2022-09-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Problemet är att det kommer ta lång tid och kosta många oskyldiga liv.
Det är bättre för alla att sätta in USAF för att hjälpa Ukraina att vinna så fort som möjligt.
Det går ganska bra nu. Inget några tiotusen stackars tvångsrekryterade ryssar kommer att ändra.
Citera
2022-09-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Redan på tisdagskvällen, när Putin ursprungligen skulle ha hållit sitt tal, var ”hur lämnar man Ryssland 2022” den mest googlade termen i landet. På onsdagen googlas i stället ”hur lämna Ryssland under mobilisering”.

Enligt tidningen finns enskilda rapporter om att gränsvakter nekat män i stridbar ålder utträde ur landet.

Det är slut på friheten för dom unga pojkarna nu. Nu ska dom lyda pappa Putin och agera kanonmat.
Putin har med säkerhet kört landet i botten nu.
Det glädjer mig att veta 😁
Citera
2022-09-21, 13:20
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Putin har med säkerhet kört landet i botten nu.
Det glädjer mig att veta 😁

Ja hoppas vi slipper se skitlandet i sportsammanhang också. Tänk vad gott att slippa dom i skidspåren och i hockeyn tex.
Citera
2022-09-21, 13:20
Medlem
Sextiopluss avatar
Många kommer att muta sig ur det här och på andra sätt slippa göra krigstjänst, så fungerar Ryssland.

Men till sist kommer Putin att få ihop några hundra tusen och det betyder att Ukraina måste göra något liknande. Kapitel två av kriget som kan sluta hursomhelst.
Citera
2022-09-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag skulle säga att uppskattningarna blir i princip omöjliga att göra. I ok brukbart skick skulle min gissning bli på 1500-2000 st till. Huruvida dessa är, ens tillnärmelsevis, brukbara på ett modernt slagfält är däremot en helt annan fråga.

T-62 är, exempelvis, en vagn som knappast lämpar sig för någon form av modern manöverkrigföring, oavsett undermodell. Det samma får i princip sägas om de äldre varianterna av T-72.

Med tanke på mobiliseringen, outbildade soldater och samtidigt en press på att ta mark snabbt skulle det inte förvåna mig om 1500-2000 stridsvagnar räcker i knappt ett år.

Har du koll på om Ryssland även har stora lager av gamla T-55 tanks?
Citera
2022-09-21, 13:24
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Redan på tisdagskvällen, när Putin ursprungligen skulle ha hållit sitt tal, var ”hur lämnar man Ryssland 2022” den mest googlade termen i landet. På onsdagen googlas i stället ”hur lämna Ryssland under mobilisering”.

Enligt tidningen finns enskilda rapporter om att gränsvakter nekat män i stridbar ålder utträde ur landet.

Det är slut på friheten för dom unga pojkarna nu. Nu ska dom lyda pappa Putin och agera kanonmat.

Det kan bli så att unga ryska män söker sig till gränsen mot Mongoliet och Kazakstan där man kan ta sig in i dessa länder förhållandevis lätt pga. de enorma avstånden. Om dessa länder väljer att inte skicka tillbaka dessa flyktingarna/desertörerna så har Putin ett problem. Förmodligen skärps bevakningen av tågstationer och större vägar på den ryska sidan gränsen då.

Även Kaukasus kan komma att nyttjas som en väg ut ur Ryssland landvägen.

Båttransporter i begränsad mängd kan komma att ske på Svarta Havet, till Turkiet eller Georgien där det redan bor många ryssar som har lämnat landet. Kan även tänka mig att från Kaliningrad och St Petersburg kan det ske ett mindre antal båtflyktingar.
Citera
2022-09-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RM500
RAND dokumentet visar det som många insett redan.
Hela kriget är framställt av USA för att stärka sin vittrande position.

Europa och Sverige blir utfattiga för sina egna sanktioner

https://nyheter.swebbtv.se/wp-content/uploads/2022/09/rand-corporation-ukraina-energikris.pdf

Jag har redan sett att det finns i tråden och att vissa sinnesvaga inte kan se logiken, dvs att de tror den globala globalistmedian
Det finns redan en passande tråd angående detta (FB) Tankesmedja "Syftet med kriget är att förstöra Europas ekonomi"
Citera
2022-09-21, 13:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Nej, och nej.

Endast en person är ansvarig för allt lidande i Ukraina (och lidandet som väntar i Ryssland) och det är Putin.

Han kan när som helst avsluta kriget genom att dra tillbaka alla ryska styrkor från ukrainsk territorium. Enkelt.

Lägg av med det här "båda sidorna är skyldiga".

Det var Putin som förklarade krig (på ryska: "speciell militär operation") 24 februari 2022.
Ukraina kunde när som helst sluta döda och diskriminera etniska ryssar i Luhansk och Donets som pågått sen 2014. Det finns mycket som hänt innan februari i år då Aftonbladet och svt började mata antirysk propaganda dagligen.

Jag skrattar då jag vet att de flest med ukrainsk pass som kommit till Sverige 2014-2021 är etniska ryssar. Gratis kollektivtrafik m.m.
Citera
2022-09-21, 13:25
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Men hur ska detta lösa Putins problem? 300000 dåligt tränade, dåligt motiverade soldater som blir kanonmat. Det köper honom vad, 6 månader? Sen måste han face the music på nåt sätt, gissningsvis.

Skulle inte förvåna mig om han tvingat någon cancerläkare att prognosticera hur många Ryska soldater han har kvar i livet…
Citera
2022-09-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Från vilket år ska alla gränser gälla för all evig tid och all historia ska åsidosättas?
Enligt Putin gäller 2022. Närmare bestämt nästa vecka, efter ryzzarnas sk omröstning.
Citera
2022-09-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ukraina kunde när som helst sluta döda och diskriminera etniska ryssar i Luhansk och Donets som pågått sen 2014. Det finns mycket som hänt innan februari i år då Aftonbladet och svt började mata antirysk propaganda dagligen.

Är du helt jävla dum i huvudet? Menar du att Ukraina ska ”sluta döda”, dva sluta försvara sitt eget land? Bara tillåta sig själva att köras över av Ryssland? Du kan inte vara på riktigt.
Citera
2022-09-21, 13:27
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man kan lätt få uppfattningen att ryssar drivs av sjukliga vanföreställningar. De tjatar om nazister som inte existerar och om folkmord som inte existerar. De kallar slakt, mord och tortyr av människor för en befrielse. De kallar ett brutalt angrepp på ett grannland för försvar av sitt eget land alternativt en fredsoperation.

Idag så kallade Putin flera gånger Zelensky och hans regering för nazister:

I Sverige skulle en människa få tvångsvård eller i alla fall ses som knäpp om de upprepade allt detta offentligt och det verkar som att personen verkligen tror på det.

Men det finns en rationalitet bakom denna "galenskap". Eftersom en sann beskrivning av verkligheten missgynnar ryssarna så skapar de istället en falsk beskrivning av verkligheten. Och debatterar sedan med denna falska verklighetsbeskrivning som grund. Då framstår ju deras falska argument som rationella i förhållande till den falska verklighetsbeskrivning som de skapat.

Det här kan bara fungera i en diktatur där staten har full kontroll över informationen. Då har alla alternativa informationsvägar stängts. Det enda som flödar till folket är de ständigt upprepade lögnerna.
Korkade människor har lättare att svälja stora lögner än små. Det enda man behöver göra är att hela tiden upprepa dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in