2022-09-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Material är de faktorpriser som ökat mest.
Men alla faktorpriser utom en har ökat mycket.
Det är i stort sett bara byggherrekostnaderna som inte har ökat så mycket. De har nästan stått still sedan 1990.

Men visst har ökade krav och ökad standard stått för mycket kostnader. Få idag går med på äldre standard.

Bygg/entreprenad har inga nämnvärda rörelsemarginaler. Det går inte att säga att dom har gjort påslag som drivit upp priserna. Däremot är dom utsatta för kostnader som staten och facket för på dom.

Är det förklaringen till att dina inlägg nästan alltid innehåller stora delar ad hominem (om inavlel mm) och saknar sakliga inslag.

Mina resonemang är helt klart besvärande. Speciellt därför att det är resonemang. Men fakta och logik. Sådant är extremt besvärligt för många i forumet.

Det går att konstatera att Y beror av X utan att för den skull veta exakt hur X prissätts. T ex kopparkablar (Y) beror av priset på koppar (X).

Att jag särskiljer frågorna är för att de hör hemma i olika inlägg. Produktionskostnad är en egen fråga.
Att jag särskiljer frågorna betyder inte att jag är ointresserad av båda. Men det kanske är för komplicerat för dig. Människor med systemkunnande ser ofta till att hålla isär olika frågor och jag kan vara lite miljöskadad där.

Här har du irrat iväg rejält off topic. Men jag nöjer mig med att uppmärksamma att Alliansen sänkte skattekvoten. Och du blir hysterisk när jag förordar att kapitalskatterna skall bort. Och du vill se skattehöjningar. Sedan får var och en dra sina slutsatser.
Sekunder från en stroke, men det har vi väl trott i iaf ett år.
Citera
2022-09-24, 00:59
Medlem
PaaloAaltos avatar
Lätt att glömma att med hög inflation så minskar också värdet av ditt lån. Typ varannan svensk man är programmerare. Vi är en löneförhandlingscykel ifrån att samtliga höjer lönen rejält pga kompetensbrist och sen rör sig priserna upp igen. Dessutom betalas lånen av snabbare.
Citera
2022-09-24, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://samnytt.se/m-ansluter-till-sd-forslag-vill-utlokalisera-asylmottagandet/

Det kommer nog bli ganska stora skillnader i demografin framöver. Blir tiotusentals boenden lediga om detta förslag blir verklighet plus att invandringen stryps. Kanske över hundratusen.

Hahah som att en politisk åtgärd kommer göra någon som helst skillnad. De kaozblattar som skjuter hejvilt är andra generationen och därmed svenska medborgare. Dessutom så har ju flera undersökningar visat på att det rör sig om extremt många fler invandrare i det här landet än vad som är registrerat. Med dagens poliskår finns det inte en chans att ge sig på det här problemet. Om vi får raslagar och polisen hämtar lite ultravåldsinspiration från Sydamerika så kanske vi däremot faktiskt får lite effekt.

Nejdu, babbarna fortsätter att föröka sig och de blir fler och fler i villaområdena. "De sköter sig" brukar vara en undanflykt från grannarna som knyter näven i fickan.. men på varje babbefamilj så går det 5 ungar, 50 kusiner och 15 farbröder. Blir mycket sladd med BMW:n och dunka-dunka med halalmusik medan det helgrillade fåret sprider kummindoft över kvarteret. Välkommen till det nya Sverige!
Citera
2022-09-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Lätt att glömma att med hög inflation så minskar också värdet av ditt lån. Typ varannan svensk man är programmerare. Vi är en löneförhandlingscykel ifrån att samtliga höjer lönen rejält pga kompetensbrist och sen rör sig priserna upp igen. Dessutom betalas lånen av snabbare.

Förstår att du överdriver men det är ju ändå löjligt att slänga ur sig. Programmerare är ett brett begrepp men 1% är nog närmare sanningen, kanske 3-4% om vi räknar de som kan knacka lite HTML eller lärde sig Perl på 90-talet. Nog för att IT är framtiden men Sverige är ju knappast något Silicon Valley, de flesta kan inte ens placera oss på kartan så att tro att vi ska vara ett ekonomiskt powerhouse för att några betapojkar med getskägg och låga testosteronvärden kan slänga ihop en flashig hemsida i JavaScript på en eftermiddag är verkligen att ta i. De absolut flesta jag stött på som jobbar som programmerare i Sverige är dessutom inte ens svenskar.
Citera
2022-09-24, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hahah som att en politisk åtgärd kommer göra någon som helst skillnad. De kaozblattar som skjuter hejvilt är andra generationen och därmed svenska medborgare. Dessutom så har ju flera undersökningar visat på att det rör sig om extremt många fler invandrare i det här landet än vad som är registrerat. Med dagens poliskår finns det inte en chans att ge sig på det här problemet. Om vi får raslagar och polisen hämtar lite ultravåldsinspiration från Sydamerika så kanske vi däremot faktiskt får lite effekt.

Nejdu, babbarna fortsätter att föröka sig och de blir fler och fler i villaområdena. "De sköter sig" brukar vara en undanflykt från grannarna som knyter näven i fickan.. men på varje babbefamilj så går det 5 ungar, 50 kusiner och 15 farbröder. Blir mycket sladd med BMW:n och dunka-dunka med halalmusik medan det helgrillade fåret sprider kummindoft över kvarteret. Välkommen till det nya Sverige!

