2022-09-26, 20:49
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRZirkonium
Ja, sist jag kollade var ryssarna i Ukraina och slogs och inte tvärtom. Den enda källa över vem som håller på att vinna kriget borde vara kartan över ockuperade områden.

Du menar med samma logik som Tyskland höll på att vinna andra världskriget hösten 1944, eller hur Napoleon vann 1812?
Citera
2022-09-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Du menar med samma logik som Tyskland höll på att vinna andra världskriget hösten 1944, eller hur Napoleon vann 1812?

Applåder!

Sen att ryssen kan få ihop brigader av sina hoper av sina människor. Njae. De kan säkert rent organisatoriskt göra det men de kommer inte vara ett dugg effektiva överhuvudtaget. Det krävs otroligt mycket mer än bara människor organiserade i "hopar" för att få ut effekt.

Det som gör militära förband effektiva är att människorna är utbildade, bra ledda, samövade och har bra underrättelse material att utgå ifrån. Sen krävs bra moral och sammanhållning/esprit de corps.

Ryssen har inte något av ovanstående. Personalen, eller i iallafall alltför många, är helt outbildad, deras chefer är totalt odugliga, de är helt oövade och kommer inte ha någon bra lägesbild. Lägg till den icke existerande moralen så har du förband av arabisk kvalitet eller tom ännu sämre.

Så även om de har gammal materiel, typ T62 och dragna artilleripjäser så kommer de inte kunna leverera någon effekt.

Skulle de få minst 6 månader av bra effektiv träning och sedan ha kompetenta befäl så kanske de skulle kunna leverera acceptabel försvarsstrid men inte anfall.

Absolut kortaste tiden svenska försvaret hade var 7,5 månader för att få vettiga förband och då var det inom ramen för svensk utbildning med bra och kompetenta befäl.
Citera
2022-09-26, 21:33
Medlem
HRTs avatar
Pinsamt dåligt, de visar sig jävligt styva fullkittade i olika videos men när det gäller är de pinsamt
https://www.youtube.com/watch?v=lwZ79JXDtXg
Citera
2022-09-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är ATACMS eller en självmordsdrönare. Troligen det förra. Informationskvaliten i den här tråden är rent bajs, vilket är typiskt för svenska källor. Om vi går till en förstahandskälla ser det ut så här:

7 hours ago
Russian army conducted 7 missile strikes, 22 airstrikes, conducted 67 shelling with MLRS against civilian and military targets in 35 settlements across Ukraine, including Zaporizhzhia, Ochakiv, Mykolaiv, Myrolubivka, New York, Bilohorivka, Krasnohorivka, Pavlivka and Mayorsk, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report

Artilleribombardemanget är inte inräknat i det här, det är mycket mer omfattande. 7 angrepp med markmålsrobot (kalibr/iskander/onyx) och 22 flygangrepp under det senaste dygnet är inte låg aktivitet. Se https://liveuamap.com/en/2022/25-sep...ile-strikes-22

Svenskar fattar ingenting, vill inte förstå någonting, vill inte höra någonting, det enda en svensk vill är att sitta i sin lilla ekokammare, tycka likadant, godhetssignalera och snacka skit. I och med att en svensk, inte ens en sådan som arbetar inom underrättelsetjänsten, har hört talas om koncept som informationshygien eller desinformation, så är den information som förmedlas via svenska källor ren skit alldeles för ofta.Svenska källor och svenska analytiker är helt enkelt inte trovärdiga pga brist på kompetens. Ukraina kan inte vinna mot Ryssland och USA/NATOs enda mål är att dra ut på kriget så länge som möjligt i syfte att försvaga Ryssland.

I början på nästa år kommer det att lanseras en ny massmediekampanj över hela västvärlden som går ut på att Ryssland och Kina måste dekoloniseras och att dessa statsbildningar egentligen är illegitima. Syftet är här att kratta manegen för ett kallt krig mellan NATO och Kina/Ryssland.
Finns det ett New York i Ukraina med?
Citera
2022-09-26, 22:21
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Finns det ett New York i Ukraina med?

Ja i Donetsk
Citera
2022-09-26, 22:22
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Ryssen har inte något av ovanstående. Personalen, eller i iallafall alltför många, är helt outbildad, deras chefer är totalt odugliga, de är helt oövade och kommer inte ha någon bra lägesbild. Lägg till den icke existerande moralen så har du förband av arabisk kvalitet eller tom ännu sämre.

Ang. lägesbilden så har ryssarna haft jätteproblem med det genom hela kriget, även med de stamanställda förbanden, där man nere på förband inte ens får reda på det som man måste vet, för att lösa sina order, utan där officerare desperat är ute på t.ex. Twitter för att försöka få klarhet i situation i närområdet.

