2022-09-21, 19:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det är ett alternativ men man kan välja en decentraliserad lösning om man vill. Nu greppar du bara efter halmstrån.

Så hela landet utför alla sina betalningar via lightning? Eller vad är det du säger?

Förstår du vad som menas med att det inte går att skala? Ingen har hävdat att nätverket inte fungerar med en handfull noder och transaktioner.

Du bad om information om problem med lightning. Du fick massvis med bra källor men du ignorerar dem. Jag förstår ärligt talat inte varför du skriver överhuvudtaget.
2022-09-21, 19:40
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så hela landet utför alla sina betalningar via lightning? Eller vad är det du säger?

Förstår du vad som menas med att det inte går att skala? Ingen har hävdat att nätverket inte fungerar med en handfull noder och transaktioner.

Du bad om information om problem med lightning. Du fick massvis med bra källor men du ignorerar dem. Jag förstår ärligt talat inte varför du skriver överhuvudtaget.
Det finns ju andra alternativ så jag hävdar såklart inte 100%. Oavsett handlar det om miljoner människor globalt. Det funkar klockrent. Att du sedan hävdar att det endast kan fungera för en handfull är ju skrattretande.

Sen finns det fler lager att bygga på om så krävs.
2022-09-21, 19:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det finns ju andra alternativ så jag hävdar såklart inte 100%. Oavsett handlar det om miljoner människor globalt. Det funkar klockrent. Att du sedan hävdar att det endast kan fungera för en handfull är ju skrattretande.

Sen finns det fler lager att bygga på om så krävs.

Det är inte miljontals människor som betalar via lightning dagligen. Du ljuger.

Kan du berätta hur nätverket löser de matematiska begränsningarna som beskrivs ovan?
2022-09-21, 19:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Återigen, från en av källorna ovan:

Citat:
The Traveling Salesman Problem (TSP) is a long-time unsolved computer science problem. Given a set of routes of varying lengths and destinations, how does one calculate the shortest and most efficient path to a destination? The problem is unsolved because there is no predictable way to compute a solution in a reasonable amount of time, making it impractical to implement in real-world use.
...
Scaling the LN has been such a challenge due to needing to deal with this difficult computer science problem.

(För icke-insatta: här menas alltså i en rimligt stor skala och inte sporadiska transaktioner i ett nätverk med endast en handfull noder).

Löser man detta problem så är det raka vägen till både Nobelpriset och en Fields medal, minst sagt.

Tror ni alltså att genierna bakom LN har gjort det i smyg utan att världen har fått reda på det?
2022-09-21, 19:53
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är inte miljontals människor som betalar via lightning dagligen. Du ljuger.

Kan du berätta hur nätverket löser de matematiska begränsningarna som beskrivs ovan?
Det är redan förklarat av både Leaston och av mig själv.

Vi har tragglat igenom samma sak säkert tio gånger nu. Du blir överbevisad varje gång. Ses vi vid nästa halmstrå?
2022-09-21, 19:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är redan förklarat av både Leaston och av mig själv.

Vi har tragglat igenom samma sak säkert tio gånger nu. Du blir överbevisad varje gång. Ses vi vid nästa halmstrå?

Ni har överhuvudtaget inte berört dessa frågor tyvärr. Se alla inlägg ovan.
2022-09-21, 19:58
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ni har överhuvudtaget inte berört dessa frågor tyvärr. Se alla inlägg ovan.
Brukar låta så när argumenten tar slut.

Ses vi vid nästa halmstrå?
2022-09-21, 20:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Förstår du vad som menas med att det inte går att skala?

Förstår du vad som menas med att Lightning är just för att skala upp Bitcoin?

The Lightning Network takes transactions away from the main chain. This means that not every transaction is settled on the blockchain. By not settling every transaction on the blockchain, Bitcoin's transaction speed and throughput can be increased.
https://www.makeuseof.com/what-is-bitcoin-lightning-network-how-scale-bitcoin/
Senast redigerad av Leaston 2022-09-21 kl. 20:52.
2022-09-21, 21:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Förstår du vad som menas med att Lightning är just för att skala upp Bitcoin?

