Och i otaliga trådar, när oinsatta undrar vad som ger Bitcoin ett värde, så har jag talat för att ett av Bitcoins värden är att den är den digitala varianten av guld.
Wikipedia digitaliserade alla fysiska uppslagsverk, bokpressning, bibliotek. Och för att inte tala om hur mycket lättare det är att komma åt Wikipedia när man behöver det jämfört med att leta upp närmaste National Encycklopedin. Och hur mycket lättare är det inte att uppdatera Wikipedia när det kommer ny vetskap jämfört med att uppdatera alla uppslagsverk...
Är man inte ännu övertygad så kan man jämföra VHS/DVS marknaden med dagens sätt att konsumera filmer och serier. Eller vad spotify gjort för hela musik industrin och alla distributionsled från cd pressar, transporter, lagerhållning, tillgänglighet och alla som skall avlönas i dessa led.
osv osv osv...
Bitcoin gör nu detsamma med finans. Den digitaliserar store of value.
- - -
I en annan tråd hade jag en debatt med Stopp.Belägg om varför man aldrig (någonsin) skall sälja sina Bitcoin. Men vad skall man göra istället då? Att sitta på Bitcoin ger inte mat på bordet eller köper mig det där huset jag alltid velat ha...eller? Jo det är exakt det som din Bitcoin kan göra, utan att du säljer den.
På ämnet digitalisering, och på topic "bästa argument för Bitcoin" så sprang nu på denna gamla rant av Saylor om hur Bitcoin kan jämföras med ett digitalt hotell när det handlar om att kapitalisera på sina Bitcoin.
https://www.youtube.com/watch?v=bcOI1hT6Jzw
Förstår man vad han försöker förmedla så är det verkligen mind bending.