2022-09-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Risken att Ryssland använder kärnvapen först är väldigt stor, jag är till skillnad från dig orolig för både ukrainska soldater och civila. Frågan om total nedrustning är komplicerad men off-topic här.

Kan du ge en procentsiffra på hur stor risken är? Är den 50 procent eller 10 procent?
Citera
2022-09-22, 23:46
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dmitrij Medvedev säger att Ryssland kommer använda strategiska, inte taktiska, kärnvapen för att försvara de områden som Ryssland kommer införliva i Ryssland inom kort:

Strategiska kärnvapen är i regel mycket kraftigare än taktiska, och är bland annat avsedd för att spränga städer.

Ett tomt hot eller menar Ryssland allvar denna gång? Steget till att använda strategiska kärnvapen är stort. Steget till att använda taktiska kärnvapen är mindre.
Löjligt hot.
Ryssland är ett land på 17,1 Miljoner kvadratkilometer, Ukraina 602 tusen, vilket är drygt 28 gånger mindre.
Då skulle alltså Ryssland bomba sig själv och andra åt helvete, för att de inte fick införliva dessa 602 tusen km2?
Citera
2022-09-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Det stämmer inte. USA började pumpa in vapen i Ukraina 4-5 år före krigsutbrottet 2022. Vilket också antagligen var en starkt bidragande orsak till Ryssarnas oro.

$560 million on 12 May 2017 via the 2017 Consolidated Appropriations Act.
$350 million on 12 December 2017 via the 2018 National Defense Authorization Act.
$47 million of lethal weapons, on 1 March 2018.
$250 million of security aid on 12 September 2019.
$250 million of lethal military equipment on 11 June 2020.
$600 million of security aid on 17 June 2020.
90 tons[clarification needed] of lethal military equipment on 22 January 2021.
$125 million of lethal military equipment on 1 March 2021.
$150 million of lethal military equipment on 11 June 2021.
$60 million of lethal military equipment on 1 September 2021

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_foreign_aid_to_Ukraine_during_the_Russo-Ukrainian_War

Då har ju ryssarna get Ukrainarna mycket mer
Citera
2022-09-22, 23:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Ryssarna kan inte ligga ute i fält på vintern. Krävs en jäkla disciplin som knappast uppvisats tidigare iår. Vilka alternativ fanns det i detta läge? Mobilisering var det enda alternativet eftersom de aldrig skulle dra sig tillbaka självmant. När mobiliseringen misslyckas, vad kvarstår då att göra?

Finns bara dåliga val kvar...

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dmitrij Medvedev säger att Ryssland kommer använda strategiska, inte taktiska, kärnvapen för att försvara de områden som Ryssland kommer införliva i Ryssland inom kort:

Strategiska kärnvapen är i regel mycket kraftigare än taktiska, och är bland annat avsedd för att spränga städer.

Ett tomt hot eller menar Ryssland allvar denna gång? Steget till att använda strategiska kärnvapen är stort. Steget till att använda taktiska kärnvapen är mindre.

Jag misstänker att man menar allvar. Jag är rädd för det. Sedan om det är taktiska eller strategiska.., det är det samma. "Draken" är lös då. Kanske strategiskt mot Kiev så att han blir av med Zelensky och ledarskapet, Putin verkar ju ta allt mer detta personligt, och agerar känslomässigt.

Hela detta ryska krig i sju månader ser ut att leda till det. I från första stund har Putin gjort det klart ifrån sin sida, att det är ett alternativ. Att västvärlden trotsar honom månad efter månad.., tror jag att han uppfattar att man ser på honom som en "chicken" ifrån väst.

För det verkar mer och mer, som om allt vett verkar ha flugit ut av skallen på honom. Nästa vecka, efter "folkomröstningarna" så kommer det nog att börja spetsa till sig..
Citera
2022-09-22, 23:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om kärnvapenkrig utbryter, kan hundratals miljoner människor dö bara i Europa. Den konsekvensen tycks mig viktigare än din princip om att inte vika ner sig. Vad är det för bra med din princip? Den låter helt idiotisk. Om den är legitim eller inte verkar helt irrelevant. Där kommer inte finnas en domstol kvar som utdömer straff.
Inget land har sedan 1945 uppnått någonting genom att hota med kärnvapen. Det har varit en välsignelse för världen som har besparats ett nytt världskrig. Du tycks nu ha fått för dig att det vore en god idé att bryta denna princip genom att tillmötesgå Rysslands olika orimliga krav eftersom de kanske skulle kunna tänkas vara galna nog att oprovocerat använda kärnvapen.

