Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-26, 19:06
  #1
Medlem
Danmark varnar för galäcka utanför Bornholm.

https://www.expressen.se/nyheter/dan...-for-gaslacka/

Citat:
I ett meddelande på sin hemsida uppger myndigheten att gasläckan har inträffat sydost om Bornholm:

”Läckan är farlig för sjötrafiken. Sjöfart är förbjuden inom ett område på fem sjömil från nämnda position.”

Citat:
Enligt nyhetsbyrån Reuters kommer rapporten om läckan efter ett tryckfall i gasledningen Nord Stream 2, som går från Ryssland till Tyskland och passerar sydost om Bornholm. En talesperson för Nord Stream 2 uppger för Reuters att tryckfallet kan ha orsakats av en läcka.

Är det en tillfälighet eller sabotage ?
Citera
2022-09-26, 19:12
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Danmark varnar för galäcka utanför Bornholm.

https://www.expressen.se/nyheter/dan...-for-gaslacka/

Är det en tillfälighet eller sabotage ?

Nordstream 2 är väl inte ens tagen i bruk?
-Eller har jag missat något senaste två veckorna?
NS2 är inte certifierad än, även om den sägs vara "färdig".
Citera
2022-09-26, 19:13
  #3
Medlem
88SONs avatar
Som kraftfoder sa, den är väl inte klar?

Låter mer som olycka än sabotage
Citera
2022-09-26, 19:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nordstream 2 är väl inte ens tagen i bruk?
-Eller har jag missat något senaste två veckorna?
NS2 är inte certifierad än, även om den sägs vara "färdig".

Den är trycksatt men inte tagen i bruk. Cetifieringen var som jag kommer ihåg bara det sista med papperexercisen för godkännandet alltså alla andra test var klara därav att det är gas i den.
Citera
2022-09-26, 19:21
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Som kraftfoder sa, den är väl inte klar?

Låter mer som olycka än sabotage

Ny ledning som kanske provtrycks? (Med inert gas).
När jag byter till ny gasslang på trädgårdsgrillen provtrycker jag denna också "innan skarpt läge" för att kolla läckor. Brukar ha slangen/slangklämmorna i en skål vatten och kolla efter bubblor. Inga bubblor=slang okej. Jag provtrycker dock med gasol här hemma.

Kan vara samma de sysslar med gällande NS2, fast i megaskala.
Att man stoppar sjötrafiken beror på att vattnets densitet sjunker rejält om det är bubblor i vattnet. (=Vattnets "bärighet"). Båtar och skepp kan sjunka som stenar om det blir en massa bubblor i vattnet.
Antagligen bara en säkerhetsfråga varför man stängt av området för sjötrafik.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2022-09-26 kl. 19:24.
Citera
2022-09-26, 19:22
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Den är trycksatt men inte tagen i bruk. Cetifieringen var som jag kommer ihåg bara det sista med papperexercisen för godkännandet alltså alla andra test var klara därav att det är gas i den.

Inert gas?
Du får inte köra en sådan ledning utan certifiering, annat än med inert gas.
Citera
2022-09-26, 19:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Inert gas?
Du får inte köra en sådan ledning utan certifiering, annat än med inert gas.

Det kan det kanske vara tänker du på kvävgas ?

Det kan förklara varför de varnar sjöfarten och avlyst området (pga hälsorisker) mer än som många kanske tänker på exposionsrisk.

Edit såg din förklaring med bärighet.
Citera
2022-09-26, 20:07
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Det kan det kanske vara tänker du på kvävgas ?

Det kan förklara varför de varnar sjöfarten och avlyst området (pga hälsorisker) mer än som många kanske tänker på exposionsrisk.

Edit såg din förklaring med bärighet.

Förenklad förklaring är att inert gas "inte brinner".
Rätt standard inom "gasledningsbranschen" att man provtrycker sådana ledningar med inert gas.

Bärigheten för sjöfarten kan vara "katastrofal" i området, då båtar och skepp enbart "flyter med hjälp av densitetsskillnaden". Blir det en massa bubblor i vattnet, även på en "liten lokal plats", kan det bli katastrof om det uppstår otur.

Tror att man tar det säkra före det osäkra när man avlyser området för sjöfart. Vilket är bra!
Citera
2022-09-26, 20:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förenklad förklaring är att inert gas "inte brinner".
Rätt standard inom "gasledningsbranschen" att man provtrycker sådana ledningar med inert gas.

Bärigheten för sjöfarten kan vara "katastrofal" i området, då båtar och skepp enbart "flyter med hjälp av densitetsskillnaden". Blir det en massa bubblor i vattnet, även på en "liten lokal plats", kan det bli katastrof om det uppstår otur.

Tror att man tar det säkra före det osäkra när man avlyser området för sjöfart. Vilket är bra!

Logiskt det du lyfter fram kul man lär sig alltid något nytt. Och med gas/bubblor tänkte jag lite lätt på den mytomspunna "bermudatriangeln" skulle det kunna vara en delorsak till många försvunna skepp i det området ? Eller bara tokig tanke från mig..
Citera
2022-09-26, 21:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Danmark varnar för galäcka utanför Bornholm.

https://www.expressen.se/nyheter/dan...-for-gaslacka/





Är det en tillfälighet eller sabotage ?

Det är NATO/USA som tjänar på effekten av ett sabotage, och därmed mest troligt att de ligger bakom. Gasledningar går inte sönder hipp som happ på naturlig väg.
Citera
2022-09-26, 22:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Det är NATO/USA som tjänar på effekten av ett sabotage, och därmed mest troligt att de ligger bakom. Gasledningar går inte sönder hipp som happ på naturlig väg.
Snarare Ryssland.
Vi försökte ju säkerställa gasleveranser till EU men på något oförutsett sätt fungerar det inte. Reparationen kommer att ta lika lång tid som Ukraina krigar mot oss.
//Kreml
Citera
2022-09-26, 23:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Snarare Ryssland.
Vi försökte ju säkerställa gasleveranser till EU men på något oförutsett sätt fungerar det inte. Reparationen kommer att ta lika lång tid som Ukraina krigar mot oss.
//Kreml


Nyss på radionyheterna.
Nog lutar det åt sabotage till 90% då även Nord Stream 1 har drabbats av tryckfall visst kan det vara Ryssland men jag ser lika stor risk att det är USA/OTAN som gjort det för att sedan skylla på Ryssland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback