Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Enligt en före detta rysk premiärminister så var Putins plan att invadera Baltländerna efter Ukraina.
Det verkar lite långsökt att tro något sånt, men Ryssland har alltid haft behov och har fortfarande behov av en buffertzon mot väst, och om NATO inte hade gått totally apeshit i fruktan för Rysslands kärnvapen så hade det blivit en säger för Putin.
Baltländerna tror jag bara att han hade gett sig på om han sett NATO och EU splittras. Att rusa huvudstupa in i artikel 5 tror jag aldrig att han hade vågat. Nästa steg hade förmodligen blivit Moldavien (vilket ju framgick av Lukasjenkos berömda karta) och därefter kanske han även hade försökt få till en formell annektering av Vitryssland. Sedan tror jag att nästa anhalt varit Georgien.
Jag tror personligen att han till stor del drivs av den uppfattning som han gav uttryck för i sin essä förra sommaren, om en enad storrysk folknation där Ukraina och Vitryssland ingår. Han har även jämfört Rysslands (eller kanske främst hans eget) agerande med Peter den Stores gärningar. Jag menar inte att han
enbart drivs av den här implicit messianska uppfattningen om sin egen roll i Rysslands historia, men jag tror att det är en tung faktor i hans politiska ambitioner. Sen drivs han nog även av rädsla, girighet, makthunger, revanschlusta efter det kyliga mottagandet från västvärlden i början av sin presidentkarriär etc. För tillfället kanske mest av stress och rädsla.
Att han saknar en buffertzon mot NATO har jag lite svårt att tro. NATO har gränsat till Ryssland under hela hans liv och med dagens interkontinentala vapen är det egentligen ointressant hur landsgränserna går om ett totalt utrotningskrig skulle utbryta. Däremot känner han sig nog trängd av NATO ur ett geopolitiskt perspektiv. Det hindrar honom att följa sina ambitioner i andra delar av världen när en så utbredd försvarsallians teoretiskt sett alltid kan ingripa.
Nåväl, detta är bara vad jag tror efter att ha följt nyheterna om honom och gottat mig med diverse analyser i ett par år. Vad som egentligen rör sig i hans huvud kan ingen av oss veta.