Du ser förhoppningsvis problemet med ett sådant agerande. Aggressorn (Ryssland) skulle med säkerhet komma tillbaka med nya krav och hot. Och varför skulle det stoppa där? Kina och Taiwan, Nordkorea och Sydkorea, Indian och Pakistan. Alla dessa konflikter kan ”lösas” genom att motparten backar påmdet sätt såm du föreslår.

Usel idé.
Citera
2022-09-22, 23:51
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Tycker du att alla som är pragmatiska ska vara ogifta och arbetslösa? Med fortsatt börsoro i nåt år till får jag nog fundera på att skaffa mig en arbetsgivare, om jag inte lyckas bra på derivatmarknaderna.

Vi kan stoppa honom om han fortsätter i baltikum. Jag ser inte problemet i den strategin.

Så du tycker att de ska bomba Baltikum också Du det du säger är inte riktigt genomtänkt Men nu förstår jag precis vad du vill att Ukraina ska förlora snabbt och smidigt i egocentrisk perspektiv Vad hände ? Sitter du med osäljbara fonder eller fonder som gått ner på röda siffror
Citera
2022-09-22, 23:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Aaah så dagens troll topic är att försöka skrämma liv i kärnvapen skräcken

Nä du vet sådant får konsekvenser även om Puttefnask börjar . Det finns något som kallas andraslagsförmåga och det betyder att Putte och hans vänner typ kondenseras och de som inte kondenserats kommer att önska att de gjort det Inget märkligt ? Även om Putte vill dö så kan jag garantera att de andra inte vill det

Risken är ju att Putin gamblar med att komma undan med användning av taktiska kärnvapen. Jag är inte oroad av att de skjuter kärnvapen mot oss eller USA. Därför är andraslagsförmåga irrelevant.

Jag har sett väldigt lite i rysk opinion som klagat hittills över kärnvapenhot.

Löjligt att snacka om troll. Du är kanske själv ett troll?
Citera
2022-09-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag visade en kort video om att det inte var Ukraina som sprängde i Donetsk. Här Kommer vidare bevis att det var DNR själva. De sköt kort. Jag har själv varit med om det omvända att svenskt artilleri höll på sänka en segelbåt av misstag på en övning.

https://www.youtube.com/watch?v=EoyNGHkjeyM

Visar att ryssarna försöker lura folk.

Logiken visar också att Ukraina inte skulle artilleri-beskjuta civila mål med avsikt med tanke på nackdelarna det medför.
Citera
2022-09-22, 23:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Så du tycker att de ska bomba Baltikum också Du det du säger är inte riktigt genomtänkt

Läs igen. Och håll dig till topic.
Citera
2022-09-22, 23:53
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Hörde Bert Sundström på SVT säga att Kreml, med Putin i spetsen, fortfarande är helt orubbade i sitt maktutövande. De små protester som brutit ut pga mobiliseringen är mer eller mindre ofarliga och de kommer slås ned med kraft och kvävas i sin linda.

Vad behöver hända?…eller finns det något som kan hända som får maktstrukturen att börja rämna?

Man skall nog inte vänta sig att ryssarna kommer göra sig av med Putin & Co i första taget. Jag tror inte att någon yrkesstrateg i väst räknar med ett sådant scenario faktiskt.

Däremot ser man ju redan nu vissa tecken på att småländer i Rysslands geopolitiska intressesfär är nyfikna på att testa vattnet, om än försiktigt. Ett gradvis söndervittrande av Putins s.k. ”maktvektoral”, parallellt med att halvt allierade länder som Kina och Indien börjar tänka på refrängen, är nog en mer sannolik väg till att desarmera Ryssland de närmsta åren.

Sen slutar Ryssland så klart inte att vara en fara även om detta skulle ske, men man får komma ihåg att även Nordkorea utgör en fara. Ändå ligger vi inte sömnlösa om nätterna och funderar på vad Kim Jong-Un skall hitta på, för han har inte det politiska kapitalet som krävs för att utgöra en verkligt storskalig fara. Putin hade (och har) sådant kapital, men sedan i februari verkar han ha gått all in på att förstöra det.
Citera
2022-09-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Logiken visar också att Ukraina inte skulle artilleri-beskjuta civila mål med avsikt med tanke på nackdelarna det medför.

Har du sett videon? Han tar även upp den aspekten.
Citera
2022-09-22, 23:56
Medlem
raskenss avatar
Ryska myndigheter i ockuperade Krym söker upp pro-ryssar med z-symboler i deras sociala konton för värvning.

Plötsligt försvinner alla dessa symboler.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1573033752141471745?t=mmXVe9vV25P3NIyH2Y85-g&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in