2022-09-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bostadsmarknaden i Täby kommer nog vara en av de mer pressade nu de kommande åren. Ser mycket nyproduktion och det börjar komma lite erbjudanden:

https://wilmafastighetsmakleri.se/objekt/stationsvagen-52-ep-roslags-nasby-7/

Man kan alltså spara 3x24=72k på en lägenhet för 2750k, eller 3%. Wow, vilken deal! Givetvis är det en BRF med hög belåning (ca 15k/kvm) och ekonomisk plan baserad på 2.1% ränta och minimal amortering.

Att tillägga till detta är att det fortfarande byggs som fan både i Roslags Näsby och vid Galoppfältet, säkert på ännu fler platser, kommunen täljde nog guld som lyckades tajma marknaden med att sälja mark men det är nog många BLT som försöker dra sig ur sina förhandsköp i Täby nu.

För övrigt så är kåkarna som redan står där prefabricerade moduler som bara lyfts dit med limmade plastpaneler på fasaden. Jag ger det 2-3 år innan problemen uppstår. Har aldrig hört ett ord svenska yttras på byggarbetsplatserna heller.
Citera
2022-09-26, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
"Placering" ? Låter som att det är värdepapper som vi pratar om här.

När jag köpte min bostad för ett gäng år sedan så var mina anledningar följande:

- storlek
- geografiskt läge
- grannar och folket som rörde sig i området
- skick
- planlösning

Jag ville alltså ha möjligheten att välja ovanstående, inte bli tilldelad hyreslägenhet på måfå som de fick i sovietunionen. Hur många svennar ser sin bostad som "placering"?

Kan faktiskt hålla med en hel del här. Hörde en som jag trodde bodde väldigt attraktivt i hr, plötsligt tänkte flytta. Anledningen? Stigande antal placering av nysvenska grannar. Kommunerna sköter snart alla bostadsköer och då ur en viss värdegrund, inte bara kötid.
Citera
2022-09-26, 08:17
Medlem
Citat:
Bostadsmarknaden i Täby kommer nog vara en av de mer pressade nu de kommande åren. Ser mycket nyproduktion och det börjar komma lite erbjudanden:

https://wilmafastighetsmakleri.se/objekt/stationsvagen-52-ep-roslags-nasby-7/

Man kan alltså spara 3x24=72k på en lägenhet för 2750k, eller 3%. Wow, vilken deal! Givetvis är det en BRF med hög belåning (ca 15k/kvm) och ekonomisk plan baserad på 2.1% ränta och minimal amortering.

Här håller jag med dig vilket är sällsynt. Lägenheterna runt Täby C som är nybyggda har legat runt 75-80k per kvadratmeter plus höga avgifter. Det är väldigt högt för en lägenhet så långt utanför stan.

Däremot förstår jag att folk gillar Täby men även till viss del kringliggande Österåker och Vallentuna. Visst finns det WT men annars väldigt få stökiga invandrare och det finns inga ghetton på väldigt långa avstånd (jämfört med tex Sollentuna, Saltis eller Spånga). Kommunerna är otroligt blåa (finns inte en enda kommun söder om Danderyd i Stockholms län utom Ekerö som inte har rött styre nu). Kommunalskatten låg.

Dessutom har de gjort allt i sin makt för att bli av med i princip alla HR vilket gör att de slipper undan fördelningar av mindre bemedlade.

Täby C är Sveriges i särklass bästa Galleria där medelklassen och övre medelklassen får frodas tryggt tillsammans (till skillnad från MOS)
Citera
2022-09-26, 08:34
Medlem
Hur ser det ut med lånelöften nuförtin?
Vad räknar bankerna med för worst case ränta när de ger lånelöften till folk? Är det fortfarande 85% av värdet som gäller och sedan köra på eller börjar de bli lite mer restriktiva?
Om bankerna skulle börja bli hårdare med lånelöften så skulle ju priserna gå ned kraftigt.

HusmaskSummeringen för förra veckan gav en nedgång med 3% i Stockholm innerstad.
"Augustiåterhämtningen" är snart utraderad och utbudet av lägenheter på Hemnet per vecka är nu cirka 19tusen, vilket är all time high, någonsin..
Senast redigerad av Berkut 2022-09-26 kl. 08:39.
Citera
2022-09-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Här håller jag med dig vilket är sällsynt. Lägenheterna runt Täby C som är nybyggda har legat runt 75-80k per kvadratmeter plus höga avgifter. Det är väldigt högt för en lägenhet så långt utanför stan.

Däremot förstår jag att folk gillar Täby men även till viss del kringliggande Österåker och Vallentuna. Visst finns det WT men annars väldigt få stökiga invandrare och det finns inga ghetton på väldigt långa avstånd (jämfört med tex Sollentuna, Saltis eller Spånga). Kommunerna är otroligt blåa (finns inte en enda kommun söder om Danderyd i Stockholms län utom Ekerö som inte har rött styre nu). Kommunalskatten låg.

Dessutom har de gjort allt i sin makt för att bli av med i princip alla HR vilket gör att de slipper undan fördelningar av mindre bemedlade.

