2022-08-18, 19:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Vad sägs om hyreslägenhet och en budget? https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-kostar-det-att-leva.html

11,5K räknar Swedbank på med en biljävel i ekvationen. Ta bort den (3K) och lägg på en hyra på 7K så får du ungefär exakt min budget för några år sedan.

Ja, men det är inget kul liv precis. Nöjen, resor, elektronik, möbler, kläder osv blir ju på noll- eller minimi-nivå under dessa år. Dessutom ska du hitta en hyresrätt då annars blir det hyra BR i andrahand för 10k+.
Citera
2022-08-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, men det är inget kul liv precis. Nöjen, resor, elektronik, möbler, kläder osv blir ju på noll- eller minimi-nivå under dessa år. Dessutom ska du hitta en hyresrätt då annars blir det hyra BR i andrahand för 10k+.

Jag har en hel del Günther Mårder inom mig så det var inga problem. Nöjen måste inte innebära att man vaskar tusenlappar. Sedan ska det ju sägas att det här inte var i Stockholm, som tråden alltid tenderar att handla om.

Nej, det var en nyproducerad hyrestvåa i Linköping som jag fick på dagen då man viftade ett anställningskontrakt Kan varmt rekommendera att blicka bortom huvudstaden!
Citera
2022-08-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Jag säger inte att det är "normalt", men fullt görbart. Matematiskt. Jag är dock sjuk i huvudet.

Men det man får ha i åtanke när man jämför median- eller medellönen med en yngre åldersgrupp är att den inte tar utbildningsnivån i åtanke. Har man en examen tjänar man mer i ingång och i medel, punkt. Medellöner inkluderar alla som bara har grundskola/gymnasie i bagaget.
Självklart är det görbart, ganska enkelt t.o.m om man bor hemma. Men de flesta är för det första inte sparsamma på det sättet. För det andra är du troligen högutbildad och bor i Stockholm och vet inget annat. De flesta unga är inte det och bor inte på platser där det finns välbetalda arbeten. Tänk på hur många invandrare, WT, studenter, arbetslösa och andra flummare det finns så förstår du att det är tufft att köpa bostad för de allra flesta.
Citera
2022-08-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ja det, ego eller snål.
Hur tänker du? förklara gärna.
Tror du alla aktiviteter man gör med barnen är gratis?
Dessutom, vad ska barn med pengar till?

Antar att även jag
hamnar under kategorin rik.
Trots det har mina ungar endast två alternativ när det gäller just pengar
100:- veckopeng eller 1000:- månadspeng(krav:stå inne 1 år).

Gör det mig till en snål egoist?
Vad tycker du vore rimligt?
Har du själv barn?
Jag är uppriktigt nyfiken av att höra din åsikt
Citera
2022-08-18, 19:53
Medlem
Jag tror vi snart kommer se priser per kvadratmeter uppemot 300k i mer attraktiva lägen. Rekylen blir kraftig, alla som satt och hoppades på en nedgång kan känna sig blåsta.
Citera
2022-08-18, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Självklart är det görbart, ganska enkelt t.o.m om man bor hemma. Men de flesta är för det första inte sparsamma på det sättet. För det andra är du troligen högutbildad och bor i Stockholm och vet inget annat. De flesta unga är inte det och bor inte på platser där det finns välbetalda arbeten. Tänk på hur många invandrare, WT, studenter, arbetslösa och andra flummare det finns så förstår du att det är tufft att köpa bostad för de allra flesta.

Nja, Linköping som sagt. Not great, not terrible!

För övrigt är det ju markant lättare att få ihop till den där insatsen om man faktiskt satsar på en praktisk gymnasieutbildning och jobbar direkt efter gymnasiet Tar fler år men nog hinner man i mål snabbare än en själv utan lika mycket ansträngning.
Senast redigerad av Born1995 2022-08-18 kl. 19:57.
Citera
2022-08-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Dem höjda räntorna gör att jag knappt kan spara pengar till sämre dagar. Är det så man vill ha det? Folk som inte kan spara pengar?

