2022-09-22, 23:26
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Funderat lite på hur de som mobiliseras kommer att förbandsättas.
De borde få utbildning i minst tre månader och fullgott material.
Jag tror att de får utbildning i max en vecka innan de skickas ut i kriget.
De kommer i första hand fylla de hål som finns i förbanden, tanken är nog att de skall läras sig från de som finns på plats.
De kommer att få usel utrustning, bra befintlig saknas och tillverkning av ny går i krypfart, eller ligger stilla.
Några kommer kanske klara sig, kunna plocka på sig grejer från döda kamrater och lära sig hur man får en chans att överleva, andra kommer inte vara lika lyckliga.
Det kommer att bli en jävla slakt.

https://www.youtube.com/watch?v=8DB1G83wSeg

Edit verkar som att Snapcount har liknande tankar.

Jag gjorde min VPL/GU vid ett arméförband som inte bara skulle kunna överleva utan verka under svåra vinterförhållanden. Allt, precis allt som du gör blir 10x mer komplicerat i kylan, snön och mörkret jämfört barmark och plusgrader.

Hur det kommer att sluta för den här Ryska kanonmaten om de skeppas till skyttegravarna mitt i vintern är lätt att tänka sig.
Senast redigerad av DaEzz 2022-09-22 kl. 23:29.
Citera
2022-09-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Några små rättelser:
USA och väst sålde inga vapen till Ukraina före mars 2022.
Väst började ge den ukrainska militären hjälp med viss utbildning EFTER annekteringen av Krim i februari 2014.

Det stämmer inte. USA började pumpa in vapen i Ukraina 4-5 år före krigsutbrottet 2022. Vilket också antagligen var en starkt bidragande orsak till Ryssarnas oro.

$560 million on 12 May 2017 via the 2017 Consolidated Appropriations Act.
$350 million on 12 December 2017 via the 2018 National Defense Authorization Act.
$47 million of lethal weapons, on 1 March 2018.
$250 million of security aid on 12 September 2019.
$250 million of lethal military equipment on 11 June 2020.
$600 million of security aid on 17 June 2020.
90 tons[clarification needed] of lethal military equipment on 22 January 2021.
$125 million of lethal military equipment on 1 March 2021.
$150 million of lethal military equipment on 11 June 2021.
$60 million of lethal military equipment on 1 September 2021

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_foreign_aid_to_Ukraine_during_the_Russo-Ukrainian_War
Senast redigerad av HappyUW 2022-09-22 kl. 23:32.
Citera
2022-09-22, 23:27
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Risken att Ryssland använder kärnvapen först är väldigt stor, jag är till skillnad från dig orolig för både ukrainska soldater och civila. Frågan om total nedrustning är komplicerad men off-topic här.

Risken att NÅN använder kärnvapen är tack och lov liten. Men det är såklart en skrämmande tanke.

Frågan om total nedrustning är inte alls komplicerad. Den är ytterst enkel.
Citera
2022-09-22, 23:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Sånt här oroar mig extremt mycket:

"The #European Commission is discussing with the #EU countries the possibility of issuing visas to citizens of the #Russian Federation for humanitarian reasons in connection with the announcement of mobilization."

Det här är livsfarligt. EU bör inte släppa in några ryssar öht, oavsett anledning.
Det här sånt här som sedan ger Federation Z förvrängda idéer om att de behöver kliva in i andra länder och "rädda alla ryssar". Sånt skit och elände vi ser idag.

Håll bort samtliga ryssar från EU.

Vet inte om jag håller med. Vi vill ju inte ha det som i Ryssland. Vi slåss bl a för våra västerländska värderingar, där humanism ingår.

Om det finns ryssar som försöker fly för att slippa bli soldater i ett dödsdömt krig, tycker jag vi kan ge dem fristad här.
Citera
2022-09-22, 23:32
Moderator
-Info-s avatar
Dmitrij Medvedev säger att Ryssland kommer använda strategiska, inte taktiska, kärnvapen för att försvara de områden som Ryssland kommer införliva i Ryssland inom kort:

Citat:
Dmitrij Medvedev säger sig vara övertygad om att de folkomröstningar som planeras resulterar i att de ockuperade delarna av Luhansk, Donetsk, Zaporizjzja och Cherson inkorporeras i Ryssland.

– Rysslands väpnade styrkor kommer att stärka försvaret av de nyanslutna territorierna. Ryssland har gjort klart att inte bara dess mobiliseringsförmåga kommer att användas vid ett sådant försvar, utan också alla ryska vapen, inklusive strategiska kärnvapen och vapen baserade på nya system, säger Medvedev, enligt bland andra den ryska nyhetsbyrån Interfax.

https://www.hbl.fi/artikel/b6096d9b-e5d4-49aa-8c25-52d5aa45ac52
Citat:
Former Russian president Dmitry Medvedev said on Thursday that any weapons in Moscow's arsenal, including strategic nuclear weapons, could be used to defend territories incorporated in Russia from Ukraine.

https://www.reuters.com/world/europe/russias-medvedev-strategic-nuclear-weapons-can-be-used-defend-new-regions-2022-09-22/

Strategiska kärnvapen är i regel mycket kraftigare än taktiska, och är bland annat avsedd för att spränga städer.

