Citat:
Ursprungligen postat av
Genett
För 10 år sedan läste jag en kurs på gymnasienivå, och i våras tänkte jag skola om mig och började läsa en annan, också på gymnasienivå. Dock hade jag bara frågat studievägledaren hos kommunen om det var något hinder att jag ville plugga igen. Absolut inte svarade han, CSN tyckte annat.
Nu före jul när jag skulle söka studiemedel för sista delen av mina studier svarade dom att jag hade slut på veckor (80 för gymnasial nivå), det var ju röven tänkte jag. Då sa en bekant att "sök någon högskolekurs då", sagt och gjort, nu har jag kommit in på, och fått beviljat studiemedel för en fristående kurs på högskolan under våren, för att få ekonomi nog att göra klart gymnasienivåstudierna till ett hantverksyrke jag egentligen vill hålla på med.
Nu mina bryderier, kommer någon någonstans reagera på att jag pluggar 250%? Jag får ju bara studiemedel för högskolekursen.
Hur lite kan jag plugga högskolekursen utan att någon rycker mitt CSN? Jag behöver inte "klara" kursen för jag kommer aldrig att söka studiemedel igen, utan är bara intresserad av att kunna göra klart studierna till mitt hantverksyrke..
CSN bryr sig inte om du läser mer än vad du har studiestöd för.
Så länge du inte blir utskriven från högskolekursen så är det inga problem med återkrav från CSN, man kan ta en kurs och inte få godkänt så länge man faktiskt står kvar i kursen. Däremot kan det, som du själv märkt, bli problem med studiestöd under framtida terminer om man inte uppfyllt kraven på studieresultat. Om man som du är 100% säker på att man aldrig kommer söka studiestöd igen så gör ju inte den biten något.
Såvitt jag vet så skriver högskolor i princip aldrig ut någon från en kurs p.g.a. dåliga eller bristande studieresultat. Undantag finns i början av vissa kurser då de har upprop, eller "x-veckorskontroll" en bit in på terminen. Dessa brukar dock bara vara att bocka av.
Så länge du håller koll på om din kurs har några såna krav borde du inte bli utskriven och alltså kunna lyfta CSN under kursens varaktighet.