Citat:
Nu får man ju för första gången på många år en relativt ok ränta på sparkonton så det tycker jag kan vara ett vettigt alternativ just nu. Att vi skulle vara nära botten nu verkar otroligt osannolikt så att sälja av allt nu borde inte vara HELT fel, även om det så klart borde gjorts för ett halvår sen.
Ändå blir den reala sparräntan betydligt sämre nu än den varit tidigare år med låg inflation och sparränta.
Sen förstår jag att du ställer det i relation till andra alternativ (t.ex. aktier/aktiefonder) som också gått sämre på kort sikt.
På några få års sikt tar jag personligen ändå hellre risken på börsen än att garanterat gå back närmare 10% årligen. Att ta en garanterad förlust i hopp om att kunna time:a uppgången skulle jag säga är att ge sig själv en statistisk nackdel i onödan.
Om börsuppgången dröjer t.ex. två år hinner man potentiellt tappa 20% till på sparkonto till inflationen, förmodligen något mindre än så men 10-20% känns sannolikt.
Dvs. det är en ganska stor risk att urholkandet av värdet på sparkontot på bara några få år överstiger möjlig värdeminskning på börsen.
T.o.m. om man hade en kristallkula och visste exakt när det vänder finns en inte försumbar risk att man förlorar på det om en vändning skulle dra ut på tiden och börsen rör sig sidledes ett längre tag.
Pratar vi månadssparande skulle jag säga att det blir en ännu större nackdel med sparkonto kontra aktier/aktiefonder framöver, i ovan tänkte jag mest på befintligt sparande.
Exempel på sparkontosituationen idag i förhållande till tidigare:
1-2 år sedan
inflation 0-2,5%
Rörlig sparränta: 0-1% före skatt, 0-0,7% efter skatt.
Netto: Mellan -2,5% och +0,5% (lite beroende på tidpunkt och bank men däromkring har det legat)
Idag
Inflation 9%
Rörlig sparränta: 0-2% före skatt, 0-1,4% efter skatt.
Netto: Mellan -9% och -7,6%
. Jag ligger långt i dessa fonder dock så blir spännande att se hur det ser ut om 5-10 år. Tvekar dock en del om den som ligger -45% kommer repa sig på 5-10 år.