Där är det en jätteskillnad mot väst. I Ryssland får man reda på vad man ska uträtta, hur man ska uträtta det och exakt när det ska göras. Den information som du delges är endast den du behöver för att följa ordern till punkt och pricka. I väst får man reda på all information om egna sidoförband, fienden, terrängen, civilläget m.m. som kan vara relevant, man får reda på beslut i stort (d.v.s. hur högre förband avser att lösa sin uppgift) och sedan får man en uppgift att lösa inom ramen för beslut i stort. Om verkligheten och den egna uppgiften därefter inte linjerar, ja då ser man till att med egna resurser göra sitt, för att beslut i stort ska verkställas.

Denna fördel som väst har här, ökar då bara med tillgång till en allt bättre lägesbild (t.ex. med hjälp av SAR-radar, signalspaning och drönare) och allt bättre möjligheter att få ner denna information på ett överskådligt sätt på allt lägre nivå.
Senast redigerad av Ormen Långe 2022-09-26 kl. 22:25.
Citera
2022-09-26, 22:31
Medlem
tuggishs avatar
Är den är mobiliseringen så illa som den ser ut på internet eller är det propaganda?

Om den är så illa. Varför tar Putin den risken då att skicka 300.000 oduglingar för att sedan bli tvungen att skicka 300.000 till?

Ser inte logiken i det hela. Kanske till viss mån att försöka trötta ut Ukraina. Dock kan det få motsatt effekt om ryssarna förlorar mer mark och militär slag. Det borde elda på en ukrainsk offensiv.

Högt spel oavsett hur illa det är med mobiliseringen.
Citera
2022-09-26, 22:34
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Är den är mobiliseringen så illa som den ser ut på internet eller är det propaganda?

Om den är så illa. Varför tar Putin den risken då att skicka 300.000 oduglingar för att sedan bli tvungen att skicka 300.000 till?

Ser inte logiken i det hela. Kanske till viss mån att försöka trötta ut Ukraina. Dock kan det få motsatt effekt om ryssarna förlorar mer mark och militär slag. Det borde elda på en ukrainsk offensiv.

Jag har svårt att tänka mig att det är så illa som sociala medier gör gällande. Filmerna man får se lär ju vara utvalda från tillfällen där det är illa, om det ens är autentiska filmer. Det är ju en del i propagandakriget.

Innan någon skriver att jag är rysstroll kan jag inflika att jag hatar Ryssland av hela mitt hjärta och önskar inget annat än att de går under. Men att lura sig själv att blint tro på propaganda gör ingen gladare.

Min personliga tro är att Ryssland kommer göra militära framsteg igen inom 1-2 månader i och med mobiliseringen
Citera
2022-09-26, 22:38
Medlem
Citat:

Tja kan tyckas men det kommer endå ta Ukraina lång tid att slå ihjäl 300k ryssar för att veta att man måste börja om igen efter det. Men det är mycket illa dom får bara en uniform och ett vapen och en hjälm resten får dom fixa själva som skor sjukvårdsutrustning osv. Dom skickas bara dit för att dö inget annat.
Människor är inte värda något i ryssland.
Citera
2022-09-26, 22:42
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag har svårt att tänka mig att det är så illa som sociala medier gör gällande. Filmerna man får se lär ju vara utvalda från tillfällen där det är illa, om det ens är autentiska filmer. Det är ju en del i propagandakriget.

Innan någon skriver att jag är rysstroll kan jag inflika att jag hatar Ryssland av hela mitt hjärta och önskar inget annat än att de går under. Men att lura sig själv att blint tro på propaganda gör ingen gladare.

Min personliga tro är att Ryssland kommer göra militära framsteg igen inom 1-2 månader i och med mobiliseringen

Det vore intressant ja att få något mellan propagandasidorna.

Iof vore taffligheten inte helt olikt mycket av det man sett tidigare under kriget.

Det jag inte förstår är varför inte Putin drar sig tillbaka och förklarar operationen vunnen då han tagit en del territorium i östra Ukraina. Där har han chansen att rädda ansiktet. Nu leker han med den interna elden väldigt mycket.

De flesta världsledare med psykopatiska drag flyger ofta för nära solen. Min gissning är att det sker nu.

Den som lever får se.
Citera
2022-09-26, 22:42
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
rt.com bemödar sig inte ens med att visa något av mobiliseringen, så vi kan nog utgå ifrån att det är så illa.
Citera
2022-09-26, 22:57
Medlem
HRTs avatar
På nyheterna sa de att USA varnat Ryssarna för att använda taktiska kärnvapen i Ukraina. De har nog tröttnat på dessa jävla hot och lovade att om så sker blir det fruktansvärda konsekvenser för Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in