2022-09-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Eftersom text-tv inte längre har börskurser så hittade jag naturligtvis inte kursen där. Skulle jag ha använt mig av deras tidigare kurser så hade jag nog antagligen inte ännu fått fram den. Så illa var funktionen.
Det finns säkert funktioner som de inte behöver ha licenser för att rapportera om, men är det så vanligt att man kollar aktuella boräntor på text-tv?
Möjligt, men det som är lite kul är att många här som verkligen avskyr msm och som antagligen aldrig varit på sidan 200 uttrycker missnöjdsamhet med att börssidorna försvinner, och att det möjligen skulle betyda att text-tv helt försvinner.

Tycker inte att språket på text-tv är illa, man måste förstå att ganska mycket måste få plats med ganska få tecken. Har inte märkt någon försämring mer än det generella sedan korrekturläsarna i media försvann.

Kommer ihåg hur jag tyckte att tjejerna på korrekturet var så fantastiska. Tidningens snyggaste och de mest skärpta.

Både vad det gäller nyheter/sport/ekonomi så finns det andra ställen att grotta ner sig i om man vill få mer information inom ett speciellt område! Att du sen drar in hur tjejerna såg ut säger en del om dig!

Text-TV är (var) ett bra ställe att få "enklare" och en sammanfattad information på ett enkelt sätt och på samma ställe. Är man börshaj så klart är inte Text-tv något ställe att befinna sig på.
Citera
2022-09-22, 10:07
Medlem
Använder text-TV mängder med gånger varje dag. Finns ingen annan källa som har allt samlat på ett så enkelt och rent sätt, utan reklam och blipp och annan skit.
Nu kanske inte just enskilda aktier känns så viktigt, men diverse index och valutakurser kommer jag sakna enormt.

Och nej, jag är inte pensionär. Vill ha information snabbt och smidigt, men den ”moderna” utvecklingen är ju tyvärr så att information blir allt svårare att hitta och det gäller alla områden. Allt styrs mot rubriker, medlemsskap och specialsajter. Överblickande och detaljerad information slaktas.
Citera
2022-09-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalen
Vad i helvete sitter du och glor på text-tv flera gånger om dagen för? Om du nu har ett sånt stort behov av det är du rimligtvis så pass insatt att du vet var du kan få till dig information på annat håll?

För övrigt är det ju svårt att spekulera huruvida det var ett bra eller dåligt beslut utan att ha några siffror att titta på. Vad var kostnaden för att upprätthålla tjänsten? Finns det kompetens att driva skiten vidare? Hur många använder ens text-tv ("många gör det" är ett icke-svar)? etc.

Du låter inte speciellt trevlig i ditt svar!

Jag tittar på Text-tv flertalet ggr/dag för att det är ett enkelt sätt för att få reda på vad som händer.
Är det något jag vill veta mer om så söker jag på andra ställen (när jag får tid).

Som jag tidigare skrivit i tråden, vore det av intresse att få reda på hur många % det kostar av skattepengarna som SVT får som gick till att ha en uppdatering från börsen.
Ekonomin är som jag ser det viktiga nyheter!
Citera
2022-09-22, 10:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Både vad det gäller nyheter/sport/ekonomi så finns det andra ställen att grotta ner sig i om man vill få mer information inom ett speciellt område! Att du sen drar in hur tjejerna såg ut säger en del om dig!

Text-TV är (var) ett bra ställe att få "enklare" och en sammanfattad information på ett enkelt sätt och på samma ställe. Är man börshaj så klart är inte Text-tv något ställe att befinna sig på.
Var ganska ung då, kom bara att tänka på det när det kom in på korrekturläsning. Sorry. Men vi är väl ändå på Flashback. Och de tio år äldre tjejerna där var inte så pk som kvinnorna i dag är.

Text-tv finns fortfarande, det är bara börskurserna och några andra kurser som försvunnit.

Jag är absolut inte "börshaj", men går dagligen in på Avanza eller Nordnet, i dag inte för att handla, mer för att se om det börjar närma sig att gå in igen.

Vilka tror du använde börssidorna på text-tv? Nu menar jag i dag. För trettio år sedan var det daytraiders som sedan ringde in sin order.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-09-22 kl. 10:17.
Citera
2022-09-22, 10:35
Medlem
belfs avatar
Låter klokt, lägg ner, vi har internet numera
Citera
2022-09-22, 10:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Låter klokt, lägg ner, vi har internet numera
Och man tittar inte på text-tv på Internet?
Citera
2022-09-22, 10:37
Medlem
george.sthlms avatar
[quote=Stormpiskare|
Vilka tror du använde börssidorna på text-tv? Nu menar jag i dag. För trettio år sedan var det daytraiders som sedan ringde in sin order.[/QUOTE]

Det var ju ekonomisidor, inte enbart börs.

Dom mest populära var 234 20 bästa PPM fonderna
+ valutakurser + räntenoteringar
Rena börskurser var nog inte så poppis, tog för lång tid att ladda sidorna
snabbare på datorn
Citera
2022-09-22, 10:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du låter inte speciellt trevlig i ditt svar!

Jag tittar på Text-tv flertalet ggr/dag för att det är ett enkelt sätt för att få reda på vad som händer.
Är det något jag vill veta mer om så söker jag på andra ställen (när jag får tid).

Som jag tidigare skrivit i tråden, vore det av intresse att få reda på hur många % det kostar av skattepengarna som SVT får som gick till att ha en uppdatering från börsen.
Ekonomin är som jag ser det viktiga nyheter!

Håller med till 100 %

Ge mej en kopp kaffe och 2 minuter på texttv varje morgon så har jag hyfsad bra koll på
nyheterna inrikes/utrikes/allsvenskan/ SHL m.m.

Skulle ta minst 3-4 ggr längre tid att fixa detta via internet. för mycket reklam och cookies och
annat störande skit.
Citera
2022-09-22, 10:45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Håller med till 100 %

Ge mej en kopp kaffe och 2 minuter på texttv varje morgon så har jag hyfsad bra koll på
nyheterna inrikes/utrikes/allsvenskan/ SHL m.m.

Skulle ta minst 3-4 ggr längre tid att fixa detta via internet. för mycket reklam och cookies och
annat störande skit.
Men tittar du verkligen på börssidorna? Det är ju de som försvunnit. Inte nyheter och liknande.
Citera
2022-09-22, 10:49
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men tittar du verkligen på börssidorna? Det är ju de som försvunnit. Inte nyheter och liknande.

JA ! Sid 234 varje dag - oslagbart och jag har tjänat massa pengar på den enda sidan
Resten av börskurserna tittade jag inte på ofta
Citera
2022-09-22, 10:50
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Min gamla mor vägrar att skaffa bank-id eftersom och hon vågar inte använda banktjänster online. Hon betalar alla sina räkningar med bankgiro, som hon alltid har gjort. Hon är långt ifrån ensam om att ha den inställningen bland de äldre.

Är hon utvecklingsstörd?
Citera
2022-09-22, 10:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
JA ! Sid 234 varje dag - oslagbart och jag har tjänat massa pengar på den enda sidan
Resten av börskurserna tittade jag inte på ofta
Ok, intressant. Hur gjorde du affärerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in