2022-09-21, 22:36
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Det är bara det att Ryssland har såna missiler som inte ens Nato har! Det är ett vansinne att det här bara fortsätter utan intresse till fred.
Titta på den här kartan.

https://www.marinevesseltraffic.com/2013/02/military-ship-track.html

Tror det börjar bli sjukt nära något större nu...
Hoppas alla krigshetsar är nöjda nu.
Ryssland är efterblivet. Det vet alla. Även de inser det.

Att Ryssland kan utveckla super-duper-vapen är lika sant som att de sände upp Sputnik.

Fantastiskt stort av Ryssland/Sovjet.

Men nu handlar det inte om en one-off utveckling. Utan om att producera nåt som är användbart i fronten i ett krig. Och kunna producera det, om inte i massor så i serier åtminstonde.

Här verkar Ryssland misslyckas. Från en vass eller åtminstone duglig prototyp till en massproducerad produkt.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-09-21 kl. 22:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
😂😂😂😂 Vad hände när Ryssland gjord reklam om satan2?
Jo dom kröp tillbaks...
Satan2? Så dom misslyckades med Satan1? Så oväntat att Ryssland misslyckas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Hur går det för den ukrainska offensiven? Tror ni att den fortsätter, eller kommer man att fokusera på nya försvarslinjer mot Rysslands mobilisering?

Nu gäller det verkigen att spela korten rätt.

Hoppas USA och övriga världen öser på rejält med tunga vapen.

De kommer att fortsätta som vanligt. Blir nya offensiv där de tror de kan ha mest framgång. Under tiden slår de ut ammunitionsdepåer och baser så mycket de bara kommer åt.

Tror de inte är så oroade över ryska mobiliseringen. De håller ju själva på med att träna upp en massa trupper. Vi får se vem som lyckas bäst med det. Tror jag vet svaret redan.
Citera
2022-09-21, 22:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Bry dig intet om hans hot och än mindre ta dem på allvar som om att det är han som sitter med knappen i hand. Det vore som om att du tog mig på allvar när jag sade att jag skulle skinna din katt imorgon, när du inte ens har en katt och endast funderat på en att skaffa en hund. Där blir inga kärnvapen utav relevans använda i denna konflikten, så oroa dig icke mr.Arthur
Ja jag vet inte.

Nu har över 1000 demonstranter gripits, fördelade på ett 40 tal städer, efter att ha protesterat mot delmobiliseringen.

Jag hoppas att det invändiga motståndet fortsätter och växer och att Putin neutraliseras inifrån. Och att han får en vettigare efterträdare.
Citera
2022-09-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I norsk press så står det att i praktiken är det ca. en fördubbling av de ryska styrkorna. Sen så.., ryssarna har ju haft problem med logistiken och nu kommer det att bli dubbelt så många som skall ha käk, ammo, etc..

Även påfrestande för den egna ekonomin. Tippar inte heller att detta besked tas positivt i Peking eller New Delhi. Putin vill kaoza mer..

Ändock är väl dessa 300 000 bara en del av dom som blivit arbetslösa efter att västerländska företag dragit sig ur Ryssland. Om t.ex. 300 000 personer blivit permitterade så tillkommer ju minst en tredjedel till som utför stödtjänster åt industrin. Och av det som Ryssland exporterat förut är nu i stor utsträckning sanktionerat av väst. Så arbetslösa lär det finnas gott om.
Citera
2022-09-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Min pessimistiska/realistiska ukrainska källa hävdar nu att Ukraina kan förlora kriget eftersom man i ett utnötningskrig måste utnyttja alla resurser effektivt, vilket han hävdar att inte Ukraina gör.

https://youtu.be/81C9cX241sI

Men jag håller inte med:

Blir det hela, ändå, ett utnötningskrig så är rySSarna ännu sämre på att utnyttja sina resurser.

Dessutom har ju Ukraina visat att man kan genomföra en begränsad modern manöverkrigföring. Även fast höst/vintervädret gör det ännu svårare så, kanske, ukraina kan genomföra en ännu mer omfattande offensiv och befria hela Donesk och Luhansk oblaster.

Och slutligen: Ukraina får en omfattande ekonomisk och militärt hjälp ifrån väst, medan RySSland får gröva allt djupare i sina förråd, samtidigt som ekonomin förstörs och protester emot mobiliseringen sker i hela landet.

