2022-09-19, 19:00
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det du skriver är ett väldigt tydligt tecken på att marknadens psykologi släpar efter fundamenta. Trots att priserna rent matematiskt måste sjunka så finns det fortfarande en liten grupp som inte har tagit in verkligheten. Det är bara den lilla gruppen som köper nu. Det är därför utbudet byggs upp. Men den gruppen blir mindre och mindre. Och så småningom kommer de som väntar med att sälja (för att de inte har tagit in verkligheten) nå en punkt då de kapitulerar och hellre tar en stor förlust än att vänta och gå i personlig konkurs.

Exakt när detta inträffar är svårt att sia om, men om RB höjer med 100 punkter eller när FI låter amorteringskravet ligga kvar (och bara låter existerande låntagare pausa amorteringar i högre grad) så skulle det kunna utlösa kapitulationen. Alternativt när alla svångremmar i hushållen ökar arbetslösheten kraftigt (vilket är matematiskt givet). Det finns liksom bara en väg och det är nedåt.

Ja och villor är i princip osäljbara just nu som det verkar i alla fall i Stockholm. Kan sluta med att villamarknaden drar ner resten av bostadsmarknaden i fallet.
Börjar även se ett större utbud på lokaler och industrilokaler på de olika förmedlarnas sidor. Större lokaler verkar helt dött, flera av dessa är gamla bostäder som byggts om till kontor.

Bloggen Cornucopia hade nåt gästinlägg med en som försökt sälja bostad nu vilket var lättare sagt än gjort. Den personen och några i kommentarerna hade även vittnat om samma sak att det fanns i alla fall några intressenter som var beredda att lägga ett ok bud, men då hade lånelöftet som var rätt färska från deras banker slutat att gälla och då hade dom inte längre råd.
Citera
2022-09-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja och villor är i princip osäljbara just nu som det verkar i alla fall i Stockholm. Kan sluta med att villamarknaden drar ner resten av bostadsmarknaden i fallet.
Börjar även se ett större utbud på lokaler och industrilokaler på de olika förmedlarnas sidor. Större lokaler verkar helt dött, flera av dessa är gamla bostäder som byggts om till kontor.

Bloggen Cornucopia hade nåt gästinlägg med en som försökt sälja bostad nu vilket var lättare sagt än gjort. Den personen och några i kommentarerna hade även vittnat om samma sak att det fanns i alla fall några intressenter som var beredda att lägga ett ok bud, men då hade lånelöftet som var rätt färska från deras banker slutat att gälla och då hade dom inte längre råd.

I mina bevakningar har lägenheter börjat rulla på rätt bra igen.

Hus däremot står TOTALT still i Stockholm. Min vanliga bevakning har mer än 5 ggr så många objekt som vanligt och varje helg ökar det då knappt något säljs.

Ringt på några hus som tydligen haft bud runt 20% under toppriserna i vintras och mäklarna låter förnärmade över "skitbuden"
Citera
2022-09-19, 19:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I mina bevakningar har lägenheter börjat rulla på rätt bra igen.

Hus däremot står TOTALT still i Stockholm. Min vanliga bevakning har mer än 5 ggr så många objekt som vanligt och varje helg ökar det då knappt något säljs.

Ringt på några hus som tydligen haft bud runt 20% under toppriserna i vintras och mäklarna låter förnärmade över "skitbuden"

Håller inte med men vi kanske spanar i olika områden. Tycker mig se okay bud på en del hus (prisklass 5-8m) men att mycket lägenheter ligger vecka efter vecka utan bud. Sen försvinner mycket utan att säljas förvisso, kanske mer så på husfronten.

Blir nog ett ordentligt ras resten av september nu efter att räntan chockhöjs imorgon.
Citera
2022-09-19, 19:38
Medlem
I skrivande stund är Sthlm inom tullarna för första gången lägre månadsvis (416 objekt) än 31 aug.
Citera
2022-09-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Håller inte med men vi kanske spanar i olika områden. Tycker mig se okay bud på en del hus (prisklass 5-8m) men att mycket lägenheter ligger vecka efter vecka utan bud. Sen försvinner mycket utan att säljas förvisso, kanske mer så på husfronten.

Blir nog ett ordentligt ras resten av september nu efter att räntan chockhöjs imorgon.

