2022-09-22, 22:00
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Nu gäller det iofs en månadskostnad på 24 000 kr exkl. el för 40 kvm á 100 000 kr/kvm.

37 000 kr i nettolön blir till 13 000 kr efter betalning för boendet. Attraktivt. Det är nog många som är sugna på att hoppa på! Tänker att en person med 50 k i lön hade hoppats på mer över? Om inte så har ni rätt, då är priserna korrekt prissatta idag!

Räknar du amortering som en kostnad? Det är fel.
Citera
2022-09-22, 22:14
Medlem
kato85s avatar
Skulle vara intressant att höra vad nyliberalen
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
.
har att säga om dagens situation, han som förespråkar marknadshyror och laizzes faire om allt och alla.
Citera
2022-09-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut

Pengar ut är pengar ut. Det är mindre kvar att konsumera för. Amorterar du kan du inte tanka bilen eller köpa mat.
Citera
2022-09-22, 22:25
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Pengar ut är pengar ut. Det är mindre kvar att konsumera för. Amorterar du kan du inte tanka bilen eller köpa mat.

Ditt exempel när ett hushåll inte har råd att betala mat pga amortering uppstår bara i extrema fall. Banken gör ju en kalkyl på 7% ränta. Men detta har inget med vår diskussion att göra.

Det du amorterar behåller du iom att din skuld minskar. Du kan se det som ett annat konto. Du kan tom göra uttag från detta konto genom att utöka ditt befintliga lån.

Personligen ser jag amortering som sparande till nästa bostad. Dessutom minskar det ens räntekostnader. Har du 3% ränta på bolånet är det ju ett mycket bättre sparande än ett sparkonto med 1% ränta.

Det du betalar i ränta däremot överförs till banken.
Citera
2022-09-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ditt exempel när ett hushåll inte har råd att betala mat pga amortering uppstår bara i extrema fall. Banken gör ju en kalkyl på 7% ränta. Men detta har inget med vår diskussion att göra.

Det du amorterar behåller du iom att din skuld minskar. Du kan se det som ett annat konto. Du kan tom göra uttag från detta konto genom att utöka ditt befintliga lån.

Personligen ser jag amortering som sparande till nästa bostad. Dessutom minskar det ens räntekostnader. Har du 3% ränta på bolånet är det ju ett mycket bättre sparande än ett sparkonto med 1% ränta.

I teorin är det som du säger. Men i praktiken så funkar det inte så. Folk skiter i 7% KALP och hämtar ut både leasingbilar och pooler på huset, varför amortera när man kan konsumera? Har du inte märkt att var och varannan bil just nu är en sprillans ny elbil eller bensinbil av dyrare märke? Svenskar är inte ett rikt folk, vi har bara levt över våra medel i många år nu och det är dags att betala tillbaka.
Citera
2022-09-22, 22:29
Medlem
cozaazys avatar
Citat:

Tack, tur att du såg det!

Försöker skriva månadsbetalning men missar det ibland. Ordet ligger inte rätt på tungan.

Som blekmyr skriver, det är pengar ut (återbetalning av lån).

Om jag lånar dig 100 kr och du betalar mig 3 kr i ränta och 100 kr i amortering. Så är det återbetalning av ditt lån till mig. Kan tillsyns kännas mer som en kostnad än sparande.

Men myndigheterna och bankerna har snyggt gjutit in hos allmänheten att det är ett sparande.
Citera
2022-09-22, 22:33
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Tack, tur att du såg det!

Försöker skriva månadsbetalning men missar det ibland. Ordet ligger inte rätt på tungan.

Som blekmyr skriver, det är pengar ut (återbetalning av lån).

Om jag lånar dig 100 kr och du betalar mig 3 kr i ränta och 100 kr i amortering. Så är det återbetalning av ditt lån till mig. Kan tillsyns kännas mer som en kostnad än sparande.

Men myndigheterna och bankerna har snyggt gjutit in hos allmänheten att det är ett sparande.

Ok, så du skulle inte ha något emot om banken tog din amortering? Det är ju samma sak för dig.
Citera
2022-09-22, 22:34
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att du säljer din fitta billigare till utlänningar må va hant. Alla härliga Bajengrabbar betalar en krona medan tyskjävlarna bara betalar hälften. <not Fair

Vad har du nu tagit för kul pulver?
Citera
2022-09-22, 22:35
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
I teorin är det som du säger. Men i praktiken så funkar det inte så. Folk skiter i 7% KALP och hämtar ut både leasingbilar och pooler på huset, varför amortera när man kan konsumera? Har du inte märkt att var och varannan bil just nu är en sprillans ny elbil eller bensinbil av dyrare märke? Svenskar är inte ett rikt folk, vi har bara levt över våra medel i många år nu och det är dags att betala tillbaka.

Vi diskuterar om amortering är en kostnad eller en utgift. Vad har detta med diskussionen att göra?
Citera
2022-09-22, 22:38
Medlem
Citat:

Så om du köper en villa för 10 MSEK och sedan amorterar alla lån och sedan säljer villan för 1 MSEK.

Hur har det inte varit en kostnad?
Citera
2022-09-22, 22:47
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ok, så du skulle inte ha något emot om banken tog din amortering? Det är ju samma sak för dig.

Vad tror du själv?
Citera
2022-09-22, 23:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vi har ingen aning vilket scenario de baserar det på, men det verkar inte vara speciellt mycket doom & gloom över det i alla fall. De kan inte förutsäga någonting med exakthet, inte vi heller.

Riksbankens igelkott har vi känt till hur länge som helst, ja. Men Konjunkturinstitutets track record har jag aldrig hört något illa om och bankerna själva gör ju oberoende prognoser som pekar på max 8% mot slutet av nästa år. https://fastighetstidningen.se/seb-sanker-sina-konjunkturprognoser-pa-bred-front-nolltillvaxt-i-sverige-nasta-ar/

Citat:
Arbetslösheten väntas vända upp i höst och nå cirka 8 procent mot slutet av nästa år.

Till skillnad mot Riksbanken brukar de inte ha fel med en faktor 2x vad jag vet

Citat:
Men utgår man från worst case, vilket verkar vara tidens melodi där vi går från den ena extrema till det andra

Ja, det är liksom det jag föredrar att inte göra. Automatiskt dras med i förskocken. Jag tror att verkligheten hamnar någonstans mitt emellan björnar och tjurar, som vanligt.

Citat:
Jag skulle inte förvånas av en arbetslöshet på 15-20%.

Nu tar vi det lilla lugna. Arbetslösheten var knappt över 10% säsongsrensat under finanskrisen

Visst, om Taiwan invaderas då kan vad fan som helst hända... Men annars, inte en chans.

Citat:
En enkel runvandring i verkligheten räcker även för att snabbt se hur mycket det byggs.

Dock inte småhus. Det är en sak som är säker. Och småhus är slutstationen för de flesta i sina "bostadskarriärer".
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-09-22 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in