Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
Varför ska jag då använda kortet om avgiften hamnar direkt på mig? Kreditbolagen ger mig bonus för dom tjänar pengar på sina krediter. Butikerna tjänar mer pengar om de låter kunder med AMEX handla.
Dessutom är priset samma för dig som kund oavsett om du betalar kontant, med VISA eller med AMEX så lite svårt att avgöra vad "avgiften" indirekt blir.
Ja men dåså. Då kan vi hoppas att kortavgifterna rusar till 100%. Varorna blir dubbelt så dyra men taxichaffisen får iaf tillbaka 70% av avgiften i bonuspoäng som du kan köpa en brödrost för. Jag kan också meddela dig att Amex inte fungerar på väldigt många ställen. När man frågar en handlare varför är svaret alltid att avgifterna är galet höga.
Du sitter på riktigt och argumenterar för höga kortavgifter. Det är kontraproduktivt. I Sverige har politikerna bestämt att man inte får ta kortavgifter för att ge en edge mot kontanter. Så ser det inte ut globalt och det kommer inte vara så i framtiden heller.
Taxichaffisen vill ha så höga betalavgifter som möjligt. Jag vill ha så låga som möjligt.