2022-09-02, 15:34
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hur du än försöker slingra dig ur det här så kvarstår faktum: RyZZland är på fel sida av gränsen!!!
Från vilket år ska alla gränser gälla för all evig tid och all historia ska åsidosättas?
Citera
2022-09-02, 15:35
Medlem
Reimers avatar
Fler goda nyheter från Kherson.

Citat:
Ukrainian forces reportedly have destroyed in recent strikes on occupied Kherson a pair of Smerch MLRS systems and a convoy of ammunition trucks.

There is also confirmed reports of several barges being hit.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1565675686685179904
Citera
2022-09-02, 15:35
Medlem
azizzizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
De värvade befriade fångar ur koncentrations, arbets och krigsfångläger 1944 och 1945. I många fall sändes de direkt till fronten.

Att det skulle vara en långsökt tanke att den regim som är en direkt arvtagare till det agerandet rekryterar hemlösa och alkisar, är nog inte med sanningen överensstämmande.

https://www.businessinsider.com/drunk-russian-soldiers-deadly-bar-fight-fsb-occupied-ukraine-report-2022-8?r=US&IR=T

Men det finns ju utbildade soldater kvar i landet, som kan prestera mycket bättre? Under andra världskriget var det ju brist på manskap så då skickade man ut alla man hittade till frontlinjen.

Att sen deras militär är i dåligt skick är en annan sak, dåligt motiverade och vill egentligen inte vara där. Men att gå runt på stan och dra ihop gäng med hemlösa låter enbart kontraproduktivt, låter som påhittat rykte för att förminska Rysslands förmåga.

Deras militär har ju gång på gång bevisat sig vara inkompetenta och bestå av alkisar i alla led.
Senast redigerad av azizziz 2022-09-02 kl. 15:37.
Citera
2022-09-02, 15:37
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azizziz
Om Ukraina lyckas nå Kherson, tror ni offensiven kommer fortsätta så långt det går? Eller kommer de stanna upp där för att förbereda en framtida offensiv?

Deras framfart just nu görs väl även odlingsmarkerna som omringar området, vilka kommer vara svårt att röra sig över när hösten och regnet kommer. När hösten och vintern anländer lär väl bägge parterna gräva ner sig och inga stora offensiver kommer kunna ske, vilket gör att kriget kan bli extremt utdraget.

Verkar som om Putin och hans generaler inte har en ordentlig plan eller idé om hur man ska fortsätta attacken. Hur kunde hela världen överskatta deras militär så ordentligt.
Jag tror att de gör en paus, fyller på förråden och låter trupperna vila lite.
Är Orcherna på vild flykt, fortsätter de möjligtvis, medan de har momentum.
Citera
2022-09-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vem påstår att rysk militär mördar, plundrar och våldtar? Var skulle det ske? I DPR eller LPR hos deras allierade milis? I de områden där det nu ska hållas folkomröstningar till att ansluta till Ryssland? I Mariupol där ryssarna nu bygger upp staden? Sen att det ändå sker krigsbrott från båda sidor är beklagligt men så blir det i krig. Vad Kiev-regimen pysslar med kommer senare som en överaskning för dig, lycka till då med logiken.
Ett sådant här inlägg ger mig och förmodligen alla andra demokratiförespråkare iskalla kårar.
Varenda rad innehåller lögner förnekelse och propaganda.

Du är en förbannat obehaglig människa och världen skulle bli en mycket bättre plats utan människor(?) som du.
Citera
2022-09-02, 15:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azizziz
Men det finns ju utbildade soldater kvar i landet, som kan prestera mycket bättre? Under andra världskriget var det ju brist på manskap så då skickade man ut alla man hittade till frontlinjen.

Att sen deras militär är i dåligt skick är en annan sak, dåligt motiverade och vill egentligen inte vara där. Men att gå runt på stan och dra ihop gäng med hemlösa låter enbart kontraproduktivt, låter som påhittat rykte för att förminska Rysslands förmåga.

Deras militär har ju gång på gång bevisat sig vara inkompetenta och bestå av alkisar i alla led.

