2022-09-21, 21:15
Medlem
General-snuss avatar
Börja bara baxa kan du äta oxfilé varje dag
Citera
2022-09-21, 21:30
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
För att du antingen har fel på smaklökarna eller så kan du ingenting om hur man tillagar kött. Det du påstår är som att säga att morot och potatis är samma sak för att båda växer under marken och är krispiga.
Morot och potatis är väldigt lika varandra när de värmts upp, som de ska göra i matlagning.
Citera
2022-09-21, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av invandrarjuice
Använder man en billigare styckningsdetalj, t.ex. innanlår och steker det som man gör med oxfilé så är smaken identisk, men man måste tugga lite mer. Hur kan folk vara villiga att betala upp till 3 ggr så mycket bara för att man behövde tugga två extra gånger för att få köttbiten att gå sönder?

Innanlår?!

Det kan du bara använda till sen sak, köttfärs.

Kan du inte spela in ett Youtube-klipp där du skär loss en 5-6 centimeter tjock skiva av ditt innanlår, steker i en stekpanna och sedan tuggar i dig.

Gärna rare eller rare/medium-rare.
Citera
2022-09-21, 22:05
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Jag kanske överdrivet lite, men jag förstår inte varför innanlår kostar 200 kr/kg, samtidigt som oxfilé kostar 500 kr/kg. Oxfilé är ju såklart bättre, men inte två och en halv gånger bättre. 50 % dyrare hade varit mer resonabelt.
finsmakeri blir alltid sämre och sämre värde för pengarna, liksom en ultra scotch whiskey 9000 från hitlers personliga lager är ju knappast lika skoj som tusen liter jack daniels, men ändå kostar det samma. är väl egentligen rättvist, tänk om livet bara blev exponentiellt bättre med mer och mer pengar.
Citera
2022-09-21, 22:30
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Använder man en billigare styckningsdetalj, t.ex. innanlår och steker det som man gör med oxfilé så är smaken identisk, men man måste tugga lite mer. Hur kan folk vara villiga att betala upp till 3 ggr så mycket bara för att man behövde tugga två extra gånger för att få köttbiten att gå sönder?

Ryggbiff är det obegripligt att folk betalar dyrt för frivilligt.
Citera
2022-09-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Ryggbiff är det obegripligt att folk betalar dyrt för frivilligt.
Ryggbiff kan ju ha väldigt olika kvalité, betyder inte att dyrare = bättre men oftast så.
En bra ryggbiff är i samma klass som en bra entrecote
Citera
2022-09-22, 07:22
Medlem
Citat:

Kött ska kännas som smör i munnen. Jag köper enbart det hängmörade köttet i charken, annars kan man lika gärna köpa falukorv.

Det handlar väl helt enkelt om att du inte har smak för det fina livet så att säga. Efter att ha käkat på trestjärniga restauranger är det svårt att gå tillbaka till någon seg fransyska.

Då är det en större fråga varför vissa är villiga att betala 5000 för en måltid på fin restaurang, men det är en fråga icke-matfantaster aldrig kommer förstå.

Fick en gång frågan "varför äta för en tusenlapp när det bara kostar 50 kr på Donken? Vissa förstår helt enkelt inte mat.
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2022-09-22 kl. 07:25.
Citera
2022-09-22, 12:33
Medlem
Biggedys avatar
Var inte längesen jag kunde köpa lokalproducerad norrländskt entrecote och ryggbiff för 149kr på kampanj. Nu är det 299 på kampanj. Jag hoppar det..
Citera
2022-09-22, 12:59
Medlem
haresEars avatar
Konstig fråga, har man inte känslan för mat och råvaran utan jämför oxfile med innanlår har man smaklökar som inte känner skillnad på bajs å socker.

Det är en enorm skillnad att äta en bit fint marmorerad entrecote som är sous vide och grillad snabbt, än en seg bit innanlår, vara egenskaper inte är möra från början samt samman uppsättning typ av muskelfibrer.

Tänk efter, som å jämföra kaviar å kaviar. Kalles är inte det samma som beluga...
Citera
2022-09-22, 15:59
Bannlyst
Det är sjukt dyrt med finare köttbitar tyvärr.

Men det skiljer mycket i olika styckdetaljer, inte bara i konsistens, även i smak faktiskt.

Godast i smaken är Entrecote tycker jag. Saftigt och gott

Bäst konsistens har Oxfilen och riktigt god är den med.

Ryggbiff och Rostas är helt ok med.

Resten duger endast som färs, eller i bitar och strimlor till grytor och soppor. Som Kalops och liknande.

Eller visst, tunnbankad hängmörad innanlår är ju ok. = Lövbiff

Köper ganska sällan dom finare bitarna, och endast vid sista datumet halvapris
Senast redigerad av goodiefoodie 2022-09-22 kl. 16:04.
Citera
2022-09-27, 21:34
Medlem
ksmps avatar
Citat:

Nog är det stor skillnad på köttbitar, alltid. Inte för att jag köper så där dyrt kött, men det är definitivt skillnad på billigt och dyrt när det kommer till kött.
Citera
2022-09-28, 19:12
Medlem
Jag har växt upp på älg och rådjur då far genom min uppväxt varit en entusiastisk och rätt framgångsrik jägare.

Både på restaurang och hemlagat tycker jag generellt att de lite mer obskyra bitarna är roligare, men då får jag erkänna att jag inte varit på mer än en handfull riktigt fina restauranger.

Fortfarande få saker som slår en trevlig rådjursfile dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in