2023-01-10, 17:20
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Hoppas att det är iom CSNs harveri, men vad fan. Är studerande (och jag kommer vara det ett tag till) och de tycker att jag ska betala av mitt CSN lån nu! Ja jag har skrivit på "sätta ihop två lån" grejen.
Citera
2023-01-10, 18:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Hoppas att det är iom CSNs harveri, men vad fan. Är studerande (och jag kommer vara det ett tag till) och de tycker att jag ska betala av mitt CSN lån nu! Ja jag har skrivit på "sätta ihop två lån" grejen.
Har du studiestöd från CSN nu? Om du har det borde din återbetalning sättas ner till 0 automatiskt. Om du inte har det så kan du ansöka om att betala mindre genom att logga in på Mina sidor på CSNs hemsida.

Om du har det och det ändå inte satts ner till 0 så beror det förmodligen på de tekniska problemen, det står på hemsidan att:
"Just nu är det tekniska problem med ansökan om att slå ihop lån. Vi försöker åtgärda felet så snart som möjligt. Prova gärna att logga in i tjänsten lite senare."

...så om du har slagit ihop lån så låter det som att det är det som är orsaken.
Citera
2023-01-10, 18:36
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Har du studiestöd från CSN nu? Om du har det borde din återbetalning sättas ner till 0 automatiskt. Om du inte har det så kan du ansöka om att betala mindre genom att logga in på Mina sidor på CSNs hemsida.

Om du har det och det ändå inte satts ner till 0 så beror det förmodligen på de tekniska problemen, det står på hemsidan att:
"Just nu är det tekniska problem med ansökan om att slå ihop lån. Vi försöker åtgärda felet så snart som möjligt. Prova gärna att logga in i tjänsten lite senare."

...så om du har slagit ihop lån så låter det som att det är det som är orsaken.

Tack så mycket, var inte helt säker om det berodde på det
Citera
2023-01-11, 13:42
Medlem
För 10 år sedan läste jag en kurs på gymnasienivå, och i våras tänkte jag skola om mig och började läsa en annan, också på gymnasienivå. Dock hade jag bara frågat studievägledaren hos kommunen om det var något hinder att jag ville plugga igen. Absolut inte svarade han, CSN tyckte annat.

Nu före jul när jag skulle söka studiemedel för sista delen av mina studier svarade dom att jag hade slut på veckor (80 för gymnasial nivå), det var ju röven tänkte jag. Då sa en bekant att "sök någon högskolekurs då", sagt och gjort, nu har jag kommit in på, och fått beviljat studiemedel för en fristående kurs på högskolan under våren, för att få ekonomi nog att göra klart gymnasienivåstudierna till ett hantverksyrke jag egentligen vill hålla på med.

Nu mina bryderier, kommer någon någonstans reagera på att jag pluggar 250%? Jag får ju bara studiemedel för högskolekursen.
Hur lite kan jag plugga högskolekursen utan att någon rycker mitt CSN? Jag behöver inte "klara" kursen för jag kommer aldrig att söka studiemedel igen, utan är bara intresserad av att kunna göra klart studierna till mitt hantverksyrke..
Citera
2023-01-11, 14:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genett
För 10 år sedan läste jag en kurs på gymnasienivå, och i våras tänkte jag skola om mig och började läsa en annan, också på gymnasienivå. Dock hade jag bara frågat studievägledaren hos kommunen om det var något hinder att jag ville plugga igen. Absolut inte svarade han, CSN tyckte annat.

Nu före jul när jag skulle söka studiemedel för sista delen av mina studier svarade dom att jag hade slut på veckor (80 för gymnasial nivå), det var ju röven tänkte jag. Då sa en bekant att "sök någon högskolekurs då", sagt och gjort, nu har jag kommit in på, och fått beviljat studiemedel för en fristående kurs på högskolan under våren, för att få ekonomi nog att göra klart gymnasienivåstudierna till ett hantverksyrke jag egentligen vill hålla på med.

Nu mina bryderier, kommer någon någonstans reagera på att jag pluggar 250%? Jag får ju bara studiemedel för högskolekursen.
Hur lite kan jag plugga högskolekursen utan att någon rycker mitt CSN? Jag behöver inte "klara" kursen för jag kommer aldrig att söka studiemedel igen, utan är bara intresserad av att kunna göra klart studierna till mitt hantverksyrke..
CSN bryr sig inte om du läser mer än vad du har studiestöd för.

