Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-10, 11:58
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Den som vill lära sig mer om hur ekonomi och pengar funkar, rekommenderar jag denna förenklade video som faktiskt är väldigt-väldigt bra:

https://youtu.be/PHe0bXAIuk0

Den mest pedagogiska, kompletta och sakliga analys jag har sett hittills. Enormt bra!

Gillar slutklämmen:

- Låt inte skulder växa snabbare än inkomster.
- Låt inte inkomster växa snabbare än produktivitet.
- Gör allt för att öka produktivitet.
Citera
2022-09-10, 12:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Lite statistik så att man får lite grepp om hur stabil marknaden är. Priserna baseras på hela landet och på lägenheter.
Siste juli hade vi all time low (senaste två åren) på 37801 kr/kvm. Till och med jag var nervös då.
På enbart sex veckor har marknaden gått upp till 47071 kr/kvm.
Upphämtning motsvarar 21%
Vi är på samma pris som gällde för december 2021 och en bit nedanför november 2021.

Folk skiter i högre räntor när man får tillbaka 30%. Bo bra är A och O i Sverige.

Varför inte köpt media skriver om ovan? Oklart men det gynnar inte Sveriges krig mot inflationen att marknaden är så här stark iaf. Skriver media att marknaden är på väg upp så kommer det att bli en dominoeffekt och köpas mer.
Om nu bostadsmarknaden är så stark och er egen ekonomi är så stark, varför gnälls det då i vartannat inlägg om amorteringskravet?

Man ska nog inte ropa hej förrän man är över bäckenet.
Vi befinner oss just nu i ett läge där många vacklar, ska jag köpa, ska jag sälja?
Precis samma situation har vi på börsen.
Till våren kan vi nog se lite tydligare vartåt det barkar.
Citera
2022-09-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ska man byta upp sig och ligger väldigt långt under 50% belåningSgrad har man allt att vinna på att priserna störtdyker.

Säg att din bostad är värd 10 msek med 2 msek i lån. Det du vill köpa ligger på 15 msek. Ligger priserna stabilt måste du öka upp lånen till 7 msek för att köpa för 15. Går priserna ner 50% kommer du bara behöva låna 4.5 msek för samma bostad

Jag pratar givetvis om de som har 50% eller med i belåning. Personer som äger sitt boende obelånat klarar sig bra oavsett.
Senast redigerad av trickget 2022-09-10 kl. 12:32.
Citera
2022-09-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Du är inte särskilt duktig, va? Seniora utvecklare i Sverige tjänar enkelt över 60k i månaden.

Även om Flanders glömde logga ut sitt troll konto så har han rätt i sak här.

Du kan få 50tkr+ utanför Stockholm också. Utvecklare har haft väldigt bra löneutveckling senaste 10 åren.
Citera
2022-09-10, 12:42
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Varför inte? På 10-15 år har värdet ökat som vanligt, oavsett hur läget ser ut i dag.

Har absolut ingen lust att ha stora skulder när värdet på tillgångar går ner (och räntorna går upp så det dessutom blir dyrare att underhålla lånen).

Det tog 3 år för marknaden i Stockholms innerstad att komma tillbaka till toppen 2017. Då var prisfallet 12%. Nu finns skäl att tro att marknaden kommer gå ner mycket mer, och således rimligtvis längre tid för marknaden att komma tillbaka. Har varken lust att vara låst till en bostad så lång tid eller göra miljonförluster.

Hoppar antagligen in i Stockholmsmarknaden igen nån dag, men det lär dröja.
Citera
2022-09-10, 12:48
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Den mest pedagogiska, kompletta och sakliga analys jag har sett hittills. Enormt bra!

Gillar slutklämmen:

- Låt inte skulder växa snabbare än inkomster.
- Låt inte inkomster växa snabbare än produktivitet.
- Gör allt för att öka produktivitet.

Kul!
Citera
2022-09-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Frågan är om inte återhätmningen Juli-September börja närma sig ATH för hela landet. Folk som älskade att hänvisa till husmask i Juli i tråden är jävligt passiva nu

So What.

Man köper väl för att bo
Citera
2022-09-10, 13:17
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Skulle absolut inte äga en bostad idag.
Visste väl att du var en hyrestorsk.
Citera
2022-09-10, 13:17
Medlem
Citat:
Har absolut ingen lust att ha stora skulder när värdet på tillgångar går ner (och räntorna går upp så det dessutom blir dyrare att underhålla lånen).

Det tog 3 år för marknaden i Stockholms innerstad att komma tillbaka till toppen 2017. Då var prisfallet 12%. Nu finns skäl att tro att marknaden kommer gå ner mycket mer, och således rimligtvis längre tid för marknaden att komma tillbaka. Har varken lust att vara låst till en bostad så lång tid eller göra miljonförluster.

Hoppar antagligen in i Stockholmsmarknaden igen nån dag, men det lär dröja.
Om du inte bor i Sthlm ska du inte titta på innerstadspriserna alls. Nån trendig ställe söder om söder ska du satsa på. Priserna på själva Söder är löjliga. Blev själv förvånad när jag hälsade på en kompis och insåg att lägenheterna på min sida vattnet var 1 till 1,2 miljoner dyrare för samma storlek. Helt sjukt att det kan skilja en miljon kronor bara man går över en bro men så är det.
Citera
2022-09-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
So What.

Man köper väl för att bo

Det gör man. Det är bara så komiskt att trådens stollar som satt och uppdaterade husmask priser i tråden varje vecka nu verkar ha gått under jorden. Datan är brusig och rätt irrelevant
Citera
2022-09-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag pratar givetvis om de som har 50% eller med i belåning. Personer som äger sitt boende obelånat klarar sig bra oavsett.

Varför det? Mitt ursprungliga svar handlade om mina personliga stakes in the game som många skribenter verkar besatta av
Citera
2022-09-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Om nu bostadsmarknaden är så stark och er egen ekonomi är så stark, varför gnälls det då i vartannat inlägg om amorteringskravet?

Man ska nog inte ropa hej förrän man är över bäckenet.
Vi befinner oss just nu i ett läge där många vacklar, ska jag köpa, ska jag sälja?
Precis samma situation har vi på börsen.
Till våren kan vi nog se lite tydligare vartåt det barkar.

Jag har aldrig gnällt på amorteringskravet. Det har inte rört mig och kommer inte göra det. Jag tycker det är direkt osunt att det inte är skarpare.

Men jag vet hur svenska politiker agerar och resonerar. Att det skulle hamna på agendan att slopas var givet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in