken, om nn, banfrndring vi skapade med kollisionen.
Aftontidningarna har inga vetenskapsreportrar, de kopierar och verstter texter utan att frst begrepp eller kontext. Sorgligt, men s r det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in