2022-09-23, 19:31
Medlem
Larvig deppstämning härinne. Alla borde veta vid där här laget att vi bara är inne i en tillfällig svacka, och att vi kommer gå vidare mot nya prisrekord snart.
Citera
2022-09-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Larvig deppstämning härinne. Alla borde veta vid där här laget att vi bara är inne i en tillfällig svacka, och att vi kommer gå vidare mot nya prisrekord snart.

Håller med. Jag kan binda till 4% på 10 år. Löjligt lågt och definitivt inte dags att öppna upp den konserverade korven.
Citera
2022-09-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Hur mycket är tillräckligt (enligt dig) för att göra skillnad?

Först måste räntan upp en bra bit till för att det ens ska vara intressant. 200K+ någonstans enligt mig. Är själv i hyfsad liknande sits.
Citera
2022-09-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Summan spelar ju ingen roll. Bara räntan. Det blir 116 kr mer över i månaden att röra sig med efter ränteavdrag, helt enkelt.

Precis, det är ju inte mycket och hurra över. Därför menar jag att 50K i nuläget gör för lite skillnad.
Citera
2022-09-23, 20:38
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Precis, det är ju inte mycket och hurra över. Därför menar jag att 50K i nuläget gör för lite skillnad.

Väldigt intressant sätt att tänka... En ränta blir inte lindrigare för att det är ett "litet" belopp. 10% ränta är horribelt oavsett om man har 1 000 kr i skuld eller 1 MSEK. På börsen räknar man långsiktigt med att få minst 7% årlig avkastning men inte stoppar man inte in sitt månadssparande på några tusenlappar bara för det för att det skulle vara" för lite".
Citera
2022-09-23, 20:39
Medlem
https://samnytt.se/m-ansluter-till-sd-forslag-vill-utlokalisera-asylmottagandet/

Det kommer nog bli ganska stora skillnader i demografin framöver. Blir tiotusentals boenden lediga om detta förslag blir verklighet plus att invandringen stryps. Kanske över hundratusen.
Citera
2022-09-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Väldigt intressant sätt att tänka... En ränta blir inte lindrigare för att det är ett "litet" belopp. 10% ränta är horribelt oavsett om man har 1 000 kr i skuld eller 1 MSEK. På börsen räknar man långsiktigt med att få minst 7% årlig avkastning men inte stoppar man inte in sitt månadssparande för det för att det skulle vara" för lite".

Haha det får man gärna tycka. Vid 10 % hade jag såklart amorterat så fort som möjligt. Tycker dock inte det är värt det just nu för en så pass liten skillnad i månadskostnad i förhållande till kapitalet.
Citera
2022-09-23, 20:57
Medlem
stickadhalsduks avatar
Vad tror ni om bostadsrättsmarknaden i Stockholm inom det närmsta året?

Jag tjänar mina pengar i USD och det känns som att ypperligt tillfälle att kanske köpa in sig billigt i Stockholm inom 6-12 månader då vi har en svag krona, samt kanske en mindre bostadskrasch att vänta framöver? Kan vi se en 25% nedgång tro?
Citera
2022-09-23, 21:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk

Jag tjänar mina pengar i USD och det känns som att ypperligt tillfälle att kanske köpa in sig billigt i Stockholm inom 6-12 månader då vi har en svag krona, samt kanske en mindre bostadskrasch att vänta framöver? Kan vi se en 25% nedgång tro?

Kommer nog bli lite blandat, men nedgång överlag. I USD har det väl fallit närmare 40% sen början av året så det kan man ju kalla rea

Nyproducerade BR i Solna kan nog gå ner 50%, paradvåningar på Strandvägen not so much...
Citera
2022-09-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk

Bor och jobbar du i Sthlm så kan det väl vara värt det men annars finns det ju roligare städer i världen.
Brf konceptet är ju inte det mest flexibla heller imho.
Citera
2022-09-23, 22:08
Medlem
Epistemologens avatar
Och marknadens förtroende för den svenska bostadsmarknaden fortsätter att falla. Räntan på bostadsobligationer är nu på nya årshögsta. 2-åringen 3,57%, 5-åringen 3,79%.
Citera
2022-09-23, 22:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Är inte det delvis kopplat till de kraftigt ökade kraven gällande byggstandard? Allt ska vara skyddar från buller, miljöklassat, bättre isolerad samt handikappsanpassat.

Dock så är det ju givevtis helt absurt när man vet vad en hantverkare kostade per timme 2006 mot idag. De har i regel haft 100-150% löneökning över 15 år. Tror också att rot kraftigt bidragit. Alla passade då på att höja priserna kraftigt.
Material är de faktorpriser som ökat mest.
Men alla faktorpriser utom en har ökat mycket.
Det är i stort sett bara byggherrekostnaderna som inte har ökat så mycket. De har nästan stått still sedan 1990.

Men visst har ökade krav och ökad standard stått för mycket kostnader. Få idag går med på äldre standard.

Bygg/entreprenad har inga nämnvärda rörelsemarginaler. Det går inte att säga att dom har gjort påslag som drivit upp priserna. Däremot är dom utsatta för kostnader som staten och facket för på dom.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ja, när man duckar att lyssna på saker för att det uppstår kognitiv dissonans när något krockar med den kommunistiska läran så kan det vara svårt att förstå vad som händer.
Är det förklaringen till att dina inlägg nästan alltid innehåller stora delar ad hominem (om inavlel mm) och saknar sakliga inslag.

Citat:
Alla som spenderat en timme i en här tråden vet att du är bortom hjälp i den situationen, så vi behöver inte försöka igen. Däremot gör det dina resonemang besvärliga.
Mina resonemang är helt klart besvärande. Speciellt därför att det är resonemang. Men fakta och logik. Sådant är extremt besvärligt för många i forumet.

Citat:
Du använder hela tiden en variabel X (låt säga "produktionskostnader") för att förklara och motivera en variabel Y (låt säga "huspriser"). Men precis som du är inne på är det en annan fråga vad X egentligen beror av, och där har du inget intresse av att utvecklas eftersom vi inte kommer bort ifrån att resonemangen krockar med dina ideologiska ideer
Det går att konstatera att Y beror av X utan att för den skull veta exakt hur X prissätts. T ex kopparkablar (Y) beror av priset på koppar (X).

Att jag särskiljer frågorna är för att de hör hemma i olika inlägg. Produktionskostnad är en egen fråga.
Att jag särskiljer frågorna betyder inte att jag är ointresserad av båda. Men det kanske är för komplicerat för dig. Människor med systemkunnande ser ofta till att hålla isär olika frågor och jag kan vara lite miljöskadad där.

Citat:
du skulle tex behöva inse att alliansen drev extremistisk vänsterpolitik, och fortfarande gör under ett annat namn.
Här har du irrat iväg rejält off topic. Men jag nöjer mig med att uppmärksamma att Alliansen sänkte skattekvoten. Och du blir hysterisk när jag förordar att kapitalskatterna skall bort. Och du vill se skattehöjningar. Sedan får var och en dra sina slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in