2022-09-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Om han kom ut när andra skottet föll funkar det med att han hann fram tills LJ syntes i gränden. Fokus var ju inte på SE så jag tycker inte att det är konstigt att ingen såg honom just då.

OK, det får stå för dig Jag finner det oerhört märkligt att ingen kan placera SE på plats.

Att han trodde att han blev förväxlad med GM började ju redan på mordnatten att han blev rädd för det.

Och hur exakt skulle detta gått till menar du? Varför skulle han misstänka detta?
Att han har hört ett vittne säga detta till en polis (ett vittne och en polis som ingen kan hitta) och att polisen inte ens ville prata med honom ser jag i princip som helt uteslutet. Och för att det ska hända måste ju i princip språngmarschen har hänt...och då är vi tillbaka till samma sak. Varför nämner inget annat vittne denna språngmarsch?!

Det var ju ett annat vittne som sprang innan också. Det är inga som pratar om det. Fokus var på LOP. Det kanske har dessutom varit de som sett SE springa men polisen har inte tyckt det varit viktigt och inte frågat om det. Det var mycket de inte frågade om.
Citera
2022-09-20, 14:19
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag har fullt upp med annat så jag kanske blev lite kortfattad i mina svar.

Att han blev misstänkt kan jag delvis hålla med om att han gav upphov till själv. Att han trodde att han blev förväxlad med GM började ju redan på mordnatten att han blev rädd för det.

Om han kom ut när andra skottet föll funkar det med att han hann fram tills LJ syntes i gränden. Fokus var ju inte på SE så jag tycker inte att det är konstigt att ingen såg honom just då. Det var bara några sekunder det handlade om. Språngmarschen och allt runt det håller jag med om att det är lite konstigt men det är inte uteslutet att det har skett.

Ja, det funkar om han kom ut i samband med andra skottet, men funkar inte så bra med att LP skrek och på den uppståndelse som var ett 10-tal sekunder efter sista skottet. Det har han missat eller mörkat. Vilket är oerhört märkligt.

Ingen har i mitt tycke lyckats komma med en bra förklaring på hur SE tog sig från S44 till mordplatsen som ett vittne när det small och varför han missat alltihopa, allra minst han själv. Det är inte sannolikt att han i egenskap av vittne varit på Sveavägens östra sida just då.
Citera
2022-09-20, 15:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det var ju ett annat vittne som sprang innan också. Det är inga som pratar om det. Fokus var på LOP. Det kanske har dessutom varit de som sett SE springa men polisen har inte tyckt det varit viktigt och inte frågat om det. Det var mycket de inte frågade om.

Vilket vittne har sprungit "innan"?

Grejen är....

Om man verkligen synar SEs story (en story som utvecklas över tid btw) är det ganska enkelt att kapa bort väldigt mycket som rena lögner eller åtminstone enorma överdrifter.

Jag anser det vara oerhört osannolikt att han har befunnit sig vid själva mordplatsen de sekunderna när LJ stod bakom baracken. Någon av alla vittnen borde kunna placera honom där.
Jag vill påstå att nästan allt i hans story är en ren lögn. Allt ifrån hur han har "tittat på klockan" och missat allt som händer 20 meter framför, till hans samtal med LP och poliser och framför allt..språngmarschen. Den är så pass osannolik att jag bara inte förstår hur man inte ville utmana honom mer 86.

Jag är öppen för en alternativ förklaring till var SE kan ha befunnit sig, men den version som han själv målar upp är enligt mig totalt osannolik.
Citera
2022-09-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, det funkar om han kom ut i samband med andra skottet, men funkar inte så bra med att LP skrek och på den uppståndelse som var ett 10-tal sekunder efter sista skottet. Det har han missat eller mörkat. Vilket är oerhört märkligt.

Ingen har i mitt tycke lyckats komma med en bra förklaring på hur SE tog sig från S44 till mordplatsen som ett vittne när det small och varför han missat alltihopa, allra minst han själv. Det är inte sannolikt att han i egenskap av vittne varit på Sveavägens östra sida just då.

Om du stannar där vid att det funkar om han kom ut vid andra skottet meni inte att LP skrek. Varför kan inte LP ha varit omväxlande i chock och skrikande och emellanåt lite lugnare? Varför är det omöjligt?
Citera
2022-09-20, 16:21
Medlem
Citat:
Vilket vittne har sprungit "innan"?

Grejen är....

