2022-09-21, 22:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Min pessimistiska/realistiska ukrainska källa hävdar nu att Ukraina kan förlora kriget eftersom man i ett utnötningskrig måste utnyttja alla resurser effektivt, vilket han hävdar att inte Ukraina gör.

https://youtu.be/81C9cX241sI

Men jag håller inte med:

Blir det hela, ändå, ett utnötningskrig så är rySSarna ännu sämre på att utnyttja sina resurser.

Dessutom har ju Ukraina visat att man kan genomföra en begränsad modern manöverkrigföring. Även fast höst/vintervädret gör det ännu svårare så, kanske, ukraina kan genomföra en ännu mer omfattande offensiv och befria hela Donesk och Luhansk oblaster.

Och slutligen: Ukraina får en omfattande ekonomisk och militärt hjälp ifrån väst, medan RySSland får gröva allt djupare i sina förråd, samtidigt som ekonomin förstörs och protester emot mobiliseringen sker i hela landet.

Dock intressant att lyssna på min pessimistiska ukrainska källa.

Slava Ukraini!

Med tanke på hur amatörmässigt Putin verkar agera och det antiklimax som rådde efter hans tal så tror jag det blir kalkon av hela mobiliseringen. Väst fortsätter pumpa in vapen och Ukraina tar tillbaka mer och mer land.
Citera
2022-09-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Helt klart är att vi får fixa bättre stöd till Ukraina. Även våra fabriker borde gå på högvarv.

Om Ukraina vill ha avancerade vapen borde vi också tillsammans skapa utbildningstrupper här i Sverige. Där måste industrin, försvaret och Ukraina jobba tillsammans.

Vad jag har hört har britterna utbildat 5000 och vi kan göra något liknande, sedan kan vi skänka artilleri och annat, och även skicka ner "civila" rådgivare för att fortsätta utbildning.

Vi tycker ju att vårt artilleri är skitbra, och det finns ingen bättre plats att visa det på än i Ukraina idag.

Om vi tillsammans med Ukraina kan visa att vapnen är bra är det möjligt att vi kan sälja fler och få tillbaka lite av det vi satsar.

Men även om vi inte får några pengar tillbaka, tjänar vi åtminstone på att Sverige försvaras 150 mil från Sverige och inte på våra stränder och flygplatser.

Sverige hjälper redan till med att utbilda ukrainare i England tillsammans med våra kollegor i Europa.

Att ett antal Archer-system hamnar i Ukraina förr eller senare känns som en No-brainer.
Citera
2022-09-21, 23:01
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Oroar mig för de vapen som ännu inte satts i strid, samt för den förmodat mer stridsdugliga personal som kommer med de nya vapnen. Nu vinner inga stridsvagnar ensamt, men har T90 synts i strid, och är den mindre sårbar än sina föregångare?
Det finns många som kan allt om alla vapenslag och hur det påverkar kriget.

Om jag vore ryss, vilket du verkar fiska efter, så skulle jag inte bry mig om vilken modell av stridsvagn jag satt i.

Jag skulle bry mig om syfte och mål. Vad faan håller jag på med helt enkelt.
Citera
2022-09-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Fel, min lille ryssbög.

Det är Ryssland (eller rättare sagt Kreml) som står ensam mot övriga världen, I synnerhet nu när han fått kalla handen även av Kina och Indien.

Även om situationen är allvarlig så var det ett sant nöje att se dvärgen göras till åtlöje på mötet i Uzbekistan. Uppenbarligen hade han förväntat sig stöd från sina kvarvarande polare, men tji fick han.

Ja just ja. Putin har faktiskt Kim Jong kvar. Alltid något..
Länka gärna att han har fått kall hand av Kina eller Indien
Citera
2022-09-21, 23:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Det är kört för väst ifall Kina och Indien ger sig in i kriget, förstår inte vara USA och EU tvunget vill att kriget fortsätter.

Det är Ryssland och Ukraina som krigar. Det är de som du främsta skall fråga, och naturligtvis har angriparna det allra största ansvaret för utvecklingen sedan 2014.

Indien och Kina kommer inte att lägga sig i det här. De har inget att tjäna på det.
Citera
2022-09-21, 23:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Tyvärr verkar det inte som om de många NATO-indoktrinerade individerna i tråden inser allvaret i den situation vi står inför. Om folkomröstningarna i de östra områdena resulterar i att territorierna upptas i den ryska federationen, så lever vi alla mycket farligt.

NATO:s fortsatta krigshets kan mycket väl driva oss in i ett tredje världskrig. Ett krig som dessutom väst kommer att förlora, eftersom väst saknar kapacitet att slå ryssen både konventionellt på slagfältet, samt nukleärt. Ni borde väl begripa att när ryskt territorium angrips så anser Kreml att Rysslands existens är hotad. Då kan man räkna med både fullskaligt krig och kärnvapen. Dessvärre.

Jag vet inte hur ni NATO-fanatiker och rysshatare resonerar, men jag vill inte riskera mina barn på slagfältet för en korrumperad skitstat som Ukraina. Det är något ni borde fundera över, då detta väldigt tydligt är USA:s proxykrig med andra länders medborgares liv som insats. EU kommer dessutom att dra det kortaste strået ekonomiskt.
Upp är ner, krig är fred, lögn är sanning. Kremls megafon talar.

