2022-09-23, 19:07
  #12421
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Återigen standarden på Teslas aktieägare, inte bara det att man inte kan acceptera att det finns folk som inte tycker att det är en bra investering. Man måste även ha synen att de som tycker annorlunda är efterblivna. Det är väldigt synd imo.

Liknar Fingerprint hetsen där alla som påpekade brister blev idiotförklarade

Jag accepterar att de finns, och jag förstår att folk inte är glada över att ha tillkortakommanden, men om de envisas med att demonstrera dem genom att skriva stup i kvarten så får de väl stå ut med att någon ibland också försöker göra dem uppmärksamma på det. Det finns ställen där jag också skulle känna mig som en intellektuell dvärg, som på ett företag som Tesla t.ex, men har förnuft nog att hålla mig därifrån och låta dem göra sin grej.

Fingerprint, Brighter, Parans, och nu senast Oncopeptides är några av de hypade bubblor jag såg skulle spricka. Lustigt nog i Teslas fall så är hypen att vara anti Tesla och Elon.
Citera
2022-09-23, 19:09
  #12422
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Någon siffra har jag inte. Mina VW aktier har jag kränkt för länge sen. De gick bara I sidled.

No shit att de gjorde.
Och man skall inte kränka aktier, de har inte gjort någon något.
Citera
2022-09-23, 20:02
  #12423
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Och ang de sista. Skulle tesla någon gång gå över 1.4t i mc så kommer jag då inte skriva här något mer, ett ultimat bevis på att ni har rätt och jag har fel. Går tesla däremot under 150 kan man säga de omvända
Jaså?? Så du kommer erkänna hur inkompetent du är när Tesla går över 1.4T? Fan va du kommer ångra att du skrev det
Citera
2022-09-23, 20:05
  #12424
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vill du ha en gissning vad tesla är värt i slutet av 2023 så skulle jag gissa på 130-160$/aktie

Är detta din gissning med bibehållen macro nivå, eller ökad macro nivå? Vart ligger SPY/IXIC i slutet av 2023 när Tesla ligger på 130-160?
Citera
2022-09-23, 20:30
  #12425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Är detta din gissning med bibehållen macro nivå, eller ökad macro nivå? Vart ligger SPY/IXIC i slutet av 2023 när Tesla ligger på 130-160?

Jag förbehåller mig ifrån att spekulera i SPY/IXIC, men jag tror inte CBs får ner inflationen till target utan en lågkonjunktur. Och höga räntor -> högre kostnader kommer Inte leda till högre efterfrågan på lyxbilar (speciellt inte när trenden senaste åren har varit en betydligt högre andel leasing vilket blir betydligt dyrare)

Det ni aktieägare inte vill titta på är att det inte krävs en katastrof för att se tesla vid 130-160. Börjar det minsta tecknen för att efterfrågan är lägre än produktionen vilket spräcker estimaten om 50% tillväxt så kommer teslas multipel haverera. Exakt det vi såg med Netflix. Fallet är redan så i Kina, de kan redan nu inte sälja alla de tillverkar i Kina och de väntar på prisreduktioner
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-09-23 kl. 20:36.
Citera
2022-09-23, 20:41
  #12426
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag bibehåller mig ifrån att spekulera i SPY/IXIC, men jag tror inte CBs får ner inflationen till target utan en lågkonjunktur. Och höga räntor -> högre kostnader kommer Inte leda till högre efterfrågan på lyxbilar (speciellt inte när trenden senaste åren har varit en betydligt högre andel leasing vilket blir betydligt dyrare)

Det ni aktieägare inte vill titta på är att det inte krävs en katastrof för att se tesla vid 130-160. Börjar det minsta tecknen för att efterfrågan är lägre än produktionen vilket spräcker estimaten om 50% tillväxt så kommer teslas multipel haverera. Exakt det vi såg med Netflix. Fallet är redan så i Kina, de kan redan nu inte sälja alla de tillverkar i Kina och de väntar på prisreduktioner

Öh jo visst men en rätt betydande skillnad är att Netflix börjat få mördande konkurrens som folk hoppar över till. Vi har varit över detta många gånger i tråden. Tesla har ingen seriös konkurrens - inte i Kina heller innan vi får se obestridlig data på konkurrenternas volymer samt vinstmarginaler på enbart BEV bilar i alla fall någorlunda i samma segment som Teslas bilar (alltså inte moppebilar eller dödsfällor med 100 mils räckvidd mm).