The Lightning Network takes transactions away from the main chain. This means that not every transaction is settled on the blockchain. By not settling every transaction on the blockchain, Bitcoin's transaction speed and throughput can be increased.
https://www.makeuseof.com/what-is-bitcoin-lightning-network-how-scale-bitcoin/

Ja, men det kan inte fungera i rimlig skala. Bevis finns ovan. (Om man inte centraliserar hela systemet).

Tyvärr saknar du bildning för att förstå eller ta till dig annat än marknadsföringstexter.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-09-21 kl. 21:34.
2022-09-21, 21:38
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
En transaktion på blockkedjan till Lightning. Väl på Lightning kan du teoretiskt göra ett oändligt antal transaktioner innan du clearar det tillbaka till blockkjedjan.

Vad är problemet?

Förstår du hur Lightning fungerar? Tex liknelsen med att man öppnar en barnota, och sedan gör de beställningar man vill och sedan stänger man notan och summerar ihop totalsumman. Lightning är i grunden detta koncept...fast på steroider upphöjt till två.

Ja jag förstår.

Såhär:

Två olika personer (X och Y) handlar i en bar (Z). De betalar med lightning, var och en för sig. De planerar inte att återvända till baren.

När dessa skulder som är registrerade i Lightning ska avvecklas (“avveckling” är det svenska ordet för ”settlement”) så förstår jag inte hur det ska ske med en enda transaktion på blockkedjan?

Det borde närkingen krävas två stycken, en från var och en av besökarna till baren.

Alltså:

1: X -> Z

och

2: Y -> Z

Hur ska det annars gå till?

OM det vore som i exemplet i filmen du skickade att baren betalade tillbaka pengar till sina kunder i lika stor utsträckning som de tog emot pengar så skulle inte detta vara ett problem. Nu är det ju inte så.
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2022-09-21 kl. 22:05.
2022-09-21, 21:52
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Bra. Då har du koll nu. Du har ju även fått förklaring av Leaston som bevisar att det inte alls är begränsat till 700 transaktioner per sekund.

Vad är det för ”förklaring” du tänker på?

En transaktion går mellan två olika konton (Bitcoinadresser).

En ”transaktion” kan inte gå mellan ett system och ett konto på det sätt som han ”förklarar”.

Från Wikipedias artikel om Bitcoin:

Bitcoin innehåller sin nuvarande ägares publika nyckel (bitcoinadress). När användare A överför en summa till användare B ger A upp sitt ägande genom att lägga till B:s publika nyckel (bitcoinadress) och signera de bitcoin som ska överföras med sin egen privata nyckel.[10] A sänder sedan dessa bitcoin i ett meddelande, transaktionen, till P2P-nätverket. Resten av noderna i nätverket validerar sedan de kryptografiska signaturerna och summan av transaktionen innan de accepterar den.
2022-09-21, 21:56
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Kul förresten att någon mer i diskussionen här har faktiskt koll på vad de pratar om. Det verkar uppenbarligen förvirra skribenter som Papper1512 ovan, som du märker.

Det du säger om lightning stämmer helt och hållet. Det finns även fundamentala (matematiska) begränsningar som gör att lightning aldrig kan fungera i större skala så som Leaston och tv-shop-reklamen du fick länkad till dig hävdar. Det enda sättet som det kan fungera är om alla i hela världen använder sig av någon enstaka nod för sina transaktioner.

Jag har förklarat detta med källor och uträkningar för folket här men det är som att be religiösa människor att höra på argument mot guds existens.

Man kan säga att lightning i första hand inte är ett fungerande betalningssystem, utan en retorisk teknik för att skjuta ifrån sig alla argument mot att bitcoin kan skalas upp till att faktiskt fungera som betalmedel.

Jag ser det som en övning i saklighet.

I och med att jag jobbar i branschen (har hållit på med kort såväl som andra betalningar) samtidigt som jag är ganska anarkistiskt lagd så är jag även genuint intresserad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in