2022-09-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-ostermalm-nedre-gardet-stockholms-kommun-artillerigatan-76-8476406000408216274

Begärt pris: 4 995 000 (94 245 SEK m2)
Slutpris: 4 100 000 (77 358 SEK m2)

-18 % från utgångspris, minns inte att jag sett sådant förut inom tullarna.
Kollar jag booli så såldes samma lägenhet för 4 900 000kr år 2020.

Samma adress och storlek finns även för 4 620 000kr år 2017 och 3 650 000kr år 2014
Men svårt att dra slutsatser utan att veta skick och våningsplan på försäljningarna 2017/2014.
Senast redigerad av DattMamon666 2022-09-20 kl. 12:24.
Citera
2022-09-20, 12:21
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Har skrivit det innan. Bara idioter som säljer nu. Vänta till 2023.
Bara idiotier som köper nu, snarare.
Citera
2022-09-20, 12:23
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:

För alla säljer ju för skojs skull?
Citera
2022-09-20, 12:29
Bannlyst
Citat:
Kan du förklara vf det bara är idioter som säljer just nu? Och varför man ska vänta tills 2023? Tror du inte man förlorar om man väntar tills nästa år med tanke på att priserna går ner?
Citera
2022-09-20, 12:34
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
För alla säljer ju för skojs skull?
De jag har pratat med som säljer nu söker en större bostad. Antingen byta upp sig från tvåa till trea eller byta sina treor till villor.
Så det är en uppgraderingshets som på nytt pågår på bostadsmarknaden, som under pandemin. Alla vill ha större och alla vill betala så lite som möjligt. Skillnaden mot pandemin var att folk belånade sig hur mycket som helst bara för att få det större. Nu är det tvärtom.

Varför villaägarna säljer förstår jag inte. Antingen överbelånade eller gamla par som säljer nu.
Citera
2022-09-20, 12:35
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Just nu är det perfekt läge att göra kap på bostadsmarknaden, så länge man säljer litet och köper stort, dvs uppgraderar sitt boende.
Dom som "sitter still i båten" kommer sitta här i tråden om två år och gissa när bästa temporära ras sker.
Citera
2022-09-20, 12:38
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nu tjänar jag lite mer än 30-40K men jag anser att det är mer rimligt med 3-3,5 ggr årinkonst om man räknar med en ränta om ca 5-6 % och vill göra mer i livet än bara bo. Tyvärr tävlar man ju mot andra spekulanter som verkar resonera annorlunda.

Då får du bo på landsbygden.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det kommer säkert vara så hela hösten tills säljarna inser att de och köparna inte kommer att mötas. Då kommer många objekt att dras tillbaka och det blir en stagnering på marknaden. Så blev det hösten 2008 och så kommer det troligen att bli igen.

När vi sedan ser inflationen falla tillbaka och folk börjar se vart gränsen för räntan kommer att bli, då kommer marknaden att komma igång igen. Personligen tror jag dock att vi kommer att se ett stort (>25%) prisfall innan det vänder. Men först blir det stiltje som en del kommer tolka som att bostadspriserna står emot.

// CC

Prisfall >25% säger du. Mycket möjligt men då kommer det bli ännu billigare att bo i bostadsrätt än hyresrätt. Hyror i hyresrätter kommer dessutom öka i takt med ökade kostnader.
Citera
2022-09-20, 12:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Många spekulanter har inte fattat vidden av detta. Enligt Booli såldes häromdagen en garderob (25kvm) på Söder för tre millar…

Nu kommer det riktiga prisfallet. Mäcklarnas goja om 10-15% prisfall kan vi glömma. Handlar om minst 30% i Stockholm och Göteborg.
Landsorten 20-25%.

28-åringarna som tokbudat på lyhörda krypin kanske borde frågat äldre släktingar så hade de fått klart för sig att 1,4% på ett bolån bara skett de senaste åtta åren.
Nog för att ränteuppgången kommer påverka hela landet så tror jag ändå att vi ska vara väldigt tydliga med att problemet i Stockholm är av en unik art. Även om detta är ett något förenklat sett att se på saken då det inte tar i beaktan hur många yrkestillfällen som finns i Stockholm vs. andra städer så är löneskillnaden mellan de 3 stora städerna ~8% samtidigt som prisskillnaden är 50k/kvm Stockholm vs. Göteborg och 70k/kvm Stockholm vs. Malmö. Om det blir ett prisfall på 30% i Stockholm kommer samma prisfall vara självklart lägre i både Göteborg och Malmö. Landsbyggden är lite svårare att förutse då det antagningsvis handlar om en betydligt större andel pensionärer som drabbas än vad det gör i städerna. Här spelar saker som pension vs. inflation och ökade kostnader in men även här är jag väldigt tveksam till att prisnedgången skulle ens vara i närheten av Stockholm.

Kort sagt; Sverige har en bostadsbubbla som håller på att spricka men Stockholm befinner sig i ett epicentrum av denna bubbla och kommer drabbas avsevärt hårdare än övriga delar av landet.
Citera
2022-09-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Kollar jag booli så såldes samma lägenhet för 4 900 000kr år 2020.

Samma adress och storlek finns även för 4 620 000kr år 2017 och 3 650 000kr år 2014
Men svårt att dra slutsatser utan att veta skick och våningsplan på försäljningarna 2017/2014.

Våningarna står ju på Booli. Den som såldes 2020 och 2017 var på plan 2, dvs. våningen över.
Senast redigerad av aadde81 2022-09-20 kl. 12:53.
Citera
2022-09-20, 12:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Bara idiotier som köper nu, snarare.
Jag tror inte man ska avskräcka folk från att köpa (eller sälja för den delen..) men både säljare och köpare får räkna in en ordentlig riskpremie i försäljningspriset.
Citera
2022-09-20, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
FI skriver idag ut rådet att ringa sin bank och be om amorteringsfrihet om man tycker dagens nya räntenivå känns jobbig.
Detta är ännu ett exempel som bevisar ytterligare hur hysterisk stämningen på marknaden är.
Citera
2022-09-20, 12:59
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
De jag har pratat med som säljer nu söker en större bostad. Antingen byta upp sig från tvåa till trea eller byta sina treor till villor.
Så det är en uppgraderingshets som på nytt pågår på bostadsmarknaden, som under pandemin. Alla vill ha större och alla vill betala så lite som möjligt. Skillnaden mot pandemin var att folk belånade sig hur mycket som helst bara för att få det större. Nu är det tvärtom.

Varför villaägarna säljer förstår jag inte. Antingen överbelånade eller gamla par som säljer nu.

Vad är det för folk du känner som vill öka sina utgifter i ytterst osäkra tider?

Låter som en dålig affär om man måste ta ett extra lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in