Tänk snarare Netflix i en värld när folk börjat tröttna på DVD samtidigt som konkurrerande streamingtjänster av någon anledning är näst intill omöjliga att lansera.
Citera
2022-09-23, 21:13
  #12427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Öh jo visst men en rätt betydande skillnad är att Netflix börjat få mördande konkurrens som folk hoppar över till. Vi har varit över detta många gånger i tråden. Tesla har ingen seriös konkurrens - inte i Kina heller innan vi får se obestridlig data på konkurrenternas volymer samt vinstmarginaler på enbart BEV bilar i alla fall någorlunda i samma segment som Teslas bilar (alltså inte moppebilar eller dödsfällor med 100 mils räckvidd mm).

Tänk snarare Netflix i en värld när folk börjat tröttna på DVD samtidigt som konkurrerande streamingtjänster av någon anledning är näst intill omöjliga att lansera.

Du är ju uppenbart förvirrad om du på riktigt tror att det inte finns konkurrenter i Kina när de varenda månad tar marknadsandelar och att det finns tesla bilar i lager du kan få på dagen?

Bara för att man ignorerar dem betyder inte att de inte existerar
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-09-23 kl. 21:20.
Citera
2022-09-23, 21:46
  #12428
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det ni aktieägare inte vill titta på är att det inte krävs en katastrof för att se tesla vid 130-160.

Vilka är dessa "ni"?
Citera
2022-09-23, 21:49
  #12429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vilka är dessa "ni"?

Det kan du grubbla på, personer som kallar folk som inte tycker tesla är värd 900B$ för efterblivna kan vara inkluderade
Citera
2022-09-23, 21:55
  #12430
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det kan du grubbla på, personer som kallar folk som inte tycker tesla är värd 900B$ för efterblivna kan vara inkluderade

Ja, det är ganska efterblivet att klumpa ihop folk i en klunga och anta vad de förstår eller inte.
Citera
2022-09-23, 22:01
  #12431
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du är ju uppenbart förvirrad om du på riktigt tror att det inte finns konkurrenter i Kina när de varenda månad tar marknadsandelar och att det finns tesla bilar i lager du kan få på dagen?

Bara för att man ignorerar dem betyder inte att de inte existerar

"Ta marknadsandelar" innebär inget annat än att Tesla har <100% av marknaden. Jag kan bygga en lådbil med ett batteri, sälja den till min granne för 1kr och har därmed tagit marknadsandelar från Tesla. För 100:e gången, väck mig när du har konkreta siffror på att dessa konkurrenter producerar BEVs i volym med ansenlig vinstmarginal på enbart BEV segmentet. Först då finns det konkurrens, och då kan vi börja diskutera hur stor eller liten den konkurrensen är och Teslas svar.


Sen verkar du satsa en stor del av din trovärdighet på vilket veckoantal som just nu står på Teslas hemsida i Kina. Vi andra vet att det är en, högst volatil, delkomponent i hur efterfrågan på Teslabilar ser ut globalt.
__________________
Senast redigerad av gladihatten 2022-09-23 kl. 22:23.
Citera
2022-09-23, 23:28
  #12432
Medlem
[quote=gladihatten|Tesla har ingen seriös konkurrens[/QUOTE]

Så det är därför alla som köpt elbil har köpt Tesla?

Alla andra elbilar man ser är bara illustrationer? De är Tesla, men man ser dem som vw eller nått annat?

För ingen kan väl köpa nått annat än Tesla för de har ingen konkurrens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in