2022-09-23, 11:24
Medlem
Scifi: Är det inte bara att solen ligger i mittenbanan på en plan jord?

Typ nåt sånt
https://i.pinimg.com/originals/a5/3e/f7/a53ef752639213fc241d4ee6c289e0fc.jpg

Jaja. Det "lättaste" sättet att ta reda på jordens form, skulle vara att runda sydpolen med västlig riktning på avstånd, så att du inte måste följa konturen av "land".

Svänga vänster på en globjord.
Svänga höger på en plan jord.
Citera
2022-09-23, 12:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90

Typ nåt sånt

Jaja. Det "lättaste" sättet att ta reda på jordens form, skulle vara att runda sydpolen med västlig riktning på avstånd, så att du inte måste följa konturen av "land".

Nej man ser solen gå upp i sydost och ner i nordost även söder om stenbockens vändkrets vilket är en omöjlighet om solen gick i den bana som visas på bilden. Solen har ju dessutom oförändrad storlek vilket också är en omöjlighet om den gick så som på din bild. Dessutom så går solen upp rakt i öster vid ekvatorn idag och rakt över himlen och sedan ner i väster. En omöjlighet som solen svängde som på bilden. Bilden du visar kan helt enkelt inte stämma med verkligheten. Man behöver alltså inte lägga en massa tid på att segla för att fatta att din bild inte stämmer.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-09-23 kl. 12:39.
Citera
2022-09-23, 13:59
Medlem
Jonas: Dina bara ord håller inte och säger inte hur jorden ser ut.

Segla kring sydpolen och bevisa att jorden är rund, vet jag. För mig kan den va antingen eller
Citera
2022-09-23, 14:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Segla kring sydpolen och bevisa att jorden är rund, vet jag. För mig kan den va antingen eller
Det beror bara på att du inte förstår vad jag skrivet för det jag skrivet visar tydligt att din bild med spiralsolen inte stämmer med verkligheten. Du ser ju solen gå upp i sydost i sydamerika trotts att du befinner dig söder om solens sydligaste bana. Säger inte detta dig någonting om att det måste finnas något fel på din bild?

Du tror inte att det finns folk som redan seglat på södra halvklotet eller åkt med flygplan utan att ha upptäckt att dom tvingats navigera åt fel håll och dessutom att resan blivit 4 gånger så lång?
Senast redigerad av Jonas1968 2022-09-23 kl. 14:22.
Citera
2022-09-23, 16:22
Medlem
Citat:

Typ nåt sånt

Problemet är bara att du måste segla runt Sydpolen själv, för alla vi andra är bara agenter för eliten och därmed lögnare. Detsamma gäller för solens gång, men jag ska försöka en gång till.

23 december
I Ushuaia går solen upp kl 04.52 135 grader SYDOST, och solnedgången är 22.12 225 grader SYDVÄST.

Om du inte tror att Ushuaia existerar kan vi ta Melbourne i Australien.
Solen går upp där klockan 05.55 117 grader öst-sydost, och solnedgången är klockan 20.18 243 grader väst-sydväst.

Enligt din karta ser du aldrig solen i söder på de platser jag nämnde.
Du kan till och med resa ner runt jul för att kontrollera om detta stämmer.

Och jag nämner än en gång att när man på den tiden ser solen högst på himlen i Ushuaia så är den rakt norrut, men då är den enligt dig på motsatt sida av pizzan och då är det mörkt i Sverige som ligger mellan Ushuaia och solen.

Är det inte dags för dig att försöka förstå lite mer?
Citera
2022-09-23, 17:48
Avslutad
Citat:

Vid midnatt den 21 December. Hur ser plattjorden ut då? Vilka delar är upplysta och vilka är i mörker?
Citera
2022-09-23, 19:16
Medlem
Citat:

Typ nåt sånt

Nej, solens position på höstdagjämningen är omöjlig på en platt jord. prova att placera ut en sol på en plattis-karta med longituder.... väntar med spänning.....
Citera
2022-09-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Nej, solens position på höstdagjämningen är omöjlig på en platt jord. prova att placera ut en sol på en plattis-karta med longituder.... väntar med spänning.....

Hur skulle en plattiskarta behöva se ut för att en höstdagjämning skulle vara möjlig, enligt dig?
Citera
2022-09-24, 00:15
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur skulle en plattiskarta behöva se ut för att en höstdagjämning skulle vara möjlig, enligt dig?

Det är en omöjlighet. Alla vet det, det är därför alls plattfiskar inte vill diskutera vår och höstdagjämning.
Citera
2022-09-24, 01:16
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Som en jordglob
Citera
2022-09-24, 07:24
Medlem
Kanske jorden är en kub?
Citera
2022-09-24, 10:06
Avslutad
Citat:

Typ nåt sånt

Enligt den där bilden så rör sig solen i en cirkel nära ytterkant på jorden den 21 december.

Problemet med det är att solen syns överallt samtidigt på antarktis det datumet hela dygnet samtidigt som det är helt svart i hela arktis hela det dygnet.

Solen skulle lysa som en cirkel i ytterkant på jorden och inget i mitten.

Inser du inte problemet med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in