Så länge du inte blir utskriven från högskolekursen så är det inga problem med återkrav från CSN, man kan ta en kurs och inte få godkänt så länge man faktiskt står kvar i kursen. Däremot kan det, som du själv märkt, bli problem med studiestöd under framtida terminer om man inte uppfyllt kraven på studieresultat. Om man som du är 100% säker på att man aldrig kommer söka studiestöd igen så gör ju inte den biten något.

Såvitt jag vet så skriver högskolor i princip aldrig ut någon från en kurs p.g.a. dåliga eller bristande studieresultat. Undantag finns i början av vissa kurser då de har upprop, eller "x-veckorskontroll" en bit in på terminen. Dessa brukar dock bara vara att bocka av.

Så länge du håller koll på om din kurs har några såna krav borde du inte bli utskriven och alltså kunna lyfta CSN under kursens varaktighet.
Citera
2023-01-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
CSN bryr sig inte om du läser mer än vad du har studiestöd för.

Så länge du inte blir utskriven från högskolekursen så är det inga problem med återkrav från CSN, man kan ta en kurs och inte få godkänt så länge man faktiskt står kvar i kursen. Däremot kan det, som du själv märkt, bli problem med studiestöd under framtida terminer om man inte uppfyllt kraven på studieresultat. Om man som du är 100% säker på att man aldrig kommer söka studiestöd igen så gör ju inte den biten något.

Såvitt jag vet så skriver högskolor i princip aldrig ut någon från en kurs p.g.a. dåliga eller bristande studieresultat. Undantag finns i början av vissa kurser då de har upprop, eller "x-veckorskontroll" en bit in på terminen. Dessa brukar dock bara vara att bocka av.

Så länge du håller koll på om din kurs har några såna krav borde du inte bli utskriven och alltså kunna lyfta CSN under kursens varaktighet.

Gud vad skönt att prata med ett proffs! Tack, jag ska göra mitt bästa för att inte bli utskriven!
Citera
2023-01-16, 13:43
Medlem
Om man idag har lämnat in studieförsäkran idag är det kört?
Citera
2023-01-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Om det är för den här terminen, som började idag, såvida du inte läser nånting som har avvikande terminsstarter, så är det lugnt.

Du hade kunnat lämna den om en månad eller kanske t.o.m. två, framöver och ändå inte missat en krona då CSN betalar ut fyra veckor retroaktivt.
Citera
2023-01-16, 22:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genett
Gud vad skönt att prata med ett proffs! Tack, jag ska göra mitt bästa för att inte bli utskriven!
Tack för de vänliga orden, du hedrar mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Nej, det är ingen fara:
"Efter att du har fått ett beslut om studiemedel från CSN kan du lämna din studieförsäkran. Du kan lämna den tidigast en vecka innan du börjar studera med studiemedel.

Din studieförsäkran måste ha kommit in till CSN senast den sista dagen i perioden som du fått studiemedel för. Om studieförsäkran kommer in för sent upphäver vi beslutet och du har inte längre rätt till studiemedel. Har du särskilda skäl kan CSN ändå betala ut pengarna.
"
(https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-lamnar-jag-min-studieforsakran/studieforsakran.html)
Citera
2023-01-17, 01:01
Medlem
Någon som har ansökt om CSN i mitten av december och fått utbetalning? Väntar och väntar på beslut.. skickade in ansökan den 15e, pluggar 100%. Den 2a januari skickade dom att jag behövde inkomma med kompletterande uppgifter och detta gjorde jag samma dag. Nu har jag fortfarande inte fått något beslut och är livrädd att jag inte får något denna månaden😳 har även ansökt om tilläggslån + bidrag då jag har ett barn. Kan man ringa och snabba på dom eller är det ingen idé att göra?
Förra terminen fick jag beslutet 3 veckor senare.
Citera
2023-01-17, 14:00
Medlem
Nu strular det med CSN igen.
Jag blev antagen till två kurser på folkhögskola i vår.
En kurs löper från 23 januari - 9 juni på 50%
En kurs löper från 30 januari - 14 maj på 25%

Jag sökte således om studiemedel för 75% då jag kommer att läsa på 75% merparten av terminen.
CSN avslog dock den ansökan och beviljade mig bara studiemedel på 50% över hela terminen. Hur formulerar man bäst i sin ansökan att man ska läsa en vecka på 50% först, sedan 15 veckor på 75% och slutligen fyra veckor på 50%?

Känns fullständigt onödigt att läsa en kurs man inte får studiemedel för..
Citera
2023-01-19, 00:41
Medlem
Tommyshelbys avatar
Räknas folkhögskola in i eftergymnasiala kvoten på 240 veckor eller gymnasium på 80 veckor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in