2022-09-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Det är kört för väst ifall Kina och Indien ger sig in i kriget, förstår inte vara USA och EU tvunget vill att kriget fortsätter.

Hur menar du? Det är ju Putler som gör att kriget fortsätter, kamrat!
Citera
2022-09-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Har du hört talas om hypersoniska missiler? Ryssland har sådana, inte USA/NATO.

Vad skall Putin gör med dom?
Citera
2022-09-21, 23:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Bra att det sker. Kriget och dess baksida kommer närmre och närmre ”riktiga” ryssar och snart kan deras familjer splittras. Det blir intressant att se vad som händer då.

Visar att det finns anständiga ryssar. Krävs nog kulor att möta rysk kravallpolis.. (o straffen är ju inte att leka med), få se hur det kommer att gå. Lyckas Putin "stampa ner" motståndet så måste han göra det hårt och direkt. Annars kan det växa..

I början utav kriget så gick ju polisen lite lugnare/mjukare fram.., men det ser ut att förändras. Få se om demonstranter kommer att "ta upp handsken".., med att ge sig på polisen ?

Annars en mycket intressant "köpe-artikel" på Aftenposten. Man har varit över till Krasnodar och bla intervjuat en rysk tidigare överstelöjtnant (som är i fara med att bli inkallad igen). Han tjänstgjorde i det ryska försvaret i 23 år.

Jag är lite osäker på hur det är att citera köpe-artiklar.. (så jag låter bli), men han säger att han hellre hamnar i fängelse än att far ut i detta krig för denna diktator (hans ord). Han hade även tidigare kolleger som lät sig lockas.., de dog de första dagarna. Man har försökt värva honom flera gånger, den första gången i september förra året, så han är övertygad om att detta krig hade planerats i lång tid tillbaka. Finns även annat intressant i artikeln.

https://www.aftenposten.no/verden/i/q1RvBE/putin-vil-ha-ham-til-krigen-veteranens-svar-til-presidenten-er-naadeloest
Citera
2022-09-21, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Oroar mig för de vapen som ännu inte satts i strid, samt för den förmodat mer stridsdugliga personal som kommer med de nya vapnen. Nu vinner inga stridsvagnar ensamt, men har T90 synts i strid, och är den mindre sårbar än sina föregångare?

T90 är som en Lada Classic.

Piss-ryzzarna kunde inte skrapa ihop pengar för att börja producera T-14 Armata så man tog en T-72:a och ”uppgraderade” den. Med en klenare motor. Sämre transmission osv.

Och eftersom man inte har någon egen kompetens (på nåt) så köpte man riktmedel och nightvision från Frankrike. Så att nånting skulle upplevas som nyste.

Glömde: Under invasionen i Ukraina har man monterat fast tvättställningar på taket som skydd mot inkommande granater med riktad sprängverkan. Det har fungerat ”sådär”.
Citera
2022-09-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Varför tror du dom då ens gav sig på att förbättra ettan??
Och nu kom tvåan.

Alla ryska vapen är fantastiska på paraden på röda torget, nu när dom fått vis upp sig i verkligheten så är det ju inte alls samma som propaganda prestandan. Dom brer alltid på minst 100%, så man kan väl säga att det enda dom är bäst på så är att ljuga, tyvärr så är det som vanligt kvantitativt, inte kvalitativt så därför är dom ju lätta att genomskåda.
Citera
2022-09-21, 23:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har du hört talas om hypersoniska missiler? Ryssland har sådana, inte USA/NATO.

Hört talas om, ja. Men jag har hört talas om kentaurer och småfolk också.
Citera
2022-09-21, 23:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Nej, du har helt rätt. Jag är varken bildad eller utav förnuft kommen. Så nej, jag talar inte utifrån dessa aspekter som DU ser som ett måste för att tro dig vara i en "diskussion" värdig dig och din tillvaro. Jag, mig själv, är mer av den som håller tyst tills min "utbildare" ger mig en liten nickning, och då sätter jag igång att brygga kaffe till alla de som dig. Stolen är serverad och de flesta sitter ner med glädje i den obildade miljön vi befinner oss i då. De som inte gör pågrund utav att de är för "bildade" lägger sig plötsligt och sover. Vart du vill komma med dina detaljerade beskrivningar utav hur dina 6000 högskolepoäng gick åt helvete är likt förbannat en fråga som inte bara jag utan de flesta här ställer. Förmodar att du helt enkelt inte är "lärd" nog till att avgöra skillnaden mellan en riktig häst och en trojansk Piñata. Det är liksom lite väl mycket utav dina utsvävningar om hur förbaskat duktig du var innan du avbröt dina studier för att ingen ville ha med dig att göra. Ville du diskutera rådande konflikt, eller ville du bara åter igen deklarera din profession av dumhet här? Inte bara lite väl mycket NATO från din sida, utan även lite väl mycket oidipuskomplex för trådens väl
Du uttrycker dig fantastiskt må jag säga. OT (min komplimang här) förvisso, men jag måste helt enkelt lyfta på hatten.
Senast redigerad av MrArtur 2022-09-21 kl. 23:21.
Citera
2022-09-21, 23:19
Medlem
Citat:
Lögn. USA förfogar inte över hypersoniska missiler. Vi talar inte om Tomahawk här. Det fallande imperiet klarar inte av att konstruera en sådan.
SIGH. Jo, vi hade många redan 1978. Då som testobjekt för värdering. Huvudprojektet lades ner efter 6 år eftersom att det var ganska dödfött på DEN tiden. 2004 återstartades detta lilla projekt, men med en återhållsamhet eftersom att det visat sig vara ganska sekundärt i fråga om effektivitet. Men svar - ja. Så sluta sitta här och ljug nu
Citera
2022-09-21, 23:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Många som tror det är på skoj!!??

Innan Jul har Sverige blivit angripet, mer än ddos. Förmodligen intensivt angrepp mot Svenska städer, samt ockupation av Gotland

Är du känd för att vara drama queen eller är det en ny grej?
Citera
2022-09-21, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Oroar mig för de vapen som ännu inte satts i strid, samt för den förmodat mer stridsdugliga personal som kommer med de nya vapnen. Nu vinner inga stridsvagnar ensamt, men har T90 synts i strid, och är den mindre sårbar än sina föregångare?
T90 är bara en upphottad version av T72 (namnbyte pga T72ans misslyckande i Libanonkriget tidigt 80-tal). Armata-vagnarna har möjligen producerats i 100 exemplar och ryssarna har inte komponenter till att producera fler.
Citera
2022-09-21, 23:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
De flesta strider utövas inte ens av ryska soldater utan av lokal milis.
Besynnerligt inlägg. Vi vet för det första med säkerhet att reguljära förband befinner sig vid fronten, t.ex. 1 GTA och VDV. För det andra, vad spelar det för roll vilka förband Kreml sätter in vid t.ex. Kherson? Menar du att LDPR-milis åkt dit på egen hand? För det tredje, var tänker du dig att de 300’ skall ta vägen? Köra buss i Donetsk, eller jobba i gruvan?

Man skulle nästa kunna tro att du försöker undvika ämnet. Det var ditt påstående om att det är Nato som ”krigshetsar” trots att det är Ryssland som skall skicka ytterligare 300’ till anfallskriget och hetsar med kärnvapenhot i stats-tv.
Citera
2022-09-21, 23:21
Medlem
Citat:
De kan nå valfri storstad i väst utan förvarning eller att kunna skjutas ner. Konventionellt eller nukleärt. Det innebär att M.A.D. är satt ur spel. Väst spelar ett farligt spel med sina medborgare i denna ryska roulette.

Ok, så vad gör väst då tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in