Om man verkligen synar SEs story (en story som utvecklas över tid btw) är det ganska enkelt att kapa bort väldigt mycket som rena lögner eller åtminstone enorma överdrifter.

Jag anser det vara oerhört osannolikt att han har befunnit sig vid själva mordplatsen de sekunderna när LJ stod bakom baracken. Någon av alla vittnen borde kunna placera honom där.
Jag vill påstå att nästan allt i hans story är en ren lögn. Allt ifrån hur han har "tittat på klockan" och missat allt som händer 20 meter framför, till hans samtal med LP och poliser och framför allt..språngmarschen. Den är så pass osannolik att jag bara inte förstår hur man inte ville utmana honom mer 86.

Jag är öppen för en alternativ förklaring till var SE kan ha befunnit sig, men den version som han själv målar upp är enligt mig totalt osannolik.

Hade för mig att det var Per Wallin men det kan ha varit ett missförstånd.

Jag tror att han först ville vara ett framstående vittne och broderade sin story att han var närmare än vad han var. Sen trasslade han in sig i sina egna berättelser när han anade att han kanske blev misstänkt.
Citera
2022-09-20, 16:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Om du stannar där vid att det funkar om han kom ut vid andra skottet meni inte att LP skrek. Varför kan inte LP ha varit omväxlande i chock och skrikande och emellanåt lite lugnare? Varför är det omöjligt?

Kom han ut och hörde andra skottet, måste han ha hört LP skrika och sett direkt att något hänt. Varför skulle han mörkat det? Han blev väl inget viktigare vittne för det?

Dessutom säger han att OP låg på rygg med slutna ögon när han kom fram och att han dessutom kom efter AH som sa att OP låg i framstupa när hon kom fram.
Citera
2022-09-20, 16:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Hade för mig att det var Per Wallin men det kan ha varit ett missförstånd.

Jag tror att han först ville vara ett framstående vittne och broderade sin story att han var närmare än vad han var. Sen trasslade han in sig i sina egna berättelser när han anade att han kanske blev misstänkt.

Varför anser du att han ville bli förväxlad med GM?
Eller menar du att han på riktigt fick för sig det?
Hur fick han den infon menar du?

Han pratar inte om det med väktarna 23:40.
Då nämner han inget om någon språngmarsch, vittne som beskriver honom eller att han ska ha blivit avvisad.
Tvärtom så ljuger han och säger att han har lämnat sitt vittnesmål till polisen.
I verkligheten verkar han ju inte direkt vara intresserad av att prata med polisen den 28:e.
Nej, jag köper inte någonstans att han ska ha blivit avvisad på plats.
Och vilken polis ska ha tagit det här felaktiga vittnesmålet vid den tidpunkten?
Vilken "yngling till man" (SEs ord) är det som ens har lämnat vittnesmålet?

Det är först dagen efter kl 12:20 (när han själv ringer in till polisen) som han bevisligen tar upp det första gången. Holmér har då gått ut med signalementet 12:00. Jag förstår inte varför du får det till att han "trasslar till det" när han förstår att han kan bli misstänkt. Det första han tar upp när han pratar med polisen är ju just sin "förväxlingsteori".

Han gör alltså sig själv direkt misstänkt i det första samtalet han har med polisen.

Jag säger det igen....Jag är inte alls säker på att han är GM.
Men en fungerande PU borde plockat in honom i mars/april 86.
Han har bevisligen varit på plats.
Han stämmer bra in på det generella vittnesmålet.
Han ljuger om vad han gjorde på brottsplatsen.
Inget annat vittne har sett honom på brottsplatsen.

Istället för att bara svälja att denna tramspelle skulle vara förväxlad med GM kanske man borde plockat in honom och utreda det ordentligt?
Citera
2022-09-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Kom han ut och hörde andra skottet, måste han ha hört LP skrika och sett direkt att något hänt. Varför skulle han mörkat det? Han blev väl inget viktigare vittne för det?

Dessutom säger han att OP låg på rygg med slutna ögon när han kom fram och att han dessutom kom efter AH som sa att OP låg i framstupa när hon kom fram.

Det går inte att förklara allt han sa. AH har ändrat sin story också genom åren.
Citera
2022-09-20, 16:54
Medlem
Citat:
Varför anser du att han ville bli förväxlad med GM?
Eller menar du att han på riktigt fick för sig det?
Hur fick han den infon menar du?

