2022-09-20, 13:03
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag tror inte man ska avskräcka folk från att köpa (eller sälja för den delen..) men både säljare och köpare får räkna in en ordentlig riskpremie i försäljningspriset.

Räntan är fortfarande på väg upp, samtidigt som denna vinter ser ut att bli en mardröm för bostadsägare på grund av extrema elpriser. Lägg dessutom till kommande lågkonjunktur med ökad arbetslöshet.
Kan du ge mig ett vettigt argument varför priserna inte kommer vara betydligt lägre i vår än de är nu?
Citera
2022-09-20, 13:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Just nu är det perfekt läge att göra kap på bostadsmarknaden, så länge man säljer litet och köper stort, dvs uppgraderar sitt boende.
Dom som "sitter still i båten" kommer sitta här i tråden om två år och gissa när bästa temporära ras sker.
Kan man så väntar man till våren 2023, då har räntan nått 3 %. Då vet vi mer om inflationen viker eller om räntan måste upp till 4 %. Priserna har då sjunkit mer och vi vet om det skall ner mer eller om det börjar att stabilisera sig.
Du skall nog inte räkna med att bopriserna kommer att börja stiga igen de närmaste åren.
Citera
2022-09-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Citat:
FI skriver idag ut rådet att ringa sin bank och be om amorteringsfrihet om man tycker dagens nya räntenivå känns jobbig.

Detta är ännu ett exempel som bevisar ytterligare hur hysterisk stämningen på marknaden är.

Det är som Titanic nu, fartyget håller på att gå under. Men det är lugnt, för det här skeppet kunde ju inte sjunka. Snart hoppar många ned i det kalla vattnet och där i vattnet kommer de att tjäna jättemycket på att bo.
Citera
2022-09-20, 13:20
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Då får du bo på landsbygden.

Prisfall >25% säger du. Mycket möjligt men då kommer det bli ännu billigare att bo i bostadsrätt än hyresrätt. Hyror i hyresrätter kommer dessutom öka i takt med ökade kostnader.

Tror dessvärre inte att så blir fallet. Många BRF är högt belånade och de som inte har haft koll på sina räntor (läs - bundit dem) kommer att få betala dyrt. Ex från min egen BRF där vi gick från 0,81 rörligt till 1,97 rörligt på ett lån som förföll för två veckor sedan. Vår ökade räntekostnad kommer att innebära en 15% höjning av avgiften. Då har jag inte räknat med allt annat som höjs såsom uppvärmning, förvaltning av ekonomi, grön- & gemensamma områden m.m. som också kommer att göra att avgiftshöjningar kommer att tvingas genomföras.

Till ovan kan läggas de ökade räntekostnaderna för de egna lånen. Värdeminskning (om än fiktiv tills den säljs) som kommer påverka folks inställning och känsla huruvida de är rika eller fattiga.

Hyran i hyresrätter kommer säkert att öka men inte alls i samma grad då dessa måste förhandlas.

Jag tror att HR har sin framtid det kommande 1-2 åren i alla fall. Kanske längre. Vi kommer få se en utjämningseffekt mellan HR och BR vilket kommer göra HR mer attraktivt och BR mindre attraktivt.

// CC
Citera
2022-09-20, 13:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Räntan är fortfarande på väg upp, samtidigt som denna vinter ser ut att bli en mardröm för bostadsägare på grund av extrema elpriser. Lägg dessutom till kommande lågkonjunktur med ökad arbetslöshet.
Kan du ge mig ett vettigt argument varför priserna inte kommer vara betydligt lägre i vår än de är nu?
Jag tror inte du förstår vad jag försöker säga så jag ska förtydliga. Vad jag menar med riskpremie är att det inte finns något som stoppar såväl säljare som köpare att från ta morgondagens priser i beaktan redan idag när de säljer/köper objekt.
Citera
2022-09-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vad är det för folk du känner som vill öka sina utgifter i ytterst osäkra tider?

Låter som en dålig affär om man måste ta ett extra lån.

Tror du en gamilj med 2 barn vill sitta och trycka i en lgh i 5 år till för att vänta ut marknaden?

Livet går vidare. I den här tråden utgår alla från att bostaden är en aktie som inte har någonting med levnadsförhållanden att göra.

De allra flesta i Stockholm har råd med villa/radhus så länge de har lite insats och två ok löner även med 4% ränta. Man får bara dra ned någon utlandsresa etc
Citera
2022-09-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Våningarna står ju på Booli. Den som såldes 2020 och 2017 var på plan 2, dvs. våningen över.
Ah tack! Visste inte om det
Citera
2022-09-20, 13:37
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Tror dessvärre inte att så blir fallet. Många BRF är högt belånade och de som inte har haft koll på sina räntor (läs - bundit dem) kommer att få betala dyrt. Ex från min egen BRF där vi gick från 0,81 rörligt till 1,97 rörligt på ett lån som förföll för två veckor sedan. Vår ökade räntekostnad kommer att innebära en 15% höjning av avgiften. Då har jag inte räknat med allt annat som höjs såsom uppvärmning, förvaltning av ekonomi, grön- & gemensamma områden m.m. som också kommer att göra att avgiftshöjningar kommer att tvingas genomföras.

Till ovan kan läggas de ökade räntekostnaderna för de egna lånen. Värdeminskning (om än fiktiv tills den säljs) som kommer påverka folks inställning och känsla huruvida de är rika eller fattiga.