Det lilla jag ser av hus i den prisklassen stämmer väl. Där säljs en del fortfarande.

Lägenheter utanför tullarna har jag ingen aning om

Jag tittar på fristående större hus med prisklass en bra bit över 10msek
Citera
2022-09-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
I skrivande stund är Sthlm inom tullarna för första gången lägre månadsvis än 31 aug (416 objekt).

Precis som jag börjar märka i mina bevakningar. Utbudet är mindre och lgh börjar säljas till nivåer nära toppen igen
Citera
2022-09-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Precis som jag börjar märka i mina bevakningar. Utbudet är mindre och lgh börjar säljas till nivåer nära toppen igen

Jag menade i pris per kvadratmeter, men skulle varit tydligare.
Citera
2022-09-19, 19:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Jag menade i pris per kvadratmeter, men skulle varit tydligare.

Ja, september var upp (Husmask) för innerstaden fram till igår, men nu verkar det som september kommer sluta nedåt. Räntechocken imorgon kommer knappast leda till någon prisuppgång eller återhämtning.

En del verkar tro på ytterligare 75p i oktober.
Citera
2022-09-19, 20:09
Medlem
foxxis avatar
https://www.privataaffarer.se/chefekonomen-riksbanken-kan-behova-sanka-rantan-nasta-ar/

Citat:
Riksbanken Riksbanken måste höja räntan tydligt nu för att få ned den höga inflationen, men inflationen ser ut att kunna sjunka tillbaka snabbt igen under det första halvåret 2023. Då är det viktigt att även Riksbanken snabbt kan svänga om och eventuellt också sänka räntan igen. Det säger Unionens chefekonom Katarina Lundahl till Nyhetsbyrån Direkt.

2023 ser ut att gå tillbaka till det normala igen.
Citera
2022-09-19, 21:16
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om du med "rätt" menar "så högt som möjligt" så stämmer det. De flesta skulle kalla det svenska upplägget helt efterblivet. Den beskrivningen antar jag dock är subjektiv, men vad som är desto mindre subjektivt är att avslutet per konstruktion hamnar över marknadspris eftersom det bevisligen inte finns någon annan på marknaden som vill betala så mycket.

Sluten budgivning med bindande bud skulle ge något helt annat.

Vill man göra situationen så enkel som möjligt för det förståndshandikappade folkhemmet skulle man dock lösa mycket av den svenska cirkusen genom att helt enkelt låta utgångspriset vara juridiskt bindande när budgivningen har startat.

Du svamlar bara. Vad är "rätt pris" på olja för dig? Guld? Volvo B aktier?
Citera
2022-09-19, 21:17
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Varför skulle priset bli "rätt" bara för att en budgivning sker? Är priset på allt som säljs så objektivt rätt enligt något kriterium? Mycket handlar även om att köpare har brist på information - eller mer kanske att de är korkade och ekonomiskt efterblivna.

Man kan snarare resonera att man alltid betalat överpris vid en budgivning - det är, i alla fall inte vid den stunden, inte någon annan som varit beredd att betala mer. Dvs du har som köpare betalat ett pris som ingen annan ville.

Så all prissättning på öppna marknader är enligt dig helt fel? Aktier, olja, guld, avokado. FEL FEL FEL!! DViking kommer in och berättar vad som är RÄTT pris.

Det marknaden är villig att betala är rätt pris.
Citera
2022-09-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om du med "rätt" menar "så högt som möjligt" så stämmer det. De flesta skulle kalla det svenska upplägget helt efterblivet. Den beskrivningen antar jag dock är subjektiv, men vad som är desto mindre subjektivt är att avslutet per konstruktion hamnar över marknadspris eftersom det bevisligen inte finns någon annan på marknaden som vill betala så mycket.

Sluten budgivning med bindande bud skulle ge något helt annat.

Vill man göra situationen så enkel som möjligt för det förståndshandikappade folkhemmet skulle man dock lösa mycket av den svenska cirkusen genom att helt enkelt låta utgångspriset vara juridiskt bindande när budgivningen har startat.

Hur i guds namn skulle sluten budgivning leda till ett annat utfall menar du? Och sluten budgivning används redan i Sverige sen tidigare så du behöver inte oroa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in