2022-09-23, 07:33
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Precis det jag menar.

Journalisterna idag kan knappt kallas för journalister. Kopierar nyheter från Reuters och slår sig för bröstet. Det enda som dom själva kan luska fram är hur någon dum jävel i Lappland lyckades odla en rädisa och gör en nyhet kring det.

För det som verkligen kostar pengar är all den jävla personalen som ska avlönas varje månad.
Tänker du att det är journalister som lägger in informationen de får från börsbolagen?

Tråden handlar om att text-tv plockat bort just börsinformation. Har du totalt missat det?
Citera
2022-09-23, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tänker du att det är journalister som lägger in informationen de får från börsbolagen?

Tråden handlar om att text-tv plockat bort just börsinformation. Har du totalt missat det?

Har du missat att i trådstarten står det att "EKONOMISIDORNA" blivit bortplockade?

Alltså inte bara uppdateringen av börsinformation.

Även om uppdatering av börskurserna är av nyhetsvärde (för oss som vill hålla oss informerade) så försvann även information ang kronkurs/bolåneräntor (jämförelser olika banker).

Vad i %, av vad vi skattebetalare betalar till SVT, kostade denna uppdatering från börsen?

Du verkar verkligen inte förstå hur enkelt det är att titta på uppdaterade nyheter på Text-TV, hur enkelt det är att under en reklampaus i något TV-program slå över till SVT och få tillgång till om det hänt något nyligt/sport/ekonomin.

Ps Fick inget svar från dig... du frågade mig om jag hört talas om internet, mitt svar till dig var om du trodde jag svarade dig via Text-Tv. Ds
Citera
2022-09-23, 09:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har du missat att i trådstarten står det att "EKONOMISIDORNA" blivit bortplockade?

Alltså inte bara uppdateringen av börsinformation.

Även uppdatering av börskurserna är av nyhetsvärde (för oss som vill hålla oss informerade) så försvann även uppdatering ang kronkurs/bolåneräntor (jämförelser olika banker).

Vad i %, av vad vi skattebetalare betalar till SVT, kostade denna uppdatering från börsen?

Du verkar verkligen inte förstå hur enkelt det är att titta på uppdaterade nyheter på Text-TV, hur enkelt det är att under en reklampaus i något TV-program slå över till SVT och få tillgång till om det hänt något nyligt/sport/ekonomin.

Ps Fick inget svar från dig... du frågade mig om jag hört talas om internet, mitt svar till dig var om du trodde jag svarade dig via Text-Tv. Ds
Vad är det du inte förstår?
Citera
2022-09-23, 09:49
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår?

?
Citera
2022-09-23, 09:57
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
?
SVT har tagit bort börssidorna på text.tv för att licenserna är för dyra, det är vad tråden handlar om.

Är det något där du inte riktigt förstår?
Citera
2022-09-23, 10:20
Medlem
Citat:
SVT har tagit bort börssidorna på text.tv för att licenserna är för dyra, det är vad tråden handlar om.

Är det något där du inte riktigt förstår?

Problemet är att det inte är bara uppdateringen ang börssidorna som blivit borttagna (läste du inte vad jag skrev?). Alltså att även kronkurs, bolåneräntor (resp bank) försvann som ej har med någon licens att göra.

Min undran (som jag skrev) är hur många % av SVT:s budget (skattepengar) det kostade för att hålla oss skattebetalare uppdaterade vad gäller börssidorna.

