Det här är riktigt intressant:
Citat:
Finlands statsminister Sanna Marin meddelade på torsdagen att hon vill stoppa den ryska turismen till landet.
Efter beskedet från Rysslands president Vladimir Putin om ”delvis mobilisering” har antalet ryssar som försöker ta sig ut från Ryssland via den finsk-ryska gränsen ökat.
Det är dock oklart hur ett stopp ska gå till, rapporterar Yle.
– Turismen och det ryska genomresandet måste upphöra. Det är svårare eftersom det handlar om Schengen-visum, säger Sanna Marin på en presskonferens.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/marin-vill-stoppa-ryska-turismen
Det här är absolut vanligaste vägen för ryssar att ta sig in och ut till/från västEuropa i nuläget.. Går flera bussar t ex LuxExpress (Helsingfors flygplats) fram o tillbaka, förutom mera privata initiativ. Stänger Finland gränsen så blir det enorma problem komma in och ur Ryssland på ett lättare sätt än flyg. Vill inte ens tänka på vilka enorma köer det måste ha varit senaste dagarna, framförallt från St Petersburg regionen.
Tror Finland tvekar för de vill inte reta upp Putin. Samtidigt som ryssar turistar och jobbar i Finland. Men skulle nog säga att ingen ryss boende i väst vågar resa in nu i Ryssland. Vilket givetvis skapar ett ännu starkare tryck på Putin. Kan t o m vara Putte som stänger gränsen. Skulle säga att bara för 3-4 veckor sedan så reste många utlandsboende ryssar in denna väg. Men tippar detta resande minskat 95% i närtid. Putin har nu genom sitt agerande valt att indirekt isolera många ryssar från sina närmaste. Det kommer inte sluta väl..