Det tror jag är precis det man vill. Folk som lever utan marginaler är beroende av politikernas välvilja. Lätta att muta till att rösta rätt. Särskilt (S) är livrädda för att folk skall känna att de klarar sig utan bidrag...

Annars har det ju inte direkt varit någon hemlighet att räntorna varit extremt låga länge nu. Det smarta hade väl varit att ta höjd för en "normal" ränta och göra extra amorteringar för mellanskillnaden. Då blir ju din situation bättre och bättre med tiden.
Citera
2022-08-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Jag tror vi snart kommer se priser per kvadratmeter uppemot 300k i mer attraktiva lägen. Rekylen blir kraftig, alla som satt och hoppades på en nedgång kan känna sig blåsta.
Enligt gällande statliga regler går det: - Fyra ögonblick på en strax
- Två straxar på en snart
- Två snartar på en stund
- Ett ögonblick = 3 minuter - En strax är 12 minuter
- En snart är 24 minuter
- En stund är 48 minuter
Citera
2022-08-18, 20:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric

300k i mer attraktiva lägen, vad snackar vi då i de mest attraktiva lägena enligt denna djupa analys? 500k? 1m/kvm? Betyder snart innan årskiftet? Behöver veta så jag inte missar bostadståget till rikedom igen.
Citera
2022-08-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ja, om du får ut 30.000 i månaden så visst kan det gå. Men jag frågar igen, hur många unga 20-25 år har 30.000 ut efter skatt tror du? Kan du ge en % baserad på 20-25 år i hela landet?

Vi ger våra nyexaminerade 24 åriga snorungar 37000kr. Det är ingen konst direkt.

Hur många som har det kan jag inte svara på. Det är ovidkommande, eftersom enbart lägenheter i städer där dessa jobb finns går för dessa priser.
Citera
2022-08-18, 20:26
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Då kan vi ju inleda denna blivande anrika tråd med att priserna i Stockholms innerstad nu dippat från ca 120K/kvm till snart 100K/kvm enligt Husmask. Ett fall på minst -15%! www.husmask.se. Då har flera objekt även dragits tillbaka på marknaden för att prova lyckan vid ett senare tillfälle.

En högaktuell fråga är alltså när vi kan deklarera det som nu sker som en krasch? Räcker de -15% vi redan sett? Är det -30% vi ska se? -50%?! För det här tvistar de lärde minst sagt om... Gäller det bara Stockholm? Stockholms innerstad? Våra tre största städer? Åmål?

Först måste vi erkänna att svenska bostadsmarknaden är en gigantisk bubbla. Dopad bostadsmarknad.

Rotavdrag, ingen fastighetsskatt, räntor på 1,5%, inga amorteringskrav.

Är -15% en bostadskrasch?

Bara för de som klev in i pyramidspelet sent.
(För sent).

Köpte man en lägenhet för 10 år sedan gav man tex 1 500 000.

Vad är den värderad till idag?
Minst 3 500 000.

En minskning med 15% blir med snabbhuvudräkning runt 500 000.

Du har fortfarande +1 500 000.

Så länge man inte klev på tåget fem i tolv är vägen till en bostadskrasch lång.

Problemet är även bolånetorskar som lånat till sommarstuga, båt, BMW och lyxrenoverat i onödan.
Citera
2022-08-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Först måste vi erkänna att svenska bostadsmarknaden är en gigantisk bubbla. Dopad bostadsmarknad.

Rotavdrag, ingen fastighetsskatt, räntor på 1,5%, inga amorteringskrav.

Är -15% en bostadskrasch?

Bara för de som klev in i pyramidspelet sent.
(För sent).

Köpte man en lägenhet för 10 år sedan gav man tex 1 500 000.

Vad är den värderad till idag?
Minst 3 500 000.

En minskning med 15% blir med snabbhuvudräkning runt 500 000.

Du har fortfarande +1 500 000.

Så länge man inte klev på tåget fem i tolv är vägen till en bostadskrasch lång.

Problemet är även bolånetorskar som lånat till sommarstuga, båt, BMW och lyxrenoverat i onödan.

Haha minst 133 % upp.. Nejdu så fort har det inte gått. Snarare omkring 75 % upp senaste 10 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in