Citat:
Ursprungligen postat av
ppp333
Som kvinna måste jag instämma med TS, det känns lite omanligt med en man som tar kvinnans efternamn. Så tror jag de flesta kvinnor känner även om de inte erkänner det ens för sig själva.
Jag håller med. Jag respekterar inte de män som gör det. Det är även ett tecken på falskhet, om det namn han tar härstammar från en gammal ätt, i värsta fall adlig. Då leker han något som han inte är. Pryder sig med lånta fjädrar. Hemskt lågt.
Vidare gillar jag inte oredan som blir; att man inte vet vart folk hör beroende på deras efternamn. Det visste man ju förr: männen tillhörde alltid den ätt som deras efternamn visade, och kvinnor gjorde också det om de inte hade två ringar på vänster ringfinger. Hade de det senare, så visste man att hon hade gift sig in i sin makes ätt. Nu är det en enda röra.
Jag gillar det gamla spanska systemet (som börjar luckras upp p.g.a. PK-tjafs, där också, men ännu är levande i vissa spansktalande länder i Sydamerika) ännu bättre, för det är ännu klarare. Där har alla människor båda sina föräldrars efternamn hela livet: först står alltid faderns, och därefter moderns. När en kvinna gifter sig, så lägger hon dessutom till sin makes efternamn med ett "de" framför. Så gifta kvinnor har tre efternamn, och ogifta kvinnor samt samtliga män har två. Detta är ett glasklart system - lämnar inte rum för några tvivel.
EDIT: jag blev förresten tvungen att kolla hur det har gått med ett par jag känner, som gjort just detta. Mannen tog kvinnans urgamla högadliga tyska efternamn (i Tyskland är namnet, eller i alla artikeln före själva namnet, förbjuden, men här går det bra). Grejen är även att kvinnan, som var min klasskompis en gång i tiden, inte hette detta hon heller under uppväxten, utan det var hennes mormors flicknamn (som mormodern aldrig använt i Sverige, utan hon hette sin svenske makes vanliga borgerliga efternamn av "Lundström"-typ).
Nu är kvinnan (min gamla klasskompis) skild och omgift, hennes förre man har behållit det adliga efternamnet, och hennes nye man har också antagit det! Jag undrar vad den ätten i Tyskland tänker om att namnet sprids till en massa oskylda i Sverige... Helt säkert håller de reda på det; den tyska adeln är väldigt bördsstolt - trots att den officiellt inte längre finns och är förbjuden.
Svensk lagstiftning är konstig.