2022-09-20, 10:29
Medlem
-
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-20 kl. 10:30. Anledning: Dåligt svar
2022-09-20, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu

Ok?

Men i pappret står det ju såhär:

Och senare:

Jag fattar inte allt tekniskt snack men varför pratar författarna om en senare avveckling om det inte är det de menar?

Kolla även filmen på Wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lightning_Network

Mitt intryck är fortfarande att det bygger på antagandet att transaktioner i det långa loppet sker fram och tillbaka inom något visst kluster (då kommer ju balansen att ligga runt noll i snitt över tid). Det tror jag är fullkomligt fel.

Jag förstår inte riktigt vad du menar är problemet. Kan du förklara mer?
2022-09-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Din bank tar en avgift, ICAs bank tar en avgift och AMEX/VISA/MC tar en avgift på VARJE transaktion du gör.
ICA måste ta igen alla avgifter dom tvingas betala på dig och alla andra som handlar, så indirekt får du betala den genom höjda varupriser.

Men poängen är avgiften, oavsett vem som betalar den. En avgift det vore bättre inte fanns, eller hur?
Med din logik så drabbas DU av att jag använder AMEX, även om du själv inte använder AMEX. Fine by me. Man "betalar" lika mycket oavsett kort som konsument så varför inte använda AMEX?
2022-09-20, 12:17
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Med din logik så drabbas DU av att jag använder AMEX, även om du själv inte använder AMEX. Fine by me. Man "betalar" lika mycket oavsett kort som konsument så varför inte använda AMEX?
Tror du prisnivån på varan/tjänsten varit samma om alla använt amex? Tror du att du får mer bonus än kortavgiften för handlaren? Svaren är nej.

Kortavgifter gynnar endast kortutfärdarna. Det bästa hade varit att använda ett system led låga/inga avgifter så man kan sänka priset på varan/tjänsten.
2022-09-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Ja men dåså. Då kan vi hoppas att kortavgifterna rusar till 100%. Varorna blir dubbelt så dyra men taxichaffisen får iaf tillbaka 70% av avgiften i bonuspoäng som du kan köpa en brödrost för. Jag kan också meddela dig att Amex inte fungerar på väldigt många ställen. När man frågar en handlare varför är svaret alltid att avgifterna är galet höga.

Du sitter på riktigt och argumenterar för höga kortavgifter. Det är kontraproduktivt. I Sverige har politikerna bestämt att man inte får ta kortavgifter för att ge en edge mot kontanter. Så ser det inte ut globalt och det kommer inte vara så i framtiden heller.

Taxichaffisen vill ha så höga betalavgifter som möjligt. Jag vill ha så låga som möjligt.
Du snackar som att du bryr dig om alla i samhället och samhället som helhet. Jag bryr bara om det jag får som individ i praktiken. Jag tycker det är jättedåligt att folk håller på med försäkringsbedrägerier, men inget jag kan göra något åt som individ. Det är så världen ser ut.

Du använder själv AMEX så om du är emot höga avgifter, varför använder du AMEX?
2022-09-20, 12:28
Medlem
Citat:
Tror du prisnivån på varan/tjänsten varit samma om alla använt amex? Tror du att du får mer bonus än kortavgiften för handlaren? Svaren är nej.

Kortavgifter gynnar endast kortutfärdarna. Det bästa hade varit att använda ett system led låga/inga avgifter så man kan sänka priset på varan/tjänsten.
Alla kommer aldrig ha råd eller anse att det är värt att använda AMEX så ditt argument är meningslöst. Jag anser att AMEX är bästa alternativet för MIG och det verkar du också tycka eftersom du använder.
2022-09-20, 14:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Herregud vilket infantilt argument.
Ja, jag drabbas för säljarna måste nycklar ut sina kostnader på sin intäkter.

Btw, om alla använde AMEX skulle priserna gå upp ännu mer då handlarna måst ta igen dessa ökade avgifter på något.

Vidare så kostar det dessutom en årsavgift att ha just AMEX, upp till 7000kr.

Kan du inte bara erkänna att inga avgifter är bättre än 2-5 procent på varje transaktion? det är inte så svårt att säga.
2022-09-20, 16:31
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du snackar som att du bryr dig om alla i samhället och samhället som helhet. Jag bryr bara om det jag får som individ i praktiken. Jag tycker det är jättedåligt att folk håller på med försäkringsbedrägerier, men inget jag kan göra något åt som individ. Det är så världen ser ut.

Du använder själv AMEX så om du är emot höga avgifter, varför använder du AMEX?
Av samma anledning som jag tar emot barnbidrag eller ränteavdrag fast jag är mot barnbidrag och ränteavdrag. Jag tackar inte nej till gratis pengar/förmåner. Det betyder inte att jag tycker dessa är bra.
Citat:
Alla kommer aldrig ha råd eller anse att det är värt att använda AMEX så ditt argument är meningslöst. Jag anser att AMEX är bästa alternativet för MIG och det verkar du också tycka eftersom du använder.
Finns flera gratis amexkort.
2022-09-20, 22:25
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag förstår inte riktigt vad du menar är problemet. Kan du förklara mer?

Bitcoin funkar som "stuff". Man "har det" eller inte (via en transaktion på blockkedjan). Lightning fungerar som ett system som på ett säkert sätt håller reda på en skuld mellan två eller flera olika konton.

Om jag fattar det rätt så reserverar man någon andel av sina Bitcoin för att användas inom Lightning.

Man slutbetalar dock "skulden" genom att registrera en transaktion på blockkedjan (avveckling, eller på engelska settlement).

OM man utgår från att konton inom Lightning-nätverket skulle att skicka ut ungefär lika många Bitcoin som de får in så förstår jag ert resonemang om att man inte behöver genomföra denna avveckling, eftersom det inte spelar så stor roll. Balansen kommer att röra sig upp och ner, men man behöver inte bry sig om det.

Men hur ska det fungera om jag är en butik som inte betalar mina leverantörer med Bitcoin? Jag kommer att få in en massa pengar inom Lightning, men till slut vill jag ju ha Bitcoin som jag kan sälja.

Varifrån kommer då dessa Bitcoin? Och hur?
2022-09-20, 22:27
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Bitcoin funkar som "stuff". Man "har det" eller inte (via en transaktion på blockkedjan). Lightning fungerar som ett system som på ett säkert sätt håller reda på en skuld mellan två eller flera olika konton.

Om jag fattar det rätt så reserverar man någon andel av sina Bitcoin för att användas inom Lightning.

Man slutbetalar dock "skulden" genom att registrera en transaktion på blockkedjan (avveckling, eller på engelska settlement).

OM man utgår från att konton inom Lightning-nätverket skulle att skicka ut ungefär lika många Bitcoin som de får in så förstår jag ert resonemang om att man inte behöver genomföra denna avveckling, eftersom det inte spelar så stor roll. Balansen kommer att röra sig upp och ner, men man behöver inte bry sig om det.

Men hur ska det fungera om jag är en butik som inte betalar mina leverantörer med Bitcoin? Jag kommer att få in en massa pengar inom Lightning, men till slut vill jag ju ha Bitcoin som jag kan sälja.

Varifrån kommer då dessa Bitcoin? Och hur?
Då regleras det på blockedjan såklart.
2022-09-20, 22:29
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Då regleras det på blockedjan såklart.

Det är ju exakt det jag säger. Läs hela diskussionen innan du svarar.

EDIT: Och HUR?
2022-09-20, 22:30
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är ju exakt det jag säger. Läs hela diskussionen innan du svarar
Då hade du ju svaret. Vad är problemet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto