2022-09-23, 18:32
Medlem
Time in the market beats timing in the market. Man måste bo någonstans. Har man köpt senaste året och ska flytta inom 1-3 år ja då har man nog gjort bort sig.

Däremot om man planerar att bo 5+ år är det skitsamma vad som händer närmsta 1-2 åren.

Det går upp o ner
Citera
2022-09-23, 18:36
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Hyresgästföreningen kommer kunna förklara ganska så pedagogiskt att om hyrorna inte sänktes när räntorna var låga så har fastighetsägarna naturligtvis sparat pengar som de nu kan använda för att kompensera för ökade räntekostnader.

Samtidig gled en hög inflation så får de ökade kostnader, varor som eventuella lönehöjningar. Lägg till att övertid så ökad så klart hyrorna. Ibland snabbare och högre än andra år.
Citera
2022-09-23, 18:38
Medlem
Citat:
Hyresgästföreningen kommer kunna förklara ganska så pedagogiskt att om hyrorna inte sänktes när räntorna var låga så har fastighetsägarna naturligtvis sparat pengar som de nu kan använda för att kompensera för ökade räntekostnader.

Hyresvärdar har andra utgifter än bara räntor. Enkla saker som sophämtning har gått upp bra mer än inflationen och sen lite dyrare underhåll på det eftersom alla är upptagna med att snickra altaner och bygga pool.
Citera
2022-09-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Jo, självklart och det har de ju redan börjat spekulera om. 10% snackades det om igår, men kommer inte hända då hyresgästföreningen är stark och kan stå emot rätt bra tror jag. Blir det över 3% i genomsnitt så är jag förvånad, då det är mer än dubbla höjningen från förra i procentenhet.

Skulle de försöka med omotiverade höjningar får de ju även höja standarden i lägenheten. I gamla sketna hyreslägenheter i obygden kan de inte höja så mycket med, för då vill ingen bo där.

Jag är iaf glad att jag inte sitt fast i några dyra lån och skit nu. jag känner mig fri.

Jo, nog så att HGF är tydligt vänster och därför faktaresistenta är väl en sak. Men det borde stå klart även för dom att skiten träffat fläkten och kostnaderna gått upp rejält på sistone.

Läste dock nånstans att dom kollar på ett snitt de senaste 2 åren så då räddar väl 2021 upp lite.
Citera
2022-09-23, 18:44
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nja. 50K på 1,3M gör lite för lite skillnad än så länge.

Summan spelar ju ingen roll. Bara räntan. Det blir 116 kr mer över i månaden att röra sig med efter ränteavdrag, helt enkelt.
Citera
2022-09-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Time in the market beats timing in the market. Man måste bo någonstans. Har man köpt senaste året och ska flytta inom 1-3 år ja då har man nog gjort bort sig.

Däremot om man planerar att bo 5+ år är det skitsamma vad som händer närmsta 1-2 åren.

Det går upp o ner

Givet att du har till insats till det nya objektet 3 år senare så kommer ju även det har tappat i pris så effekten är densamma. Gjort bort sig är väl att ta i det läget.
Citera
2022-09-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hyresvärdar har andra utgifter än bara räntor. Enkla saker som sophämtning har gått upp bra mer än inflationen och sen lite dyrare underhåll på det eftersom alla är upptagna med att snickra altaner och bygga pool.

Om man bortser från räntorna bör ju BRF och HR ha samma kostnadsökning för underhåll, sophämtning, städning etc. Så jag förstår inte varför en del får för sig att HR kommer råka så illa ut jämfört med BRF.
Senast redigerad av trickget 2022-09-23 kl. 18:49.
Citera
2022-09-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Summan spelar ju ingen roll. Bara räntan. Det blir 116 kr mer över i månaden att röra sig med efter ränteavdrag, helt enkelt.

Bättre att lägga de där 50 k på "kollaps-kontot" för lite höjd om du måste installera en ny bidé när marknaden dammsugit marknaden på allt toa-papper. Lite lyx ska man väl ändå ha i misären.
Citera
2022-09-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Om man bortser från räntorna bör ju BRF och HR ha samma kostnadsökning för underhåll, sophämtning, städning etc. Så jag förstår inte varför en del får för sig att HR kommer råka så illa ut jämfört med BRF.

Varför ska man bortse från räntorna menar du? De flesta kommersiella fastigheter är väl lånefinansierade. Får inte den kostnaden övervältras till hyresgästerna?
Citera
2022-09-23, 19:12
Medlem
Citat:
Varför ska man bortse från räntorna menar du? De flesta kommersiella fastigheter är väl lånefinansierade. Får inte den kostnaden övervältras till hyresgästerna?

Ditt inlägg tog ju upp saker som inte hade med ränta att göra. Jag tyckte det var konstigt för det påverkar alla oavsett boendeform.

Alla blir vi fattigare.
Citera
2022-09-23, 19:14
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Det snickras inte så många altaner längre. Snickra altan låter liksom lite 2010-tal, om jag ska vara ärlig. Tiden då pengar var gratis.

Jovisst, människor i HR kommer att få kostnadsökningar. Men de i ägt boende kommer att få samma kostnadsökningar plus vad det kostar att underhålla sina lån samt, i det fall de någonsin behöver eller vill flytta, hur mycket deras tillgång minskat i värde.

Många kommer fortfarande ligga på plus även med ett fall med 40-50%. Men räkna med att alla kommer att förändra sitt beteende. Det är skillnad vad man gör i en ekonomi när man tror att man har en förmögenhet på flera årslöner och hur man beter sig när man har 72600 kr på ett sparkonto och en skuld på 642000 kr.
Citera
2022-09-23, 19:23
Medlem
Citat:
Det snickras inte så många altaner längre. Snickra altan låter liksom lite 2010-tal, om jag ska vara ärlig. Tiden då pengar var gratis.

Jovisst, människor i HR kommer att få kostnadsökningar. Men de i ägt boende kommer att få samma kostnadsökningar plus vad det kostar att underhålla sina lån samt, i det fall de någonsin behöver eller vill flytta, hur mycket deras tillgång minskat i värde.

Många kommer fortfarande ligga på plus även med ett fall med 40-50%. Men räkna med att alla kommer att förändra sitt beteende. Det är skillnad vad man gör i en ekonomi när man tror att man har en förmögenhet på flera årslöner och hur man beter sig när man har 72600 kr på ett sparkonto och en skuld på 642000 kr.

Om du menar att snickra altan vart 2010 så borde du varit med under covid-19. Aldrig sett så mycket hemmasnickrande. Men sen så drog ju virkespriserna iväg (säkert pga allt hemmasnickrande) så det kanske inte vart lika roligt.

Jag tror inte att folk stirrar sig blinda på hur mycket deras bostäder gått upp utan bli mer förvånade över hur mycket det finns kvar till annat. Detta annat kommer ju såklart att krympa när utrymmet för konsumtion minskar men det gäller ju både folk som hyr och de som köpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in