Dock intressant att lyssna på min pessimistiska ukrainska källa.

Slava Ukraini!
Din positivism är helt riktig "OLA". Samma dag som det visar sig att Ukraina inte längre kan hålla emot i ett utnötningskrig så kommer de få lika många "grabbar" på sin planhalva som Ryssland HITTILLS har rekryterat från andra länder. Gröna små män utan tillhörighet . Så du är helt rätt på det positiva
Citera
2022-09-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja jag vet inte.

Nu har över 1000 demonstranter gripits, fördelade på ett 40 tal städer, efter att ha protesterat mot delmobiliseringen.

Jag hoppas att det invändiga motståndet fortsätter och växer och att Putin neutraliseras inifrån. Och att han får en vettigare efterträdare.
Så kommer det göra så luta dig tillbaks och njut nu
Citera
2022-09-21, 22:41
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Hur går det för den ukrainska offensiven? Tror ni att den fortsätter, eller kommer man att fokusera på nya försvarslinjer mot Rysslands mobilisering?

Nu gäller det verkigen att spela korten rätt.

Hoppas att USA och övriga världen öser på rejält med tunga vapen.

Vet att fabriken som tillverkar HIMARS har gått på högvarv i flera månader. Dags att leverera!

IMHO : Försvarslinjer eller offensiv kan bara spionsatelliterna avgöra , det finns avgörande skillnader hur man ställer upp en defensiv eller offensiv.
Det kommer att dröja månader innan ens de första 10000 tvångsinkallade får en placering efter en snabbutbildning.Om ens 50% av alla hörsammar tvångsinkallningen, då har vi en 150 000 mer eller mindre förvirrade purunga soldater där många är där mot sin vilja Och då bara som hjälpreda/kanonmat åt de mer erfarna. Ett riktigt dålig recept. Moralen störtdyker. Va fan slåss man för ? För vad är jag förpliktigat att ge mitt liv ? Åt en desillusionerat gammal fjärt i Kreml ?
Senast redigerad av Opaque 2022-09-21 kl. 22:49.
Citera
2022-09-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Satan2? Så dom misslyckades med Satan1? Så oväntat att Ryssland misslyckas.
Varför tror du dom då ens gav sig på att förbättra ettan??
Och nu kom tvåan.
Citera
2022-09-21, 22:45
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Russia: Hundreds of protestors arrested following Putin's mobilisation address

https://www.youtube.com/watch?v=bYrMbC8_UPE

Att dom svinen vågade ? Framför presskameror och bloggare och hela baletten mitt i bland den upplysta medelklassen i storstäderna ?

Bra att det sker. Kriget och dess baksida kommer närmre och närmre ”riktiga” ryssar och snart kan deras familjer splittras. Det blir intressant att se vad som händer då.
Citera
2022-09-21, 22:46
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Det märks att rysstrollen fått ny luft i lungorna nu när den store Putina bestämt sig för att skicka ytterligare 300.000 ryssar till kriget (ner i köttkvarnen).

Har varit väldigt tyst här under de senaste veckorna, men nu är psykfallen tillbaka med nyfunnen styrka. Undra hur länge trollmoralen håller den här gången? Antagligen lika länge som den nya kanonmaten.

Jag uppmärksammade också det tydligt. Tror att lönechecken kommit och med den nya direktiv.
Citera
2022-09-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Ryssland är efterblivet. Det vet alla. Även de inser det.

Att Ryssland kan utveckla super-duper-vapen är lika sant som att de sände upp Sputnik.

Fantastiskt stort av Ryssland/Sovjet.

Men nu handlar det inte om en one-off utveckling. Utan om att producera nåt som är användbart i fronten i ett krig. Och kunna producera det, om inte i massor så i serier åtminstonde.

Här verkar Ryssland misslyckas. Från en vass eller åtminstone duglig prototyp till en massproducerad produkt.
Oroar mig för de vapen som ännu inte satts i strid, samt för den förmodat mer stridsdugliga personal som kommer med de nya vapnen. Nu vinner inga stridsvagnar ensamt, men har T90 synts i strid, och är den mindre sårbar än sina föregångare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in