Det är främst påfyllnaden som minskar. Det finns många asylboenden även i storstäderna som frigörs. På det så byggs 126 000 bostäder fram tills 2024 vilket givetvis minskar bostadsbristen.
Citera
2022-09-24, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är främst påfyllnaden som minskar. Det finns många asylboenden även i storstäderna som frigörs. På det så byggs 126 000 bostäder fram tills 2024 vilket givetvis minskar bostadsbristen.

Dessa asylblattar som du pratar om har precis 0% inverkan på bostadsmarknaden. De varken vill, kan eller kommer någonsin bo någon annanstans än Järva, Rosengård, Ronna eller Tjärna ängar. Svenskar behöver inte betala extra för att slippa dem för att de slipper dem redan. De blattar som svenskar vill undvika är ju de som har någonting bakom pannbenet och faktiskt börjar ta plats i vita områden. Indier, rika afrikaner, entrepenöraraber etc. Det är en never ending ström av dessa människor som kommer till Europa. Jag varnade för detta för 20+ år sen men folk tyckte man var dum i huvudet. Det är för sent, för varje blatte vi inte tar emot så föder de ändå två innanför våra gränser. Folkutbytet är i full gång och vi kommer garanterat skåda det i vår livstid. Snart är den sanningen oundviklig även för den mest moderate svensson som tycker att kebabpizza är mångkultur och då finns det ändå inga områden att flytta till för de som bor där 1) rör inte på sig eller 2) har redan babbar i området.
Citera
2022-09-24, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Vad tror ni om bostadsrättsmarknaden i Stockholm inom det närmsta året?

Jag tjänar mina pengar i USD och det känns som att ypperligt tillfälle att kanske köpa in sig billigt i Stockholm inom 6-12 månader då vi har en svag krona, samt kanske en mindre bostadskrasch att vänta framöver? Kan vi se en 25% nedgång tro?

Vi kan nog nå 50-60k per kvadrat inom ett par år men även det vore ju oerhört dyrt för en skolåda i bondhålan vid Mälaren. 30k borde väl vara mer rimligt med tanke på det magra löneläget där men marknaden är ju tyvärr dopad. Knappt någon amortering, ingen fastighetsskatt, ränteavdrag osv.
Citera
2022-09-24, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi kan nog nå 50-60k per kvadrat inom ett par år men även det vore ju oerhört dyrt för en skolåda i bondhålan vid Mälaren. 30k borde väl vara mer rimligt med tanke på det magra löneläget där men marknaden är ju tyvärr dopad. Knappt någon amortering, ingen fastighetsskatt, ränteavdrag osv.

Vart skulle det kosta 30k? I attraktiva områden känns det iaf helt orimligt lågt om vi inte får extrem arbetslöshet oavsett ränteläge. Det är ju i nivå med kontantinsatsen för många i Stockholm innerstad och alla de pengarna kommer inte från bostäder (över 50% av nya lån har under 70% belåningsgråd enligt FIs senaste rapport).
Senast redigerad av trickget 2022-09-24 kl. 04:03.
Citera
2022-09-24, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vart skulle det kosta 30k? I attraktiva områden känns det iaf helt orimligt lågt om vi inte får extrem arbetslöshet oavsett ränteläge. Det är ju i nivå med kontantinsatsen för många i Stockholm innerstad och alla de pengarna kommer inte från bostäder (över 50% av nya lån har under 70% belåningsgråd enligt FIs senaste rapport).

Du kan ha rätt när jag tänker efter. 50k vore ett bra pris per kvadrat men upp till 60k på Östermalm vore väl rimligt. 30k var väl priser för tjugo år sedan. Borde köpt 200kvm på sibyllagatan då så här i efterhand.
Citera
2022-09-24, 08:16
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Förstår att du överdriver men det är ju ändå löjligt att slänga ur sig. Programmerare är ett brett begrepp men 1% är nog närmare sanningen, kanske 3-4% om vi räknar de som kan knacka lite HTML eller lärde sig Perl på 90-talet. Nog för att IT är framtiden men Sverige är ju knappast något Silicon Valley, de flesta kan inte ens placera oss på kartan så att tro att vi ska vara ett ekonomiskt powerhouse för att några betapojkar med getskägg och låga testosteronvärden kan slänga ihop en flashig hemsida i JavaScript på en eftermiddag är verkligen att ta i. De absolut flesta jag stött på som jobbar som programmerare i Sverige är dessutom inte ens svenskar.

Vanligaste yrket redan 2014:
https://computersweden.idg.se/2.9741/1.566444/sa-manga-knackar-kod-i-stockholm
Citera
2022-09-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du kan ha rätt när jag tänker efter. 50k vore ett bra pris per kvadrat men upp till 60k på Östermalm vore väl rimligt. 30k var väl priser för tjugo år sedan. Borde köpt 200kvm på sibyllagatan då så här i efterhand.
Rimligt enligt vad? finns det mer potentiella köpare än säljare ökar priset oavsett det geografiska läget eller hur stor orten är.
Citera
2022-09-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Larvig deppstämning härinne. Alla borde veta vid där här laget att vi bara är inne i en tillfällig svacka, och att vi kommer gå vidare mot nya prisrekord snart.

När tror vi att vi får se prisrekord igen, 2025 kanske ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in