2022-09-22, 23:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Som när Ryssland första gången ensam besegrade nazisterna, därför firar Ryssarna den minnesdagen, när nato är besegrade kommer alla fira befrielsen och de döda hyllas.

Du glömde det lilla faktumet att väst finansierade hela kalaset och försåg ryssarna med material så de kunde "vinna" sin del av kriget. Aja, fakta är bara skit ändå.
Citera
2022-09-22, 23:11
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om kärnvapenkrig utbryter, kan hundratals miljoner människor dö bara i Europa. Den konsekvensen tycks mig viktigare än din princip om att inte vika ner sig. Vad är det för bra med din princip? Den låter helt idiotisk. Om den är legitim eller inte verkar helt irrelevant. Där kommer inte finnas en domstol kvar som utdömer straff.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Dessa 300.000 kommer ju att börja komma in när snön börjar falla, om de har tur att få någon form av träning..

Och om de har ännu större tur, kommer de att få passliga kläder och utrustning för säsongen.., har de "13 rätt" på stryktipset-tur så får de ett vettigt befäl som bryr sig om dom och har en smula kompetens. Totalt krävs det "7 rätt" på lotto-tur för att samtliga grejer skall flyta åt rätt håll. Och då tar jag inte ens med vad ukrainarna kan finna på (stridsvana), för att sätta för käppar i hjulet.

De är så dömda, som det bara går att bli.

Ryssarna kan inte ligga ute i fält på vintern. Krävs en jäkla disciplin som knappast uppvisats tidigare iår. Vilka alternativ fanns det i detta läge? Mobilisering var det enda alternativet eftersom de aldrig skulle dra sig tillbaka självmant. När mobiliseringen misslyckas, vad kvarstår då att göra?
Citera
2022-09-22, 23:12
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det där är Rysslands val Du kan inte lägga Rysslands ansvar och skyldigheter på någon annan .

Vi ska välja hur vi vill agera. Agerandet får en konsekvens. Naturligtvis gör vi olika saker baserat på vad vi tror att motparten kommer välja att svara med. Och så bedömer vi om vi vill ta den konsekvensen.
Citera
2022-09-22, 23:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Korkat påstående. NATO borde gå in som stridande part i Ukraina, och då hade kriget kunnat avslutas på några veckor.

NATO in i Ukraina NU!

Ukraina kan be NATO om hjälp att försvara Kiev och vänstra fronten, sen kan de sätta in allt de har mot ryssen, det hade fungerat. Det blir inte vackert men för ryssen är det game over. Frågan är vad som kommer sen? Ger ryssen upp?
Citera
2022-09-22, 23:16
Medlem
raskenss avatar
Så underbartat se. Förrådspersonal som spöar skiten ur ryssen. Det är verkligen ingen brist på fighting spirit.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1572970811408924672?t=oIURf1Nq0tpbH6vYXWCl-w&s=19
Citera
2022-09-22, 23:17
Medlem
Det är ren eufori att se Lavrovs och Putins stress och desperation i sina tal när dom alltmer inser att deras land dras djupare ner i misärens avgrund för varje dag. Vackert att se.
Citera
2022-09-22, 23:17
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om kärnvapenkrig utbryter, kan hundratals miljoner människor dö bara i Europa. Den konsekvensen tycks mig viktigare än din princip om att inte vika ner sig. Vad är det för bra med din princip? Den låter helt idiotisk. Om den är legitim eller inte verkar helt irrelevant. Där kommer inte finnas en domstol kvar som utdömer straff.

Jag är inte mer orolig att Ryssland kommer använda kärnvapen än att nåt annat land kommer göra det. Jag är för total nedrustning av alla kärnvapen och anser att man är dum i huvudet om man inte håller med mig i denna fråga.
Citera
2022-09-22, 23:18
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, och sen döda flera miljoner "kolloboratörer" i östra ukraina. Befria dom från livet. Man börjar fatta hur rwanda och liknande går till.
"Hutu är onda", "nej tutsierna startade allt, dom förstår bara våld, döda dom alla"

Så är det. I kombination med att vägra utveckla sina egna filosofiska principer.
Citera
2022-09-22, 23:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man ska ALDRIG vika ner sig om man blir attackerad. Det enda våld som är legitimt är försvarsvåld. Rätten är på vår sida och Ryssland ska lämna tillbaka varje kvadratcentimeter de stulit.
Estlands statsminister Kaja Kallas vet att man inte skall låta sig luras sv att gå orimliga Sovjet-ryska krav till mötes:
https://twitter.com/overdryven/status/1525916446307635200?s=46&t=rIcNJWjE5NzuLqv6iNDoqQ

I det här fallet är det ganska enkelt att se vilka orimliga krav Kreml kommer att öppna med eftersom Kremls megafoner tryckt ut det budskapet vecka ut och vecka in. Jag kommer inte att upprepa dem alla här, men det innefattar inte bara annektering utan också krav på styret i Ukraina. Självklart skall inte Ukraina ens diskutera med dessa krav som utgångspunkt utan det är väsentligt bättre att låta kriget ha sin gång.
Citera
2022-09-22, 23:19
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, och sen döda flera miljoner "kolloboratörer" i östra ukraina. Befria dom från livet. Man börjar fatta hur rwanda och liknande går till.
"Hutu är onda", "nej tutsierna startade allt, dom förstår bara våld, döda dom alla"

Om Ryssland lämnar Ukrainsk mark anser jag att INGEN mer behöver sätta livet till. Enkelt.
Citera
2022-09-22, 23:20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Själv har jag lite lurat på.., i USA så finns det ju "25th amendment". Där presidenten kan tvingas att avgå pga hälsoskäl, mentala som fysiska..

Vet någon om det finns något liknande i den ryska lagstiftningen ? Kan duman avsätta Putin ?

Jag misstänker det i praktiken inte existerar nån lag längre på den höga nivån. Putin ÄR lagen de facto

Statsapparaten fungerar operativt bara på lägre nivå för vanligt folk och lägre tjäntemän.
Citera
2022-09-22, 23:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är inte mer orolig att Ryssland kommer använda kärnvapen än att nåt annat land kommer göra det. Jag är för total nedrustning av alla kärnvapen och anser att man är dum i huvudet om man inte håller med mig i denna fråga.

Risken att Ryssland använder kärnvapen först är väldigt stor, jag är till skillnad från dig orolig för både ukrainska soldater och civila. Frågan om total nedrustning är komplicerad men off-topic här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in