Ps Jag har internet (och vet vad det är) annars hade det varit svårt att svara dig (din fråga om jag visste att det fanns internet visar bara hur du vill göra dig dum i tråden! Ds
Citera
2022-09-23, 11:14
Medlem
Citat:
Men tycker du verkligen att deras börssidor är så enkla? Du får ju samma information betydligt enklare på exempelvis Avanza.
Enligt mig var Text-tv:s information betydligt enklare. Börskurserna rakt upp och ner, inga ikoner, ingen reklam, inget annat än exakt det jag var ute efter. Jag visste vilka sidor som hade den information jag var ute efter och i telefonen behövde man inte vänta på att sida 2 skulle komma fram, som på TV:n.
Ja, jag tyckte det var _betydligt_ enklare än Avanza. Visst, det är inte hela världen och infon går att ta reda på ändå men jag uppskattade just att man fick bara det man var ute efter och inget annat.
Jag uppskattade också att valutakurserna gavs på samma sätt, utan att jag behövde fundera på köp- och säljkurs.
Citera
2022-09-23, 18:14
Medlem
bl-gr-ns avatar
Får hoppas att denna ointressanta nedläggning av PS imperiets höga henar. Bara är en första början på fortsatta nedläggningar.
Med vår kommande regering, så får man hoppas att den. tvärt om vad sossarna gjorde och hellre lägger pengar på att lösa samhällsproblem en att använda PS för att dölja de samma.

Staten skulle med en enda lagändring tvinga SVT/SR/UR att vid behov sända samhällsinformation vid behov... för marknadsmässiga priser. Så kan PS säljas ut till privata intressen (Typ aktiebolag).

För några miljoner/år skulle samhällsviktig information kunna sändas till oss medborgare, dagens multi-miljarder till PS, kan användas bättre.

Inflationen gör också sitt till, kanske en PS-chefslön försvinner per månad som gör att PS måste lägga ned mer, väldigt snart.
Senast redigerad av bl-gr-n 2022-09-23 kl. 18:16.
Citera
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 2022-09-24, 03:58
Moderator
Att kasta invektiv och trams fram och tillbaka förslår jag att de som vill pyssla med sånt hanterar med epost eller liknande. /MOD
2023-07-07, 10:51
Medlem
Sonny00s avatar
Jag undrar om Expressen har lagt ned sin tjänst med börskurser via telefonsamtal? Jag tyckte att det var en bra tjänst då, men det var länge sedan jag använde den.

https://www.expressen.se/ekonomi/borskurs-i-din-telefon/

Det var dock lite dyrt:
”Debitering för ovanstående samtal sker med kr. 9,60/minut exklusive moms.”
Senast redigerad av Sonny00 2023-07-07 kl. 10:56.
Citera
2023-07-07, 10:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
SVT Text meddelar att de har stängt ner sina ekonomisidor, dvs man kommer inte längre kunna se börskurser via TVn. Dessa sidor har funnits i 40-talet år och utgjort en värdefull informationskälla för generationer av svenskar. Motiveringen är att det blivit "för dyrt".

JA, den yngre generationen skuttar lätt in på olika webbsidor, och får denna information ändå.

MEN för 80, 90 och 100-åringar som vant sig vid TextTV i 40-50 år är detta ett hårt slag.

Börskurserna är NYTTIG information för folk. Det är något värdefullt.

SVT, som får mångmiljardbelopp i statliga pengar varje år säger att denna tjänst blivit för dyr. Men den finns ju på massor av ställen på nätet. Och det handlar inte om realtidsinformation. Kan väl ändå inte va så dyrt...

Skärp er SVT och återställ detta för alla aktieintresserade pensionärers skull! Detta är en viktig del av det de får ut av de skattepengar som går till SVT.

Källa: SVT Text sid 174

PS1: Är det fler anställda till Kulturnyheterna man vill finansiera...

PS2: Väntade man till efter valet med detta abrupta besked...

PS3: Hallå nya regeringen, det finns ett och annat att vädra ut.
Det var nyttigt med varje kanals tv-tablå på text-tv också förr. T o m där har pensionärer och andra fått lära sig var de ska hämta in infon.
Citera
2023-07-10, 11:21
Medlem
Vad som fortfarande SvT text är bra på är att kort och koncist redovisa idrottsresultat. Det står x-y 2-2. SvT text är så primitivt så det går nog inte att brodera ut mer än så.

Läser man däremot sportsidor på ex. Aftonbladet eller Expressen så får man oftast inte någon information om slutresultatet. Det ska broderas ut med en massa, för mig helt ointressanta, filosofiska krönikor om det ena med det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in