2022-09-22, 18:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det inte att argumentera för något genom att helt sonika be den andra läsa massa olika artiklar. Jag försökt lite subtilt klargöra detta för dig genom att länka massa artiklar tillbaka till dig, men det verkar som att poängen flög över huvudet.

Hade du något argument så kan du lägga fram det själv, sedan kan du backa upp dina argument genom att länka till artiklarna. Det är så det fungerar när man argumenterar.

Om du läser och bemöter det som jag själv skrev i det länkade inlägget så skulle det räcka långt.
2022-09-22, 19:43
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Konstigt. Nyss sa du ju så här:

Och så här:

Men kan du berätta hur ännu fler lager löser fundamentala matematiska hinder? Förutom om vi centraliserar alltihop.
Jag ser inget som inte är kompatibelt med varandra. I vanlig ordning har du en tokig idé som du försöker formulera genom att länka till citat/källor men är helt oförmögen att formulera ett argument själv.

Citat:
Om du läser och bemöter det som jag själv skrev i det länkade inlägget så skulle det räcka långt.
Vad ska bemötas? Klarar du av att formulera något argument?

Eller ses vi vid nästa halmstrå? Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag? Tack för att du håller diskussionen igång. När du var bannad var det betydligt svalare i tråden. Förvisso endast sakligheter men inget som engagerade.
2022-09-22, 20:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Kan du sluta tramsa och tala ur skägget? Kom med ett argument eller var tyst.
Jag förstår inte. Varför slösar du folks tid? Det står klart och tydligt i inlägget du svarade på.

En tredje gång då:
Citat:
Utöver de praktiska problemen, som skribenten ffffuuuu har varit inne på (och som ni inte har besvarat), så finns fundamentala problem som alla som sysslat med datavetenskap (dvs varken Stopp.Belagg, Leaston eller Papper1512) förstår är olösbara. Att hitta en route för en betalning inom LN, såvida det faktiskt är decentraliserat i rimlig mån, kommer vara ett (något modifierat) traveling salesman problem. Det är bevisat att problemet är np-hard vilket gör det omöjligt att lösa inom en rimlig beräkningstid och detta kommer vara en omöjlig spärr att ta sig förbi så fort nätverket växer till någon väsentlig storlek.

Alternativet är att nätverket inte är ett nätverk utan att alla betalningar går via en eller ett par enstaka mega-noder, men då uppstår frågan varför vi ska återuppfinna Paypal.

Har du någon kommentar till detta?
2022-09-22, 20:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Läser du överhuvudtaget inlägg som du svarar på?
Tyvärr, det fanns inget riktigt argument utan bara massa ordbajs. Om det finns ett argument där någonstans så får du vara betydligt tydligare när du läger fram argumentet.

Och även om det finns något i det du försöker förmedla (jag gissar att du själv inte förstår det), så behöver du även bevisa att det är ett olösligt problem.

Jag menar, det du försöker förmedla kanske är lika "olösligt" som skalningen var på Bitcoin, något som man nu löst genom Lightning.
OM Lightning stöter problem vid 1M noder så som du pratar om (men jag tvivlar på men det är skitsamma) så är det dels långt fram i tiden (18 00 0st nu). Vidare finns det INGET som säger att man inte kan arbeta förbi detta problem på något sätt, tex genom en 3:e lagers lösning så som Papper1512 redan berättat för dig, eller något helt annat.

Nu gjorde jag detta tydligare för dig än vad du förtjänade. Förväntar mig inte att du plötsligt skulle bli tydlig i vad du försöker förmedla.
2022-09-22, 20:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Tyvärr, det fanns inget riktigt argument utan bara massa ordbajs.
Tvärtom var det inget ordbajs utan extremt konkret beskrivet, men du verkar tycka att alla ämnen du inte behärskar är ordbajs.

Citat:
OM Lightning stöter problem vid 1M noder som du pratar om så är det dels långt fram i tiden (18 00 0st nu), men vidare finns det INGET som säger att man inte kan arbeta förbi detta problem på något sätt, tex genom en 3:e lagers lösning så som Papper1512 redan berättat för dig, eller något helt annat.
Jo, hela den samlade datavetenskapen säger det faktiskt. P=NP är ett ytterst välstuderat problem.

Kan du berätta vad detta tredje lager skulle vara för något?
2022-09-22, 20:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tvärtom var det inget ordbajs utan extremt konkret beskrivet, men du verkar tycka att alla ämnen du inte behärskar är ordbajs.
Ärligt talat så tyckte jag det lät som att du googlat på typ "problems with Lightning" och sedan direktöversatt en text du egentligen inte förstod.

Du behöver inte kommentera detta, utan jag ville bara förmedla vad jag tror...
2022-09-22, 20:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kan du berätta vad detta tredje lager skulle vara för något?
Vänta nu. Du vill att jag skall bevisa att ditt olösliga framtida problem, som du inte lyckats beskriva, går att lösa?
2022-09-22, 20:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ärligt talat så tyckte jag det lät som att du googlat på typ "problems with Lightning" och sedan direktöversatt en text du egentligen inte förstod.

Du behöver inte kommentera detta, utan jag ville bara förmedla vad jag tror...

Du menar att du hoppades att så var fallet?
2022-09-22, 20:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vänta nu. Du vill att jag skall bevisa att ditt olösliga framtida problem, som du inte lyckats beskriva, går att lösa?
Ja, hävdar du att man kan beräkna routes i LN med en lägre komplexitet än exponentiell sådan, så är det ganska revolutionerande.
2022-09-22, 20:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, hävdar du att man kan beräkna routes i LN med en lägre komplexitet än exponentiell sådan, så är det ganska revolutionerande.
Hävdade jag någonting om huruvida man kan eller inte kan "beräkna routes i LN med lägre komplexitet än exponentiell sådan"?

Jag tror faktiskt inte att jag sade något om just detta. Återigen en halmdocka från din sida.
2022-09-22, 20:49
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Så har jag förstått det, ja. Sen kan dessa kunder ha gjort hundra transaktioner hos den handlaren innan avveckling och det blir fortsatt bara två transaktioner på blockkedjan.

Om du får gissa, vad tror du är genomsnittliga antalet transaktioner en och samma kund gör i månaden till:

Ett café

En resturang

En hemelektronikkedja (Typ Elgiganten)

En Byggmarknad (Typ Bauhaus)
2022-09-22, 20:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hävdade jag någonting om huruvida man kan eller inte kan "beräkna routes i LN med lägre komplexitet än exponentiell sådan"?

Jag tror faktiskt inte att jag sade något om just detta. Återigen en halmdocka från din sida.

Det är inte jag som behöver få en lösning på problemet, utan du själv eftersom det är du som påstår att LN kan fungera i stor skala (utan att centraliseras).

Märkligt att vända på resonemanget återigen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in