Ryssland har just beslutat att skicka ytterligare 300’ soldater i militärt angrepp på ett grannland, och både dess president och stats-tv hotat med kärnvapen - då lokaliserar fyllot problemet: det är såklart Nato!
Citera
2022-09-21, 23:09
Medlem
Citat:
NATO:s fortsatta krigshets kan mycket väl driva oss in i ett tredje världskrig. Ett krig som dessutom väst kommer att förlora, eftersom väst saknar kapacitet att slå ryssen både konventionellt på slagfältet, samt nukleärt.

Vad har du tagit för droger ikväll då?

Europa eller USA har ens gett sig in i kriget och ändå redan spöat skiten ur ryssarna i konventionell krigföring genom att skicka högafflar och grillbestick till några Ukrainska bönder 🤡.

Det faktum att du där till påstår att någon sida kan ”vinna” ett kärnvapenkrig visar bara att du är helt efterbliven men det är väl allt som krävs i CV’t för att bli anställt numera som Putinrunkare på heltid av Kreml?
Citera
2022-09-21, 23:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Den ryska regeringen är begränsad hur många trupper de får skicka till Ukraina. Jag har för mig att Ryssland nu har 200,000 trupper (reguljära) i deras SMO men bara 80,000 befinner sig i Ukraina och de befinner sig i de bakre leden. Uppenbarligen har Rysslands proxykrigare (främst milisen i Donbas) misslyckats att ta territorium och den senaste månaden så har även Ryssland förlorat territorium. Den ryska regeringen är bakbunden så någon form av krigsförklaring måste ske. Vidare får Putin inte ta vapen i krigslagren. Han tar vapen från överskottslagret samt det som är tillåtet i för expeditionell krigsföring av SMO-typen. Inte heller får den ryska regeringen beordra att civila fabriker konverteras till fabriker som tillverkar krigsmaterial. Huruvida Ryssland deklarerar krig efter 29 september (eftersom Ukraina knappast kommer upphöra attackera de då ryska provinserna) återstår att se.
...
Det fetade är uppenbart fel. Vi vet från flera källor att 1 GTA befann sig i Izium men flydde utan att ta strid. De fanns också vi Kiev. Guards Tank Army är så reguljärt det kan bli. Likaså är det konstaterat att VDV finns vid Kherson.
Citera
2022-09-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Oroar mig för de vapen som ännu inte satts i strid, samt för den förmodat mer stridsdugliga personal som kommer med de nya vapnen. Nu vinner inga stridsvagnar ensamt, men har T90 synts i strid, och är den mindre sårbar än sina föregångare?
Det finns en väldigt bra exempel på hur det blir när nya förband skaps av ryssarna.

Kolla upp 3rd army corps. Det var/är en styrka på 10.000 frivilliga som fick några veckor "träning". De fick just bland annat T80 och T90 stridsvagnar. det ryktas att det var exemplar som var lagrade i Moskva och som brukade användas vid parader och sånt.

Lång historia kort. De kastades in mot offensiven i Kharkiv. Efter några förluster retirerade de tillsammans med de övriga ryska styrkorna och lämnade efter sig sina fina stridsvagnar.

Vi kommer snart att få se Ukrainska offensiv med bland annat t80 och T90 stridsvagnar i spetsen....
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Beslutet om partiell mobilisering bleknar i jämförelse med om Donbass skulle inkorporeras i den ryska federationen.
Och vilka av dessa händelser tänker du skylla på Nato? Låt mig gissa.
Citera
Medlem
Citat:
Du talar inte av bildning eller sunt förnuft, utan av hat och ressentiment. Som många andra i tråden är du inte i balans och agerar i afffekt som en riktig PMS-kärring. Jag anser att utvecklingen är djupt tragisk, och den är de facto dessutom extremt farlig, USA (det vill säga demokrater, oligarker och globalister) har bestämt sig för att leka med elden. De kommer att bränna sig rejält.
Nej, du har helt rätt. Jag är varken bildad eller utav förnuft kommen. Så nej, jag talar inte utifrån dessa aspekter som DU ser som ett måste för att tro dig vara i en "diskussion" värdig dig och din tillvaro. Jag, mig själv, är mer av den som håller tyst tills min "utbildare" ger mig en liten nickning, och då sätter jag igång att brygga kaffe till alla de som dig. Stolen är serverad och de flesta sitter ner med glädje i den obildade miljön vi befinner oss i då. De som inte gör pågrund utav att de är för "bildade" lägger sig plötsligt och sover. Vart du vill komma med dina detaljerade beskrivningar utav hur dina 6000 högskolepoäng gick åt helvete är likt förbannat en fråga som inte bara jag utan de flesta här ställer. Förmodar att du helt enkelt inte är "lärd" nog till att avgöra skillnaden mellan en riktig häst och en trojansk Piñata. Det är liksom lite väl mycket utav dina utsvävningar om hur förbaskat duktig du var innan du avbröt dina studier för att ingen ville ha med dig att göra. Ville du diskutera rådande konflikt, eller ville du bara åter igen deklarera din profession av dumhet här? Inte bara lite väl mycket NATO från din sida, utan även lite väl mycket oidipuskomplex för trådens väl
Citera
2022-09-21, 23:13
Medlem
Citat:
Har du hört talas om hypersoniska missiler? Ryssland har sådana, inte USA/NATO.
Jo, vi (USA) hade dessa redan 1978 men förmodar att du missade detta i din "wowsy" oneliner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in