Hyran i hyresrätter kommer säkert att öka men inte alls i samma grad då dessa måste förhandlas.

Jag tror att HR har sin framtid det kommande 1-2 åren i alla fall. Kanske längre. Vi kommer få se en utjämningseffekt mellan HR och BR vilket kommer göra HR mer attraktivt och BR mindre attraktivt.

// CC

Många BRF högt belånade? Ja, många nya BRF är det men titta på äldre BRF vilket de flesta är så har många någon tusenlapp eller två per kvm, jämfört med nya som kan ha 10-15k per kvm.

Hyresrätter kommer få höjda hyror så snart det går. BRF har inte vinstintresse på samma sätt. Letar just nu BR åt familjemedlem. I den stadsdelen är en HR idag redan 3000 kr dyrare per månad att hyra jämfört med att köpa en BR och kalkylera med 5% ränta och full belåning. Går priserna ner 25% är det 4000 kr billigare att bo i BR där än HR, då inte kalkylerat med HRs hyreshöjning då vi BRs månadsavgifter också kan höjas.

Billigare att bo i BR alltså, så kommer det förbli så länge räntan är under 8% enligt min kalkyl. Sedan finns det så klart områden med sjuka priser för BR, som Stockholms innerstad. Får man tag på en HR där bor man så klart mycket billigare i HR eftersom de har så låga hyror men hur hittar man en sådan?
Citera
2022-09-20, 13:59
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tror du en gamilj med 2 barn vill sitta och trycka i en lgh i 5 år till för att vänta ut marknaden?

Livet går vidare. I den här tråden utgår alla från att bostaden är en aktie som inte har någonting med levnadsförhållanden att göra.

De allra flesta i Stockholm har råd med villa/radhus så länge de har lite insats och två ok löner även med 4% ränta. Man får bara dra ned någon utlandsresa etc

De allra flesta?

Var får du siffran "de allra flesta ifrån"? De allra flesta får rätta mun efter matsäck och inte höja sina utgifter ytterligare när marknaden börjar haverera. Bara en dåre skulle öka sina utgifter när de är beroende av sin förvärvsinkomst för att klara räkningar, som det ser ut nu.

Det är inte bara räntan att ta hänsyn till. Elräkning, matpriser m.m.

De allra flesta måste dra ner på konsumtionen och de allra flesta företag som lever på konsumtionen kommer få det tufft. Vi kommer se en hel del konkurser snart och många förlorar jobben.

Men det kanske är lugnt enligt dig, då de allra flesta kommer behålla sina jobb och således spelar det ingen roll. 10-20% är mängden som behöver få problem för att marknaden ska krascha... Du kanske tror att 70% behöver få problem för att priser ska rasa och liv förstöras...

10-20% är allt som krävs. Sen går det utför jävligt snabbt.
Citera
2022-09-20, 14:04
Medlem
Citat:
I mina bevakningar har lägenheter börjat rulla på rätt bra igen.

Hus däremot står TOTALT still i Stockholm. Min vanliga bevakning har mer än 5 ggr så många objekt som vanligt och varje helg ökar det då knappt något säljs.

Ringt på några hus som tydligen haft bud runt 20% under toppriserna i vintras och mäklarna låter förnärmade över "skitbuden"

Citat:

Hur får du ihop detta? Hur kan Stockholmare ha så stora marginaler och köpa boende när de behöver oavsett marknadsläget samtidigt som knappt några villor säljs?

Mycket tyder väll på att folk, även i Stockholmare med barn, väntar ut markanden då antalet försäljningar gått ner kraftigt.
Citera
2022-09-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
De allra flesta?

Var får du siffran "de allra flesta ifrån"? De allra flesta får rätta mun efter matsäck och inte höja sina utgifter ytterligare när marknaden börjar haverera. Bara en dåre skulle öka sina utgifter när de är beroende av sin förvärvsinkomst för att klara räkningar, som det ser ut nu.

Det är inte bara räntan att ta hänsyn till. Elräkning, matpriser m.m.

De allra flesta måste dra ner på konsumtionen och de allra flesta företag som lever på konsumtionen kommer få det tufft. Vi kommer se en hel del konkurser snart och många förlorar jobben.

Men det kanske är lugnt enligt dig, då de allra flesta kommer behålla sina jobb och således spelar det ingen roll. 10-20% är mängden som behöver få problem för att marknaden ska krascha... Du kanske tror att 70% behöver få problem för att priser ska rasa och liv förstöras...

10-20% är allt som krävs. Sen går det utför jävligt snabbt.

De allra flesta med två bra inkomster och en insats. Art arbetslösheten ska ta fart är mest dina egna fantasier. Annars får du gärna länka till alla experter som hävdar det.
Citera
2022-09-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Hur får du ihop detta? Hur kan Stockholmare ha så stora marginaler och köpa boende när de behöver oavsett marknadsläget samtidigt som knappt några villor säljs?

Mycket tyder väll på att folk, även i Stockholmare med barn, väntar ut markanden då antalet försäljningar gått ner kraftigt.

Folk som ska köpa villa behöver inte stressa öht. Man kan i lugn och ro hitta sitt drömboende. Än så länge har det ju bara gått någon månad. Det är otroligt kort tid. De flesta tittar på hus i ett år eller mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in