Han pratar inte om det med väktarna 23:40.
Då nämner han inget om någon språngmarsch, vittne som beskriver honom eller att han ska ha blivit avvisad.
Tvärtom så ljuger han och säger att han har lämnat sitt vittnesmål till polisen.
I verkligheten verkar han ju inte direkt vara intresserad av att prata med polisen den 28:e.
Nej, jag köper inte någonstans att han ska ha blivit avvisad på plats.
Och vilken polis ska ha tagit det här felaktiga vittnesmålet vid den tidpunkten?
Vilken "yngling till man" (SEs ord) är det som ens har lämnat vittnesmålet?

Det är först dagen efter kl 12:20 (när han själv ringer in till polisen) som han bevisligen tar upp det första gången. Holmér har då gått ut med signalementet 12:00. Jag förstår inte varför du får det till att han "trasslar till det" när han förstår att han kan bli misstänkt. Det första han tar upp när han pratar med polisen är ju just sin "förväxlingsteori".

Han gör alltså sig själv direkt misstänkt i det första samtalet han har med polisen.

Jag säger det igen....Jag är inte alls säker på att han är GM.
Men en fungerande PU borde plockat in honom i mars/april 86.
Han har bevisligen varit på plats.
Han stämmer bra in på det generella vittnesmålet.
Han ljuger om vad han gjorde på brottsplatsen.
Inget annat vittne har sett honom på brottsplatsen.

Istället för att bara svälja att denna tramspelle skulle vara förväxlad med GM kanske man borde plockat in honom och utreda det ordentligt?

Jag tror han trodde att han blev förväxlad på riktigt. Varför ska allt bli återgett exakt vad han sa till väktarna? Han hade bråttom hem.
AZ kan väl vara vittnet han hört.
Det generella signalementet stämmer inte alls in på SE. Jag har inte tid mer idag. God kväll!
Citera
2022-09-20, 17:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, det kanske kan betyda svullet ovanpå kindknotorna. Visst. Men inte ens det besitter SE. Case closed.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eftersom det enbart är du som vill ha ner kindknotorna på kinden så kanske det är du som saknar en djupare förståelse för språk.

SE har varken synliga kindknotor eller bullighet över kindknotorna.

Svälj att bulliga kindknotor inte matchar SE.

Ja, de där knotorna kommer jag allt att få äta upp under resten av min vistelse här på sidan. Men du kanske kan medge att Skandiamannens ansikte är lite åt det bulliga hållet ändå? Nåja, nu blir det andra bullar ...
Citera
2022-09-20, 17:08
Medlem
Citat:
Jag menar när det gäller andra spår. Visst har de kollat andra spår men inriktningen verkar varit SE ända sen 2017. När det gäller SE kunde det väl ha kollat upp utstämplingen. Det är ju en central del. Att ha fel på det är ju sanslöst. Har verkligen KP trott att SE kom ut på gatan 23.19? Och att LJ såg en keps på GM stämmer ju inte heller. Han såg aldrig skärmen. Antingen är det inkompetens eller fulspel. Det är lika illa vilket.
Oavsett så kan han ha kommit ut på Svea 23:19:10-23:19:59.

Men det är den enda punkten i presskonferensen där jag delar kritiken i sak.

Whatever nu går vi vidare
Citera
2022-09-20, 18:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det finns en lång lista på fina män som plötsligt gjort hemska saker. Förhoppningsvis är SE inte en av dem.

Skönt att du träder fram som hans karaktärsvittne. 😉

I vissa typer av tillstånd kan man dock få en väldigt uppflammande ilska.

Var hittar du att han säger att han pratade med vakten? Det har jag missat. Inte i förhören 1986, väl?

Däremot är PH inne på det i sitt PM

Klart det finns, men det är en lång rad orimligheter som tillsammans gör det så fruktansvärt osannolikt att det är han som är gm att det är befängt att ens misstänka honom innan det plockas fram något som helst bevis som pekar åt hans håll.

Det är inte jag som är karaktärsvittnen. Jag uppger bara vad de riktiga karaktärsvittnena säger. Och ingen av dom kan föreställa sig att det var han som gjorde det.

Det är med i förhören med Henry Olofsson från 86 bland annat. De pratade enligt honom i ett par minuter. Medan då tydligen SE stod där med en skarpladdad revolver av model större dold på något sätt innanför rocken och mord på sinnet utan att han märkte något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in