Täby C är Sveriges i särklass bästa Galleria där medelklassen och övre medelklassen får frodas tryggt tillsammans (till skillnad från MOS)

En ganska bra beskrivning av Täby! 75-80 K/m2 tillhör ovanligheten för Nyproduktion nära Täby C - de flesta har sålts för omkring 55-65K/m2 senaste åren.
Citera
2022-09-26, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Förstår inte riktigt aversionen mot amorteringskravet. Det måste väl ändå vara en utmärkt "krockkudde" och en anledning till att nedgången vi ser nu, inte är värre.

Tror att det är så enkelt att normalbegåvade ogillar att det är ett krav eftersom hittills har det varit en dålig affär att amortera. Med låga räntor och hög avkastning på börsen har det varit mycket bättre att sätta pengarna i aktier. Givetvis får man då vara beredd att minska sin risk när det börjar blåsa lite snålt men amorteringskravet är ju inte bara ett krav på sparande utan specifikt ett krav på att spara i en dålig sparform. Klart att det finns skäl att ogilla det...

Samma sak är det med idioter. De ser ytterligare en utgift, vid sidan om sprit, cigaretter och räntor, varje månad som hindrar dem från att köpa spa bad eller en Thailandsresa. Klart att man ogillar det.
Citera
2022-09-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
En ganska bra beskrivning av Täby! 75-80 K/m2 tillhör ovanligheten för Nyproduktion nära Täby C - de flesta har sålts för omkring 55-65K/m2 senaste åren.

Perfekta kommuner för svensk medelklass och övre medelklass som låtsas att de gillar olika men bara vill bo med likasinnade egentligen.
Citera
2022-09-26, 09:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Hur ser det ut med lånelöften nuförtin?
Vad räknar bankerna med för worst case ränta när de ger lånelöften till folk? Är det fortfarande 85% av värdet som gäller och sedan köra på eller börjar de bli lite mer restriktiva?
Om bankerna skulle börja bli hårdare med lånelöften så skulle ju priserna gå ned kraftigt.

HusmaskSummeringen för förra veckan gav en nedgång med 3% i Stockholm innerstad.
"Augustiåterhämtningen" är snart utraderad och utbudet av lägenheter på Hemnet per vecka är nu cirka 19tusen, vilket är all time high, någonsin..

Du kan låna max 85% av bostadens värde och bankerna ska/bör räkna på minst 7% ränta som worst case.
Nedgången på bostadsmarknaden kommer absolut bli värre och att priserna går ner 15-20% från toppen skulle inte jag se som något konstigt. Många som redan nu sitter i skiten och då ha vi bara sett en försmak av räntehöjningarna. Lägg därtill högre priser på energi, vatten och mat dessutom så är det många som får det tungt.
Nu pratas det också om att leasingbilar kommer bli dyrare då det tydligen finns något finstilt att priserna kan höjas från bolaget. Det jag läste var några hundralappar på billigare bilar och ca 500 kr på de lite mer normala bilarna. Ännu en sak som våra politiker och media lurat in svenska folket med att det är så billigt att leasa sin bil Klart alla måste ha en ny bil stående på uppfarten istället för något man faktiskt har råd med.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veOogw/leasing-av-bilar-blir-dyrare-foretag-kan-hoja-avgifter
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-09-26 kl. 09:31.
Citera
2022-09-26, 09:35
Medlem
Folk verkar fortfarande försöka flippa bostäder.

https://www.booli.se/annons/4779265

Den såldes 2022-06-02 för 6.3msek. nu försöker de få 9msek. De verkar byggt om garaget till ett rum och därmed ökat kvm.

Vågat i denna marknad.
Senast redigerad av trickget 2022-09-26 kl. 09:44.
Citera
2022-09-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

Den såldes 2022-06-02 för 6.3msek. nu försöker de få 9msek. De verkar byggt om garaget till ett rum och därmed ökat kvm.

Vågat i denna marknad.

Sjukt att de dessutom behållt en elpanna. Förmodligen desperata att försöka sälja en luftvattenpump tar väl ett år att få på plats nu
Citera
2022-09-26, 09:54
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Vad är en lägenhet värd? Ja det var ju carl-henric som ställde frågan:

"Ja jösses, en 2a i Täby för 3m och det finns personer som hävdar att vi skulle ha haft ngn form av meningsfullt prisfall. Vad kan en sådan lägenhet vara värd egentligen?"

Mitt svar var då:

"Värd" som i vad den kostar att bygga ligger väl runt 50k/kvm inkl. mark.

Detta är alltså svar på c-h:s "vara värd egentligen?" mer ur ett investerarperspektiv. Nu finns det ju ett gäng här i tråden och en alltför stor andel BLTs ute i samhället som ser på bostäder ur ett helt annat perspektiv. Men mitt svar på frågan är ganska klart och tydligt, dvs vad det kostar att bygga något liknande och vad således en professionell investerare (typ en Hyresvärd) skulle vara intresserad av att betala för en sådan bostad. Sen blandar trådens BLTs in en massa känslor i ämnet om att en snyggt stajlad lägenhet är "värd" en miljon mer för att Fia-Lisa och Klas-Christian både ville ha just den för att den ligger nära Tea&Scones där de båda gillar att ta en Chai-Latte på lördagar.

Värdet av en vara är vad någon kan tänka sig att betala för den, sen spelar det ingen roll vilka drivkrafter som får någon att vilja betala just så mycket. Det är det enda relevanta ”investerarperspektivet”.
Citera
2022-09-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

Vågat i denna marknad.
9 mille för något som ser ut som en låda på en trailer park
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in