Citat:
Ursprungligen postat av
kroppskultur
Rimligt enligt vad? finns det mer potentiella köpare än säljare ökar priset oavsett det geografiska läget eller hur stor orten är.
Priset beror på vad folk har råd att betala. Och nu när räntan går upp kommer folk inte ha råd att betala lika mycket längre.
Rimligt pris tycker jag är vad en cash buyer skullle tycka var rimligt. Alltså någon som betalar med eget förvärvade stålar istället för bankens funny money med artificiellt låg ränta och i princip ingen amortering.
Jag sitter själv på tillräckligt mycket stålar för att köpa en brf i Stockholm kontant. Men det skulle jag aldrig göra till dessa priser. 14 miljoner för en 100kvm skolåda i innerstan är direkt orimligt om man betalar med egna pengar.
Däremot ser väl Svennebanan som jobbar på reklambyrå för 45k per månad inga problem med det priset. Han betalar bara en symbolisk ränta och får dessutom tillbaka 30% av det i ränteavdrag. Att betala av lånet är inget han någonsin planerat, vem betalar av sin bostad liksom?
Om man sitter på cash så inser man att man aldrig i livet skulle slänga 14 miljoner på en skolåda i Stockholm. Då köper man givetvis hellre i NYC eller någon världsmetropol.