2022-09-20, 10:27
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Kraschen är väl här i någon mening, även om den absolut inte ser lika drastisk ut som tidigare krascher.

En fundering dock: Är inte SBABs "hur mycket får jag låna"-snurra lite överdrivet positiv?

Vad skulle ni säga att man ska dra bort för att hamna på en mer "vettig" nivå? Vilken belåningsgrad bör man satsa på?

4.5 ggr årsinkomst är en bra riktlinje om man har en vanlig inkomst på 30-40k. Mer än så blir svettigt för en barnfamilj, gångbart för ett par/singelhushåll om man kan dra ned på lite lyx. 5-6 ggr årsinkomst skulle jag inte låna om man inte hade väldigt stor kontantinsats och mycket sparat. Men eftersom alla på flashback tjänar minst 80k så kanske man vill satsa lite mer på boendet, säg då 5-5.5 ggr årsinkomst.
Citera
2022-09-20, 10:35
Medlem
Många har genom åren påstått att folk inte bryr sig om lån utan enbart om månadskostnad. De som drabbas värst av räntehöjningar är högbelånade som också är "drabbade" av amorteringstvång. För de som redan är inne i karusellen kan man ju då pausa kravet men frågan är hur det är för nya låntagare? Nyproduktion lär minska enormt iallafall
Citera
2022-09-20, 10:36
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
4.5 ggr årsinkomst är en bra riktlinje om man har en vanlig inkomst på 30-40k. Mer än så blir svettigt för en barnfamilj, gångbart för ett par/singelhushåll om man kan dra ned på lite lyx. 5-6 ggr årsinkomst skulle jag inte låna om man inte hade väldigt stor kontantinsats och mycket sparat. Men eftersom alla på flashback tjänar minst 80k så kanske man vill satsa lite mer på boendet, säg då 5-5.5 ggr årsinkomst.

Jag skulle paradoxalt säga att risken är relativt högre ju högre upp man kommer lönemässigt. Bruttolöner över 47K käkas ju som bekant upp till frukost av staten. Bruttolön/lån kan då se bra ut men inte disponibel inkomst/lån.

Men de ultimata riskerna är ju snarare arbetslöshet, sjukdom osv. Det kan man försäkra sig mot separat.
Citera
2022-09-20, 10:37
Bannlyst
Ingves kom till drakens näste i sin riddarutrustning för att besegra draken.

Han råkade tyvärr få med sig ett plastsvärd istället för det riktiga svärdet. Han har bara inte lagt märke till det än.
Citera
2022-09-20, 11:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Jag förstår inte den påtagliga skadeglädjen här. Om medelklassen faller så faller alla.

I vilket fall som helst kommer de absolut flesta i landet klara detta utan några problem. Snittbelåningen ligger på under 2 miljoner per hushåll. Det som kommer att ske är att folk drar ner på konsumtion och arbetslösheten ökar. Hoppas du inte jobbar inom bygg/restaurang/service eller liknande.
Får vi en industrikris i Syd och Mellansverige så kommer alla områden att drabbas.
Sen kommer räntorna slå hårdast mot Sthlm, GBG och några andra heta områden.
Citera
2022-09-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Kraschen är väl här i någon mening, även om den absolut inte ser lika drastisk ut som tidigare krascher.

En fundering dock: Är inte SBABs "hur mycket får jag låna"-snurra lite överdrivet positiv?

Vad skulle ni säga att man ska dra bort för att hamna på en mer "vettig" nivå? Vilken belåningsgrad bör man satsa på?

Hahaha, vi har ju inte ens vippat över kanten ännu. Det här är bara upptakten. Sen kommer varsel och arbetslöshet som ingen sett sedan 90-talet. Då kan vi börja snacka.
Citera
2022-09-20, 11:35
Medlem
Fortsatt stort utbud om man tittar på Hemnet: https://ibb.co/VLkSkH2
Rekordhögt t.o.m, eller sedan de började mäta 2014 då antalet låg på 38 557. Det är främst antalet lägenheter till salu som driver på.
Citera
2022-09-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2

Nu tjänar jag lite mer än 30-40K men jag anser att det är mer rimligt med 3-3,5 ggr årinkonst om man räknar med en ränta om ca 5-6 % och vill göra mer i livet än bara bo. Tyvärr tävlar man ju mot andra spekulanter som verkar resonera annorlunda.
Citera
2022-09-20, 11:41
Medlem
Många spekulanter har inte fattat vidden av detta. Enligt Booli såldes häromdagen en garderob (25kvm) på Söder för tre millar…

Nu kommer det riktiga prisfallet. Mäcklarnas goja om 10-15% prisfall kan vi glömma. Handlar om minst 30% i Stockholm och Göteborg.
Landsorten 20-25%.

28-åringarna som tokbudat på lyhörda krypin kanske borde frågat äldre släktingar så hade de fått klart för sig att 1,4% på ett bolån bara skett de senaste åtta åren.
Citera
2022-09-20, 11:46
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Fortsatt stort utbud om man tittar på Hemnet: https://ibb.co/VLkSkH2
Rekordhögt t.o.m, eller sedan de började mäta 2014 då antalet låg på 38 557. Det är främst antalet lägenheter till salu som driver på.

Det kommer säkert vara så hela hösten tills säljarna inser att de och köparna inte kommer att mötas. Då kommer många objekt att dras tillbaka och det blir en stagnering på marknaden. Så blev det hösten 2008 och så kommer det troligen att bli igen.

När vi sedan ser inflationen falla tillbaka och folk börjar se vart gränsen för räntan kommer att bli, då kommer marknaden att komma igång igen. Personligen tror jag dock att vi kommer att se ett stort (>25%) prisfall innan det vänder. Men först blir det stiltje som en del kommer tolka som att bostadspriserna står emot.

// CC
Citera
2022-09-20, 11:58
Medlem
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-ostermalm-nedre-gardet-stockholms-kommun-artillerigatan-76-8476406000408216274

Begärt pris: 4 995 000 (94 245 SEK m2)
Slutpris: 4 100 000 (77 358 SEK m2)

-18 % från utgångspris, minns inte att jag sett sådant förut inom tullarna.
Citera
2022-09-20, 12:15
Medlem
foxxis avatar
Har skrivit det innan. Bara idioter som säljer nu. Vänta till 2023.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in