Ett tomt hot eller menar Ryssland allvar denna gång? Steget till att använda strategiska kärnvapen är stort. Steget till att använda taktiska kärnvapen är mindre.
Citera
2022-09-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Det stämmer inte. USA började pumpa in vapen i Ukraina 4-5 år före krigsutbrottet 2022.

Kackerlackan Putler invaderade ukrainska Krim redan år 2014, och har illegalt ockuperat den ukrainska halvön sedan dess.

Är inte det självklart att Ukraina behöver vapen, för att skära bort cancertumören, bestående av ryska ockupationssoldater, ur sitt land?
Citera
2022-09-22, 23:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Vi ska välja hur vi vill agera. Agerandet får en konsekvens. Naturligtvis gör vi olika saker baserat på vad vi tror att motparten kommer välja att svara med. Och så bedömer vi om vi vill ta den konsekvensen.

Så du köpslår om allt och ger efter om allt Trevligt vet din fru och dina barn om dina " pragmatiska " drag och att du utan tvekan slänger dom under bussen för att klara dig själv ? Vet din arbetsgivare och dina grannar också om den tvivelaktiga moral du uppvisar ?

Det finns absolut inget " vi " i ditt raljerande .

För att kunna använda ordet " vi " krävs ett konsensus eller iaf något som påminner om det !

Du är rätt naiv om du tror att Ryssland följer " dina " spelregler ! Putin fick inga konsekvenser för Krim och nu fortsätter han . Vart tror du han slutar den där lilla sjuka mannen som drömmer om att bygga imperium?
Citera
2022-09-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dmitrij Medvedev säger att Ryssland kommer använda strategiska, inte taktiska, kärnvapen för att försvara de områden som Ryssland kommer införliva i Ryssland inom kort:

Strategiska kärnvapen är i regel mycket kraftigare än taktiska, och är bland annat avsedd för att spränga städer.

Ett tomt hot eller menar Ryssland allvar denna gång? Steget till att använda strategiska kärnvapen är stort. Steget till att använda taktiska kärnvapen är mindre.

Hahaha Varför bry sig om folkomröstningar, när han ändå vill spränga bort hela städer? Spräng bort städerna först, så behövs inga folkomröstningar? Kreml är värre än ett sinnessjukhus.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2022-09-22 kl. 23:41.
Citera
2022-09-22, 23:41
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:

Att ryssar är ett jävla pack är uppenbart, sämre än kackerlackor.
Frågan är om de är så pass korkade. Använder ryssar kärnvapen kommer Ukraina att förses med kärnvapen. Frågan är om kackerlacksfolket vill se sin huvudstad förvandlad till nukleärt grus eller inte. Jag har lite hopp för mänskligheten, så korkade kan kackerlackorna inte vara.
Senast redigerad av Jr.Soprano 2022-09-22 kl. 23:44.
Citera
2022-09-22, 23:43
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Så du köpslår om allt och ger efter om allt Trevligt vet din fru och dina barn om dina " pragmatiska " drag och att du utan tvekan slänger dom under bussen för att klara dig själv ? Vet din arbetsgivare och dina grannar också om den tvivelaktiga moral du uppvisar ?

Det finns absolut inget " vi " i ditt raljerande .

För att kunna använda ordet " vi " krävs ett konsensus eller iaf något som påminner om det !

Du är rätt naiv om du tror att Ryssland följer " dina " spelregler ! Putin fick inga konsekvenser för Krim och nu fortsätter han . Vart tror du han slutar den där lilla sjuka mannen som drömmer om att bygga imperium?

Tycker du att alla som är pragmatiska ska vara ogifta och arbetslösa? Med fortsatt börsoro i nåt år till får jag nog fundera på att skaffa mig en arbetsgivare, om jag inte lyckas bra på derivatmarknaderna.

Vi kan stoppa honom om han fortsätter i baltikum. Jag ser inte problemet i den strategin.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Vad gäller alla dessa hot om kärnvapen från Ryssland och Putins regim så finns bara två sätt att se på det.

1: Putin och hans regim är rationella, och är de rationella så vet de att en utväxling av strategiska kärnvapen innebär med 100% säkerhet att de själva, deras familjer och hela Ryssland utplånas.

2: Putin och hans regim är inte rationella, och är de inte rationella så kan vi inte påverka dem oavsett hur och vad vi gör - eftersom ingen kan förutsäga vad som i slutändan triggar paranoida galningar.

Oavsett vilket av alternativen som stämmer finns alltså inga skäl att vika från den inslagna vägen, eftersom den bevisligen ger resultat.
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Risken att Ryssland använder kärnvapen först är väldigt stor, jag är till skillnad från dig orolig för både ukrainska soldater och civila. Frågan om total nedrustning är komplicerad men off-topic här.

Aaah så dagens troll topic är att försöka skrämma liv i kärnvapen skräcken

Nä du vet sådant får konsekvenser även om Puttefnask börjar . Det finns något som kallas andraslagsförmåga och det betyder att Putte och hans vänner typ kondenseras och de som inte kondenserats kommer att önska att de gjort det Inget märkligt ? Även om Putte vill dö så kan jag garantera att de andra inte vill det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in