Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
Vi har ingen aning vilket scenario de baserar det på, men det verkar inte vara speciellt mycket doom & gloom över det i alla fall. De kan inte förutsäga någonting med exakthet, inte vi heller.
Riksbankens igelkott har vi känt till hur länge som helst, ja. Men Konjunkturinstitutets track record har jag aldrig hört något illa om och bankerna själva gör ju oberoende prognoser som pekar på max 8% mot slutet av nästa år.
https://fastighetstidningen.se/seb-sanker-sina-konjunkturprognoser-pa-bred-front-nolltillvaxt-i-sverige-nasta-ar/
Citat:
Arbetslösheten väntas vända upp i höst och nå cirka 8 procent mot slutet av nästa år.
Till skillnad mot Riksbanken brukar de inte ha fel med en faktor
2x vad jag vet
Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
Men utgår man från worst case, vilket verkar vara tidens melodi där vi går från den ena extrema till det andra
Ja, det är liksom det jag föredrar att
inte göra.

Automatiskt dras med i förskocken. Jag tror att verkligheten hamnar någonstans mitt emellan björnar och tjurar, som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
Jag skulle inte förvånas av en arbetslöshet på 15-20%.
Nu tar vi det lilla lugna. Arbetslösheten var knappt över 10% säsongsrensat under finanskrisen
Visst, om Taiwan invaderas då kan vad fan som helst hända... Men annars, inte en chans.
Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
En enkel runvandring i verkligheten räcker även för att snabbt se hur mycket det byggs.
Dock
inte småhus. Det är en sak som är säker. Och småhus är slutstationen för de flesta i sina "bostadskarriärer".