Missförstå mig rätt här. Jag menar inte att jag per definition tror att de gör det. Jag menar bara att själva idén inte är så främmande för Kreml.
Citera
2022-09-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ukraina slösar nu bort det bästa man har på denna meningslösa offensiv och ryssarna tackar för dumheten och går vidare till Odessa.

Du får väldigt gärna förklara lite mer detaljerat hur en rysk motoffensiv skulle nå Odessa. Hur skulle man forcera vattendragen, hur skulle man lösa logistiken? Vilka förband skulle man sätta in?

Citat:
På vilket sett överskattade Ryssland sin militär då dom anväder 10-15% av den och ändå tagit stora områden av Ukraina?

Tror du på fullaste allvar att bara en tiondel av Rysslands manöverförband är inblandade i kriget?
Citera
2022-09-02, 15:48
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, materialet är inte gammalt. Men rekryterna är upp till 50 år. I "bästa fall" har ett antal av dem tidigare genomgått värnplikt, men tidigare militär erfarenhet är inget krav för att delta. Den träning de fått är blott 1 månad, så de är kanonmat och ingenting annat. Och det kommer de onekligen att bli, då åtminstone hälften av dem, (upp till 10 000 man), skickats till fronten norr om,(väster om), Dnipro. Hur i helvete kan den ryska ledningen vara så blåst att de skickar in mer soldater i en redan avreglat frontavsnitt. Och hur i helvete skall de få med sig sitt hyfsat moderna pansar och underhåll? HIRMARS time!

Slava Ukraini!

3 armékåren består av hoprafsat folk utan någon vidare träning, men med toppmateriel. Depåerna som varit avsedda för mobilisering vid en större konflikt mot Nato (eller Kina) i det centrala militärdistriktet har fått släppa ifrån sig både BMP3 och T90 M. De 10-15 000 man har fått ihop kommer att exklusivt sättas in vid Donbass.

Putin hade gett Shojgu i uppgift att fullborda erövringen av oblasterna Luhansk och Donetsk i deras helhet till och med 31 augusti. Detta datum har passerats nu. Luhansk lyder visserligen under rysk kontroll, men inte Donetsk. Putins nya deadline är att hela Donetsk (definierat utifrån oblastets administrativa gränser) måste vara helt erövrat om två veckor, dvs den 15 september.

Detta tror jag inte kommer att gå, men ryssarna kraftsamlar och 3 armékåren utgör ett viktigt och nödvändigt element i denna plan.
Citera
2022-09-02, 15:49
Medlem
azizzizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Missförstå mig rätt här. Jag menar inte att jag per definition tror att de gör det. Jag menar bara att själva idén inte är så främmande för Kreml.

Då förstår jag, har bara sett detta med att hemlösa har rekryteras utan att några bevis visats. Viktigt att hålla sig till sanningen oavsett vilken sida man är på.

Att Kreml sen skulle kunna göra det under andra förhållanden är absolut möjligt, inget förvånar en när det gäller Kreml och deras taktiker.
Citera
2022-09-02, 15:53
Medlem
Det går för långsamt att stoppa Ryssland. Dags att väst går in i kriget och skickar in bomb- och attackflyg. Ryssland skulle då tvingas ge sig.
Sverige kan med fördel ingå i en sådan koalition då vi ännu inte är medlemmar i Nato.
Kärnvapenhotet är tomt skrammel och för övrigt är några taktiska atombomber mindre farliga än ett kärnkraftshaveri.
Det är bara den kommunistiska partiledaren i Sverige som låtsas vara rädd. Men hon är ju kronisk
USA-hatare.
Citera
2022-09-02, 15:53
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Från vilket år ska alla gränser gälla för all evig tid och all historia ska åsidosättas?

Denna vurm för att erövra, förslava och mörda andra folk måste ta slut nu. Människor måste ha rätt att leva i fred och utvecklas.

För att citera Narindra Modi:

"Era of expansionism is over, this is the era of development. History is witness that expansionist forces have either lost or were forced to turn back"
Citera
2022-09-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Från vilket år är internationella avtal som slutits av Ryssland inte längre giltiga, och är internationella avtal med Ryssland som avtalspartner något som man kan eller någonsin har räknat med?

https://www.folkets.dk/node/4604
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in